Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Het verhaal van de Land Cruiser

De meest onverzettelijke 4x4 van allemaal

Degelijk, onverzettelijk, betrouwbaar en onverwoestbaar. De Toyota Land Cruiser is het allemaal, maar zelfs deze woorden drukken nog niet genoeg uit dat de Land Cruiser al meer dan 60 jaar de standaard bepaalt als het gaat om kwaliteit en uithoudingsvermogen.

Als een geharde soldaat werd de Land Cruiser geboren in de onvriendelijke omgeving van een oorlog. Toen Noord-Korea in 1950 Zuid-Korea binnenviel, schoten de Verenigde Naties en de Verenigde Staten het zuiden te hulp, waarbij Japan dienstdeed als leveringsbasis aangezien het indertijd door de V.S. werd bezet.

Kort daarna kregen Japanse autofabrikanten de opdracht om een compacte 4x4 aan het Amerikaanse leger te leveren en door haar ervaring met het bouwen van vrachtwagens voor het Japanse leger, beschikte Toyota over de juiste papieren om deze opdracht uit te voeren. Het duurde niet lang voordat er een groot aantal orders binnenkwam van de geallieerden.

Het origineel

In januari 1951 – vijf maanden nadat men was begonnen met de ontwikkeling – bouwde Toyota het eerste prototype. Daarbij werd veel bestaande Toyota techniek gebruikt: het onderstel stamde van de eentons vrachtwagen Type SB en het model werd aangedreven door een grote 3,4-liter Type B-benzinemotor. Vanwege de populariteit van de Willys Jeep (een favoriet van de bezettende machten), koos Toyota ervoor om haar nieuwe prototype Jeep BJ te noemen (B voor Type B-motor, J voor Jeep 4x4).

Toyota Mirai

In juli van dat jaar maakte testrijder Ichiro Taira de eerste testrit , waarbij hij met een BJ helemaal naar checkpoint 6 op Mount Fuji reed – wat tot dan toe alleen was gelukt met paarden! Deze testrit maakte direct het potentieel van de BJ duidelijk en de auto werd gekozen als nieuwe patrouilleauto voor Japans National Police Agency, in augustus van dat jaar.
Na het eerste volledige productiejaar werd de naam van de BJ, na bezwaren van Willys Company veranderd. De Toyota Land Cruiser was een feit!

Toyota Mirai
Voorzichtige evolutie

Vier jaar nadat het eerste prototype werd getoond, was de tweede generatie Land Cruiser (Series 20) in november 1955 klaar voor productie. Qua uiterlijk was er sprake van een voorzichtige evolutie, maar onderhuids werden grote veranderingen doorgevoerd: het model veranderde van een utilitaire legerauto in een auto die personen op comfortabele wijze kon vervoeren.

Onder de motorkap deed een nieuwe gietijzeren F-series motor zijn intrede, die 23 procent meer vermogen bood dan de motor in het voorgaande model. De motor was een doorontwikkeling van de B-series motor die voor het eerst debuteerde in 1948. Deze zou tot 1992, in verschillende Toyota-modellen toegepast worden – een ongekende ingenieursprestatie die uit zou groeien tot een van de langst geproduceerde motoren ooit.

Doordat tal van legers wereldwijd gebruik gingen maken van de Series 20, was dit model in veel landen de eerste Toyota die op de weg verscheen. Het internationale verkoopsucces van de Land Cruiser was duidelijk te zien aan de verkoopcijfers: in 1957 nam het model 32,8 % van de totale export van Japanse auto’s voor zijn rekening.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Geboorte van een legende: de ‘Forty’

Het model van de derde generatie, de Series 40, kwam in 1960 op de markt. Dit iconische model zou maar liefst 24 jaar lang in productie blijven en werd al snel liefkozend de ‘Forty’ genoemd.

