De Land Cruiser

Een tijdloos icoon sinds 1951

Wat begon als een uitdaging, groeide uit in een legende. Meer dan 65 jaar geleden begon een succesverhaal dat miljoenen mensen wereldwijd weet te boeien. Nog altijd is een Land Cruiser gebaseerd op het allereerste ontwerp: een overgedimensioneerd ladderchassis met daarop een stoere carrosserie. Ook de nieuwe Land Cruiser blijft hij trouw aan zijn afkomst. Doelgerichte kracht. Altijd avontuurlijk.

Een nieuwe fase in 65-jarige heritage

Tijdens de 2017-editie van de IAA in Frankfurt presenteerde Toyota de nieuwste generatie van de Land Cruiser. Het exterieurdesign is volledig nieuw ontworpen; de Land Cruiser groeide 6 centimeter in lengte ten opzichte van zijn voorganger en heeft een nieuw, imposant front met de kenmerkende, stoere grille. De voorschermen werden verhoogd, terwijl de motorkap een dieper liggend middendeel kreeg, waardoor je beter zicht hebt op de weg. De nieuwe, dieperliggende koplampen en koelopeningen aan de voorzijde zijn zó ontworpen dat ze optimaal beschermd zijn tegen bijvoorbeeld uitstekende takken.

Binnenin overtreft de avontuurlijke Land Cruiser de verwachtingen die de veeleisende bezitter mag stellen aan zijn Toyota. In het nieuwe instrumentarium prijken een 4,2-inch kleurendisplay en (op de middenconsole) een 8-inch touchscreen, die gekoppeld is aan het uitgebreide infotainment- en navigatiesysteem.

De nieuwe Land Cruiser is verkrijgbaar als driedeurs en als vijfdeurs. Beide modellen zijn voorzien van de bekende 2,8-liter D-4D-dieselmotor, goed voor 177 pk en – wanneer wordt gekozen voor de handgeschakelde zesversnellingsbak – een koppel van 420 Nm tussen 1.400 en 2.600 tpm. Uitgerust met de zestrapsautomaat levert de Land Cruiser maar liefst 450 Nm tussen 1.600 en 2.400 tpm. Doelgerichte kracht. Ook voor het trekken van een geremde aanhangwagen tot 3.500 kg.

Toyota Mirai
 

Het spreekt voor zich dat de nieuwe Land Cruiser alle terreinvoorzieningen en -kwaliteiten biedt waar het model al sinds jaar en dag bekend om is. Maar nu aangevuld met nieuwe systemen waaronder een camera die beeld geeft van wat er zich onder de voorwielen afspeelt. Een primeur. Dit aangevuld met de nieuwste versie van Toyota’s Safety Sense, een uitgebreide pakket actieve veiligheidssystemen dat bestaat uit het Pre-Collision System met voetgangersdetectie, Adaptive Cruise Control, Lane Departure Alert en Automatic High Beam. Andere rijassistentiesystemen zijn Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert en een bandenspanningswaarschuwingssysteem.

Met de komst van deze nieuwe generatie van de Toyota Land Cruiser is het nieuwste hoofdstuk geopend van een verhaal dat maar niet uitverteld raakt. Een legende dat officieel begon in de jaren 50, maar officieus al in 1947.

De nieuwe Toyota Land Cruiser is zowel van binnen als van buiten vernieuwd

Zo sterk als een vrachtwagen

In 1947 schreef de Japanse overheid een aanbesteding uit voor het leveren van een terreinwaardige auto. Daarnaast wilde Toyota meedoen aan een race om het basisstation van de beroemde berg ‘Mount Fuji’ als eerste te bereiken. Tijd dus om een oersterke auto te maken. Toyota’s engineers gebruikten onderdelen van Toyota’s vrachtwagendivisie om een overgedimensioneerd ladderchassis te bouwen. En ze gebruikten vrachtwagenassen. Zodanig dat deze auto nooit stuk kon gaan. Geen wonder dat Toyota de race won.

Toyota Mirai
Het origineel

In januari 1951 bouwde Toyota het eerste prototype. Daarbij werd veel bestaande Toyota-techniek gebruikt: het ladderchassis stamde van de eentons vrachtwagen Type SB en het model werd aangedreven door een grote 3,4-liter Type B-benzinemotor. Toyota noemde haar nieuwe prototype Jeep BJ: B voor Type B-motor, J voor Jeep 4x4.

Toyota Mirai

In juli van dat jaar maakte testrijder Ichiro Taira de eerste testrit, waarbij hij met een BJ helemaal naar checkpoint 6 op Mount Fuji reed – wat tot dan toe alleen was gelukt met paarden! Deze testrit maakte direct het potentieel van de BJ duidelijk en de auto werd gekozen als nieuwe patrouilleauto voor de Japanse National Police Agency.
Na het eerste volledige productiejaar werd de naam van de BJ in de intussen iconische naam Land Cruiser – en de rest, zoals ze zeggen, is geschiedenis!

