Waarom een waterstofauto veilig is
Geschiedenis herhaalt zich
Ongelooflijk sterk
De Toyota Mirai is zo’n veilige waterstofauto. Die voldoet aan alle veiligheidsmaatregelen die rijden op waterstof zo veilig mogelijk maken. Bijvoorbeeld de waterstoftanks; die zijn alle drie beresterk met wanden van kevlar. Dat is een ongelooflijk sterk materiaal, nog sterker dan de kunststof die vaak gebruikt wordt voor een benzine- of dieseltank. Er wordt wel eens gezegd dat kevlar vijf keer sterker dan staal is. Vandaar dat het materiaal ook gebruikt wordt in kogelvrije vesten. Het materiaal is bovendien superhittebestendig. En dan zijn de waterstoftanks aan de buitenkant ook nog eens gecoat met een laag supersterk koolstofvezel.
Waterstofauto zit vol veiligheidssensors
Veiliger dan lekkende benzine
Kan een waterstofauto ontploffen? Theoretisch wel. Maar een auto op benzine en een batterij-elektrische auto ook. Maar waterstof is het lichtste element, zelfs lichter dan zuurstof. Daardoor stijgt het meteen op, mocht het vrijkomen. De druk in de tanks is verder zo hoog, dat de waterstof naar buiten spuit. Zou je er een vlam bij houden, dan wordt-ie bijna zeker meegezogen en uitgeblazen. Net als bij een sterke wind. Veiliger dan in het geval van lekkende benzine. Die stroomt over de grond en vat wel vlam zodra het in aanraking komt met vuur. Uiteraard zijn er ook praktijktesten gedaan waaruit we kunnen concluderen dat het echt een veilige toepassing is.
Maximale veiligheidsscore
Ook waterstof tanken is veilig
Ook waterstof tanken is veilig. Voordat een nieuw tankstation wordt opgeleverd, moet dit ook daadwerkelijk getest zijn. Het station zelf én het tanken moet in verschillende situaties binnen bepaalde parameters blijven. Waterstof wordt pas vanuit het station in de auto gepompt, nádat de auto en het station data hebben uitgewisseld. Data waaruit blijkt dat de temperatuur en druk juist zijn. En dat er nergens waterstofgas lekt. Met infrarood is deze communicatie geborgd. Valt deze weg, dan wordt een veilig tankprotocol gevolgd waarbij de temperatuur niet te hoog kan oplopen.