Toyota Mirai

Net als bij de vorige modelwisseling waren de wijzigingen aan het exterieurdesign op zijn zachtst gezegd bescheiden. Eén van de grootste wijzigingen op technisch vlak was het feit dat de klant voortaan keuze had uit drie overbrengingsverhoudingen: ‘Full’, ‘Economy’ en ‘Moderate’ – afgestemd op het type terrein waarin de eigenaren over het algemeen reden. De handgeschakelde drieversnellingsbak werd overgenomen van het vorige model, maar deze werd nu voorzien van een verdeelbak waarmee de overbrengingen aangepast konden worden. Hierdoor had de bestuurder de beschikking over zes versnellingen: drie voor de weg en drie voor het terrein.

In 1967 leidde de alsmaar groter wordende vraag naar stationwagons met een grotere bagageruimte tot de introductie van de nieuwe variant FJ55 met grotere wielbasis (2.700 mm), een nieuw design en een comfort van personenautoniveau.

Toyota Mirai

Later, in 1980, werd het 55-model vervangen door de grotere en ruimere Series 60. In een inmiddels felbevochten segment was er steeds meer behoefte aan luxe en comfort, zodat de ingenieurs zich focusten op het rijcomfort en op een luxueuzer interieur met zacht aanvoelende materialen en twee separate voorstoelen (in plaats van een bank).

Toyota Mirai

.

Toyota Mirai

Het iconische model de ‘Forty’
bleef maar liefst 24 jaar in productie.

Toyota Mirai
Een nieuw tijdperk

Na de liefst 24 jaar waarin de Series 40 in grotendeels ongewijzigde vorm in productie was geweest (29 jaar als we de oorspronkelijke Series 20 meetellen), werd in 1984 een compleet nieuwe Land Cruiser gelanceerd: de Series 70, een auto die klaar was voor de toekomst.

Er werd voor gekozen om de nieuwe Land Cruiser in twee uitvoeringen aan te bieden: de Heavy Duty was een robuust werkpaard voor mensen die uithoudingsvermogen belangrijker vonden dan een hoogstaand comfort, de Light Duty was meer gericht op het comfortabel afleggen van lange afstanden met familie en vrienden.

Toyota Mirai

Hoewel het uiterlijk in eerste instantie niet enorm verschilde, kreeg de Light Duty-variant in 1990 wel een compleet ander uiterlijk dan zijn ruigere broer, als antwoord op de stevige concurrentie van modellen als de Mitsubishi Pajero: de Land Cruiser Prado was geboren. Hij zou in productie blijven tot hij werd afgelost door een nieuwe Land Cruiser-telg, de Series 90. De Heavy Duty-uitvoering van de Series 70 zou echter pas in 2007 worden vernieuwd. Op dat moment was het alweer 23 jaar geleden dat het eerste exemplaar van dit model van de band rolde.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota Mirai
Comfort als uitgangspunt

In 1996 werd de nieuwe Series 90 geïntroduceerd om de Land Cruiser kopers een model te bieden dat de hoge zitpositie en het veilige gevoel van een 4x4 bood, maar zonder compromissen te sluiten op het gebied van comfort en rijplezier. Het opvallende, nieuwe uiterlijk omvatte een oplopende taillelijn, grote plastic bumpers en een drie- of vijfdeurs carrosserie die nog altijd de onverzettelijke Land Cruiser uitstraling had, maar dan met rondere vormen en een moderne look.

De Station Wagon oftewel de Sports Utility Vehicle (SUV) afgeleide, die debuteerde bij de Series 50 in 1967 en evolueerde bij de 60 en 80, werd in 1998 ge-update in de vorm van de Series 100.
Dit topmodel van de Land Cruiser-familie bood 4x4-capaciteiten en een state-of-the-art actieve wielophanging, in combinatie met een bijzonder luxueus interieur met houten sierdelen en lederen bekleding. Dit was de perfecte auto voor mensen die het comfort van een topklasse auto wensten, maar dan in samenhang met een hoge zitpositie – de Land Cruiser 100 bood een perfect zicht op de weg.