Voorzichtige evolutie

Vier jaar nadat het eerste prototype werd getoond, was de tweede generatie Land Cruiser (Series 20) in november 1955 klaar voor productie. Qua uiterlijk was er sprake van een voorzichtige evolutie, maar onderhuids werden grote veranderingen doorgevoerd: het model veranderde van een utilitaire legerauto in een auto die ook gewone burgers op comfortabele wijze kon vervoeren.

Onder de motorkap deed een nieuwe gietijzeren F-series motor zijn intrede, die 23 procent meer vermogen leverde dan de motor in het voorgaande model. De motor was een doorontwikkeling van de B-series krachtbron, die voor het eerst debuteerde in 1948. Deze motor zou tot 1992 in verschillende Toyota-modellen toegepast worden – een ongekende ingenieursprestatie – en groeide uit tot een van de langst geproduceerde automotoren ooit.

Toyota Mirai

Doordat tal van legers wereldwijd gebruik gingen maken van de Series 20, was dit model in veel landen de eerste Toyota die op de weg verscheen. Het internationale verkoopsucces van de Land Cruiser was duidelijk te zien aan de verkoopcijfers: in 1957 nam het model 32,8 procent van de totale Japanse auto-export voor zijn rekening.

Geboorte van een legende: de ‘Forty’

Het model van de derde generatie, de Series 40, kwam in 1960 op de markt. Dit iconische model zou maar liefst 24 jaar lang in productie blijven en werd al snel liefkozend de ‘Forty’ genoemd.

Net als bij de vorige modelwisseling waren de wijzigingen aan het exterieurdesign op zijn zachtst gezegd bescheiden. Eén van de grootste wijzigingen op technisch vlak was het feit dat de klant voortaan keuze had uit drie overbrengingsverhoudingen: ‘Full’, ‘Economy’ en ‘Moderate’ – afgestemd op het type terrein waarin de eigenaren over het algemeen reden. De handgeschakelde drieversnellingsbak werd overgenomen van het vorige model, maar deze werd nu voorzien van een verdeelbak waarmee de overbrengingen aangepast konden worden. Hierdoor had de bestuurder de beschikking over zes versnellingen: drie voor de weg en drie voor het terrein.

Toyota Mirai

In 1967 leidde de alsmaar groter wordende vraag naar stationwagons met een grotere bagageruimte tot de introductie van de nieuwe variant FJ55 met grotere wielbasis (2.700 mm), een nieuw design en een comfort van personenautoniveau.

Later, in 1980, werd het 55-model vervangen door de grotere en ruimere Series 60. In een inmiddels felbevochten segment was er steeds meer behoefte aan luxe en comfort, zodat de ingenieurs zich focusten op het rijcomfort en op een luxueuzer interieur met zacht aanvoelende materialen en twee separate voorstoelen (in plaats van een bank).

Het iconische model de ‘Forty’ bleef maar liefst 24 jaar in productie

Toyota Mirai
 
Een nieuw tijdperk

Na de liefst 24 jaar waarin de Series 40 in grotendeels ongewijzigde vorm in productie was geweest (29 jaar als we de oorspronkelijke Series 20 meetellen), werd in 1984 een compleet nieuwe Land Cruiser gelanceerd: de Series 70, het model waarmee de Land Cruiser weer volledig toekomstbestendig werd.

De nieuwe Land Cruiser was in twee uitvoeringen leverbaar: de Heavy Duty was een robuust werkpaard voor mensen die uithoudingsvermogen belangrijker vonden dan een hoogstaand comfort, de Light Duty was meer gericht op het comfortabel afleggen van lange afstanden met familie en vrienden.

Hoewel het design in eerste instantie niet enorm verschilde van wat men gewend was, kreeg de Light Duty-variant in 1990 wel een compleet ander uiterlijk dan zijn ruigere broer, als antwoord op de stevige concurrentie van modellen als de Mitsubishi Pajero: de Land Cruiser Prado was geboren. Hij zou in productie blijven tot de komst van een nieuwe Land Cruiser-telg, de Series 90. De Heavy Duty-uitvoering van de Series 70 zou echter pas in 2007 worden vernieuwd. Nog steeds wordt de Series 70 veel verkocht in Afrika en Azië, vanwege de eenvoudige wijze van onderhoud in onherbergzame gebieden.

Comfort als uitgangspunt

In 1996 werd de nieuwe Series 90 geïntroduceerd om de Land Cruiser kopers een model te bieden dat de hoge zitpositie en het veilige gevoel van een 4x4 bood, maar zonder compromissen te sluiten op het gebied van comfort en rijplezier. Het opvallende, nieuwe uiterlijk omvatte een oplopende taillelijn, grote kunststof bumpers en een drie- of vijfdeurs carrosserie die nog altijd de onverzettelijke Land Cruiser uitstraling had, maar dan met rondere vormen en een moderne look.

