1. Elektrisch rijden
  2. Hybride elektrisch
  3. Hybride benzine diesel omslagpunt kosten

Hybride auto kopen of niet?

Lees hier hoe je de beste keuze maakt voor jouw situatie
Wat is de brandstof van de toekomst? Wordt het elektriciteit? Of waterstof? En hoe zit dat met benzine en diesel? Bij het aankopen van een nieuwe auto of gebruikte Toyota heb je keus uit verschillende soorten brandstof. De beste brandstof hangt af van je wensen en het gebruik van de auto. We vertellen je graag meer over de verschillen.

Benzine

Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen en komt in twee vormen: E5 en E10. De cijfers geven aan hoeveel procent bio-ethanol erin is vermengd. Het voordeel hiervan is dat de brandstof voor een deel uit hernieuwbare energie bestaat. Hierdoor wordt de CO2-uitstoot deels verlaagd. Benzine wordt gemaakt uit ruwe olie en is dus een fossiele brandstof. Deze kan maar één keer kan worden gebruikt en zal op den duur opraken. Toch is de rol van benzine nog niet uitgespeeld. Maar dan wel in de vorm van Hybride; een efficiënte verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor.

Diesel

Diesel is net als benzine een product wat voortkomt uit het splitsen van aardolie. Maar wie heeft diesel nodig als je hybride kunt rijden? Diesel wordt gezien als de meest vervuilende in zijn soort, onder meer door de NOx-deeltjes die vrijkomen. Deze stikstofoxiden zijn slecht voor de lokale luchtkwaliteit en dus voor de gezondheid. Een hybride Toyota stoot niet alleen minder CO2 uit, maar ook minder NOx. Ondanks de relatief hogere aanschafprijs en hogere wegenbelasting, willen overheden de vervuilende diesels zoveel mogelijk gaan verbannen.
  • Hybride

    Bij hybride auto’s werken een benzine- en elektromotor naadloos samen. De elektromotor ondersteund de verbrandingsmotor zodat er minder brandstof wordt verbruikt. Een hybride motor is voorzien van een zelfopladende accu. Dit gebeurt door het terugwinnen van remenergie tijdens het remmen en uitrollen. Dat betekent dat je de accu niet via een oplaadpunt of stopcontact hoeft op te laden. De opgeslagen energie wordt slim ingezet, wat zorgt voor een zuinige en krachtige manier van rijden. Hybride motoren van Toyota hebben naast dat ze heel zuinig zijn ook een lage CO2 uitstoot. Zo rijd je met een Toyota Hybrid zeer milieuvriendelijk.
  • Elektrisch

    Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor en rijdt volledig op elektriciteit. Dit is een milieuvriendelijk alternatief voor benzine en diesel. Ze beschikken over een grote accu die in tegenstelling tot een hybride auto moet worden opgeladen met een stekker. De laadtijd verschilt per auto en manier van opladen. Laden aan het stopcontact thuis duurt zo'n 6 à 12 uur. Aan een snellaadpaal kan het sneller gaan, maar dit is niet voor iedere elektrische auto geschikt. De actieradius van elektrische auto's worden steeds beter, maar zijn in vergelijking tot andere aandrijflijnen beperkt.
     
  • Waterstof

    Waterstof wordt duurzaam opgewekt en tanken doe je zoals je gewend bent. Waterstofauto’s zijn de nieuwe generatie van elektrische auto’s. Simpel gezegd komt er energie vrij door een chemische reactie van waterstof en zuurstof. Dit drijft vervolgens de elektromotor van de auto aan. Er komt dus geen fossiele brandstof aan te pas. Dit klinkt misschien als toekomstmuziek, maar er rijden al waterstofvoertuigen op de weg. Zoals de Toyota Mirai bijvoorbeeld. Wist je dat waterstof het meest voorkomende element is in het universum? Waterstof kan uit allerlei materialen en stoffen worden gewonnen. Een tekort aan waterstof is dus zeer onwaarschijnlijk.

  • De kosten bij een hybride, benzine, diesel of elektrische auto

    Wat is nu de beste keus als het om kosten gaat? Wordt het een (plug-in) hybride, een diesel, een benzineauto of toch volledig elektrisch? Het is geen gemakkelijke afweging. Elektrisch rijden klinkt heel kostenbesparend; minder onderhoudskosten en belastingvoordeel. Maar daar tegenover staat dat het aanbod volledig elektrisch rijdende auto's nog vrij klein is, en de aanschafkosten zijn over het algemeen vele malen hoger dan een vergelijkbare hybride auto.

De kosten bij een hybride, benzine, diesel of elektrische auto

Als je volledig elektrisch rijdt, reken je brandstof niet in liters maar in kilowattuur voor elektriciteit. Hoewel de uiteindelijke kosten voor het opladen van een elektrische auto sterk van de auto en de manier van opladen afhangt, zijn de energiekosten in vrijwel alle gevallen aanzienlijk lager dan de brandstofkosten van een vergelijkbare benzineauto. Hybride modellen van Toyota verbruiken in de meeste gevallen gemiddeld minder dan een volledig elektrische auto. Zo sta je met een hybride auto veel minder aan de pomp.

Nog zuiniger rij je in een plug-in hybride, waarmee je niet alleen weinig verbruikt, maar ook de gemiddelde kosten voor je verbruik laag kan houden door thuis op te laden.

Belangrijke feiten op een rij

  • Aanschaf van volledig elektrisch is hoger dan hybride, benzine of diesel.
  • De brandstofprijs van diesel is lager dan die van benzine.
  • Wegenbelasting van benzine is lager dan die van diesel.
  • Energiekosten voor een elektrische auto zijn in de meeste gevallen lager dan de brandstofkosten van een benzineauto.

Wanneer bereik je dat omslagpunt?

Naast de aanschafprijs van een auto, wil je er graag achter komen wat voor jou de goedkoopste manier van rijden is. Waar het omslagpunt hiervan ligt kun je berekenen door alle kosten die de auto met zich meebrengt om een rij te zetten. Stel je daarbij de volgende vragen; hoeveel km denk je per jaar te rijden? Is de auto erg onderhoudsgevoelig? Hou rekening met maandelijkse kosten zoals brandstof en wegenbelasting. Maar ook met kosten als onderhoud en afschrijving

Conclusie & samenvatting

Een hybride auto is in vergelijking met andere aandrijflijnen het beste van twee werelden. Niet alleen is de aanschaf niet veel hoger dan een reguliere benzine auto en veel goedkopere dan een vergelijkbare volledig elektrische auto. Het verbruik is dermate laag dat gemiddeld gezien brandstofkosten in de buurt komen van energiekosten van een elektrische auto. Het einde komt misschien wel inzicht voor fossiele brandstoffen, maar als we er zuinig mee omgaan in de vorm van (plug in) hybride, kunnen we er langer mee vooruit. Mede door puur elektrisch te rijden op kortere afstanden.