Luxe en comfort, de Landcruiser series 100
was het beste op het gebied van 4x4.

Toyota Mirai
Cruisend de nieuwe eeuw in

Na een relatief korte, maar succesvolle periode van zes jaar waarin meer dan 760.000 exemplaren van de Series 90 werden verkocht, was het in 2002 tijd voor een Land Cruiser voor de nieuwe eeuw: de Series 120.

Dit nieuwe model werd voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Parijs van dat jaar en beschikte over de nieuwste technologie. Zo bood hij als eerste ter wereld een elektronische wegrijhulp voor hellingen (voor een maximale grip) en een afdaalhulp (voor het aanhouden van een vaste snelheid bij het naar beneden rijden), samen met een verhoogde torsiestijfheid voor een verbeterde wendbaarheid en stabiliteit en een lager geluidsniveau aan boord. De ‘New Traditional 4x4’ genaamde Land Cruiser was klaar voor elke uitdaging.

Toyota Mirai

Voor het eerst in de geschiedenis werd het exterieur van het nieuwe model buiten Japan ontworpen, om precies te zijn in Toyota’s ED2 ontwerpcentrum in Zuid-Frankrijk. Het model had nog altijd de befaamde functionele en daadkrachtige uitstraling van de Land Cruiser, maar het nieuwe uiterlijk oogde sierlijker en tijdlozer dan de voorgaande ontwerpen.

In 2007 werd de grotere Series 100 SUV vervangen door de nog langere en bredere Series 200 die met zijn opnieuw ontworpen separate ladderchassis meer comfort, robuustheid en crashveiligheid bood. De Series 200 was bovendien voorzien van het eerste Crawl Control-systeem ter wereld, dat automatisch een lage snelheid kan aanhouden bij het rijden over rotsen en zand.

Al vanaf de eerste editie van het evenement in 1979, is de Dakar Rally – een race waarbij deelnemers door de meest uitdagende gebieden ter wereld rijden – een uitdaging waar de Land Cruiser helemaal in zijn element is: er zijn door de jaren heen meer Land Cruiser Prado’s ingezet door privéteams, dan van welk ander automodel dan ook, wat wederom te danken is aan de hoge mate van betrouwbaarheid van deze auto.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Het nieuwste hoofdstuk

Terwijl het totale aantal verkochte Land Cruisers de zes miljoen benaderde, achtte Toyota het tijd om de Series 120 te vernieuwen zodat hij de concurrentie voor kon blijven. De belangrijke nieuwe Series 150 werd in 2009 geïntroduceerd en zou in 178 landen wereldwijd op de markt komen – een heel verschil met de beginperiode van de Land Cruiser.

Binnenin werd het afgeronde design van het voorgaande model vervangen door een hoekiger en robuuster design. Op het dashboard maakte het nieuwe Pre-Collision System zijn debuut. Het systeem waarschuwt de bestuurder voor een dreigende aanrijding en remt vervolgens af om een aanrijding te voorkomen.

Na bijna 65 jaar en meer dan 6,5 miljoen verkochte
exemplaren, is de Land Cruiser still going strong.

Andere nieuwe voorzieningen waren het Multi-Terrain Select System dat de bestuurder in staat stelt om de auto optimaal af te stemmen op het terrein – als je over het strand rijdt, kun je ‘Sand’ selecteren, terwijl ‘Rock’ perfect geschikt is voor verraderlijker, uitdagender terrein.

Je ziet het, na bijna 65 jaar en meer dan 6,5 miljoen verkochte exemplaren is de Land Cruiser still going strong. Van zijn ‘eenvoudige komaf’ als legermateriaal, tot de multifunctionele SUV die overal zijn mannetje staat: de Land Cruiser beschikt nog altijd over alle kwaliteiten waar hij om beroemd is geworden – en waarom hij zo wordt gekoesterd door zijn eigenaren. Er is eigenlijk maar één woord die deze auto recht doet: topkwaliteit.

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.