1. Ontdek Toyota
  2. Start Your Impossible
  3. Mobility
  4. Drop By Drop

DROP BY DROP

HET ONMOGELIJKE MOGELIJK GEMAAKT
Wij zijn ervan overtuigd dat alles mogelijk is wanneer je vrij bent om te bewegen. In alles wat we doen, streven we ernaar om mensen te helpen hun eigen verwachtingen te overtreffen. Zelfs het kleinste initiatief is een stap op weg naar dat doel.

Maar we hebben zelf ook de ambitie om het onmogelijke mogelijk te maken: een samenleving zonder emissies. De eerste stap om dit te bereiken is de Mirai, een auto die niets anders uitstoot dan water.

Dit verhaal gaat over het onmogelijke mogelijk maken, stap voor stap en druppel voor druppel.

ONMOGELIJKE VERHALEN

DE BLINDE SURFER

Aitor Francesena

De oceaan vraagt om een gezond ontzag. Aitor Francesena is daarvan het levende bewijs, nadat een val van een golf zijn leven voor altijd veranderde. Na het ongeval werd hij blind en dacht hij nooit meer te kunnen surfen. Maar een oude liefde laat je niet zomaar los.

Bekijk video

DE ROLSTOEL ACROBAAT

Lily Rice

Lily was nog maar 11 jaar oud toen haar leven op zijn kop werd gezet. Terwijl haar vrienden begonnen op de middelbare school, moest zij een rolstoel gaan gebruiken. Dat belemmert haar niet. Waar de meeste mensen een obstakel zouden zien, ziet zij een kans voor een stunt. Lily is de enige vrouw in Europa die in een rolstoel een salto achterover wist te maken.

Bekijk video Opens in new window

BALLERINA ZONDER ARMEN

Simona Atzori

Simona werd geboren zonder armen. En wilde van kinds af aan niets weten van protheses. Ze vond dat er niets aan haar mankeerde. Er mankeerde eerder iets aan de mensen die probeerden haar in het hokje van gehandicapte te plaatsen. Tegenwoordig is ze een succesvol schrijfster, kunstenaar en motivational speaker. Maar ze is ook een klassiek geschoolde ballerina.


Bekijk video

DE HONDERDJARIGE WIELERKAMPIOEN

Robert Marchand

Robert is het levende bewijs van het feit dat dingen alleen in je hoofd onmogelijk zijn. Niet alleen is hij inmiddels 107 jaar oud, maar al die jaren waren voor hem ook een enorm avontuur. Op hoge leeftijd moest het beste nog komen voor Robert: zijn lang gekoesterde droom om op 90-jarige leeftijd professioneel wielrenner te worden en een wereldrecord op de wielerbaan toen hij 101 was.

Bekijk video Opens in new window

DE ONBREEKBARE KLIMMER

Rannveig Aamodt

In 2012 viel Rannveig tijdens de beklimming van een berg 15 meter naar beneden. Daarbij brak ze haar rug, beide enkels, bekken en elleboog. Ze overleefde het ternauwernood en moest twee maanden in een rolstoel zitten om opnieuw te leren lopen. Tegenwoordig reist ze de wereld rond, op zoek naar bergen die nooit eerder zijn beklommen.

Bekijk video

DE AUTO DIE ALLEEN WATERDRUPPELS UITSTOOT

Van de buitenkant lijkt de Mirai op een gewone vierdeurs sedan. Hij is ook even praktisch, veilig en gebruiksvriendelijk als een conventionele auto. Tanken duurt slechts enkele minuten en met een volle tank heeft hij een actieradius van zo'n 500 kilometer. Het enige verschil is dat de Mirai waterstof in zijn tank heeft, in plaats van benzine.

Van de buitenkant lijkt de Mirai op een gewone vierdeurs sedan. Hij is ook even praktisch, veilig en gebruiksvriendelijk als een conventionele auto. Tanken duurt slechts enkele minuten en met een volle tank heeft hij een actieradius van zo'n 500 kilometer. Het enige verschil is dat de Mirai waterstof in zijn tank heeft, in plaats van benzine.