Toyota Mirai

De Station Wagon, oftewel de Sports Utility Vehicle (SUV) afgeleide, die debuteerde bij de Series 50 in 1967 en evolueerde bij de 60 en 80, werd in 1998 ge-update in de vorm van de Series 100. Dit topmodel van de Land Cruiser-familie bood 4x4-capaciteiten en een state-of-the-art actieve wielophanging, in combinatie met een bijzonder luxueus interieur met houten sierdelen en lederen bekleding. Dit was de perfecte auto voor mensen die het comfort van een topklasse auto wensten, maar dan in samenhang met een hoge zitpositie – de Land Cruiser 100 bood een perfect zicht op de weg.

De Landcruiser series 100 was toonaangevend, niet alleen op het gebied van luxe en comfort maar ook als 4x4

Cruisend de nieuwe eeuw in

Na een relatief korte, maar succesvolle periode van zes jaar waarin meer dan 760.000 exemplaren van de Series 90 werden verkocht, was het in 2002 tijd voor een Land Cruiser voor de nieuwe eeuw: de Series 120.

Dit nieuwe model werd voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Parijs van dat jaar en beschikte over de nieuwste technologie. Zo bood hij als eerste ter wereld een elektronische wegrijhulp voor hellingen (voor een maximale grip) en een afdaalhulp (voor het aanhouden van een vaste snelheid bij het naar beneden rijden), samen met een verhoogde torsiestijfheid voor een verbeterde wendbaarheid en stabiliteit en een lager geluidsniveau aan boord. De ‘New Traditional 4x4’ genaamde Land Cruiser was klaar voor elke uitdaging.

Toyota Mirai

Voor het eerst in de geschiedenis werd het exterieur van het nieuwe model buiten Japan ontworpen, om precies te zijn in Toyota’s ED2 ontwerpcentrum in Zuid-Frankrijk. Het model had nog altijd de befaamde functionele en daadkrachtige uitstraling van de Land Cruiser, maar het nieuwe model oogde sierlijker en tijdlozer dan de voorgaande ontwerpen.

In 2007 werd de grotere Series 100 SUV vervangen door de nog langere en bredere Series 200, die met zijn opnieuw ontworpen separate ladderchassis meer comfort, robuustheid en crashveiligheid bood. De Series 200 was bovendien voorzien van het eerste Crawl Control-systeem ter wereld, dat automatisch een lage snelheid kan aanhouden bij het rijden over rotsen en zand.

Al vanaf de eerste editie van het evenement in 1979, is de Dakar Rally – een race waarbij deelnemers door de meest uitdagende gebieden ter wereld rijden – een uitdaging waar de Land Cruiser helemaal in zijn element is: er zijn door de jaren heen meer Land Cruiser Prado’s ingezet door privéteams dan van welk ander automodel dan ook, wat wederom te danken is aan de hoge mate van betrouwbaarheid van deze auto.

Toyota Mirai
 
Wereldwijd succes

Terwijl het totale aantal verkochte Land Cruisers de zes miljoen benaderde, achtte Toyota het tijd om de Series 120 te vernieuwen zodat hij de concurrentie voor kon blijven. De belangrijke nieuwe Series 150 werd in 2009 geïntroduceerd en zou in 178 landen wereldwijd op de markt komen – een heel verschil met de beginperiode van de Land Cruiser. Binnenin werd het afgeronde design van het voorgaande model vervangen door een hoekiger en robuuster design.

In dit model maakte ook het nieuwe Pre-Collision System zijn debuut. Het systeem waarschuwt de bestuurder voor een dreigende aanrijding en remt vervolgens af om die te voorkomen. Andere nieuwe voorzieningen waren het Multi-Terrain Select System dat de bestuurder in staat stelt om de auto optimaal af te stemmen op het terrein – als je over het strand rijdt, kun je ‘Sand’ selecteren, terwijl ‘Rock’ perfect geschikt is voor verraderlijker, uitdagender terrein. Na een uiterlijke retouche in 2013 maakt deze serie twee jaar later plaats voor de huidige nieuwe generatie.

Na ruim 65 jaar en meer dan 6,5 miljoen verkochte exemplaren is de Land Cruiser still going strong.

Na meer dan 65 jaar en meer dan 6,5 miljoen verkochte exemplaren is de Land Cruiser nog altijd een legende, een comfortabele avontuurlijke terreinreus die overal zijn mannetje staat; van de stadsjungle tot in de woestijn. Hij brengt je overal én ook weer thuis. De Land Cruiser is en blijft een van ’s werelds meest herkenbare auto-iconen en ook de nieuwste versie combineert de kwaliteiten waar het model wereldberoemd is geworden aan tijdloos design en betrouwbare topkwaliteit. Het avontuur gaat verder!

Toyota Mirai

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.