Van de buitenkant lijkt de Mirai op een gewone vierdeurs sedan. Hij is ook even praktisch, veilig en gebruiksvriendelijk als een conventionele auto. Tanken duurt slechts enkele minuten en met een volle tank heeft hij een actieradius van zo'n 500 kilometer. Het enige verschil is dat de Mirai waterstof in zijn tank heeft, in plaats van benzine.

DE TRANSFORMATIE VAN ONZE SAMENLEVING NAAR EEN SAMENLEVING ZONDER EMISSIES

Onze wereld heeft een nieuwe energiebron nodig. Een duurzaam systeem als alternatief voor fossiele brandstoffen. Het antwoord? Waterstof. Wanneer waterstof wordt gemaakt met behulp van duurzame energie, zoals zonne- of windenergie, is waterstof volledig CO2-vrij. In tegenstelling tot andere energiebronnen is de opslag relatief eenvoudig en kan het in grote hoeveelheden worden vervoerd. Maar het beste nieuws is dat water het enige bijproduct is.

Het zal een lange weg zijn, maar waterstof heeft de potentie om de transportsector te transformeren. Maar waterstof kan nog veel meer betekenen. In 2050 kan bijna 20% van onze totale energiebehoefte afkomstig zijn van waterstof. Deze energiebron kan worden gebruikt om voertuigen aan te drijven, om fabrieken te laten draaien en om woningen en bedrijven van verwarming te voorzien. Toyota werkt dan ook hard aan het verwezenlijken van haar visie van een emissievrije samenleving op basis van waterstof.

Dit is immers wat wij voor onmogelijk houden. Maar we zijn vastbesloten om het ten uitvoer te brengen, druppel voor druppel.


Bussen met brandstofcel

De Toyota Sora bus met brandstofcel maakt gebruik van het Toyota Fuell Cell System dat werd ontwikkeld voor de Mirai. De Sora levert superieure milieuprestaties, zonder CO2-uitstoot of andere schadelijke emissies en kan bij rampen zelfs worden ingezet als noodstroomvoorziening. Toyota verwacht voor de Olympische en Paralymische Spelen van 2020 in Tokio meer dan 100 van deze bussen te kunnen inzetten.


Vrachtwagens met brandstofcel

Sinds de start in april 2017 heeft de 'Alpha' truck van Project Portal voor korte dagelijkse transporten meer dan 15.000 testkilometers afgelegd in de regio rond Long Beach en Los Angeles, met waterdamp als enige uitstoot. Een nieuwe vrachtwagen, intern aangeduid als 'Beta' heeft een grotere geschatte actieradius van ruim 500 kilometer op één tank waterstof. Daarmee zijn meer korte transporten emissievrij en wordt de milieubelasting door dit deel van de bedrijfsvoering verder gereduceerd.


Heftrucks met brandstofcel

Toyota maakt gebruik van 20 heftrucks met een brandstofcel. Deze zijn gemaakt door Toyota Industries Corporation, in de Motomachi fabriek in Toyota City. Om de heftrucks te kunnen gebruiken, heeft Toyota ook een waterstofstation geïnstalleerd. Toyota streeft ernaar om alle bestaande conventionele heftrucks gaandeweg te vervangen door moderne heftrucks met brandstofcel. Daarmee zijn er in de Motomachi fabriek vanaf 2020 in totaal zo'n 170 tot 180 heftrucks operationeel


De kracht van een brandstofcel

Om de CO2-uitstoot van Toyota Logistic Service (TLS) in de haven van Long Beach volledig te reduceren, bouwt Toyota de Tri-Gen fabriek. Dit is 's werelds eerste energiecentrale met een brandstofcel op basis van waterstof. Deze 100% duurzame fabriek maakt gebruik van agrarisch afval om water, elektriciteit en waterstof te produceren. Dit wordt vervolgens gebruikt om het Logistieke Centrum van Toyota te voorzien van energie en water.