1. Kopen & aanbiedingen
  2. Financieren
  3. Aanvraagproces

Aanvraagproces Toyota Betaalplan

Toyota maakt het je makkelijk
Het aanvragen van een financiering via het Toyota Betaalplan verloopt via een aantal stappen. Op deze pagina lees je welke dat zijn en waar je rekening mee moet houden. Aanvragen worden doorgaans binnen één werkdag behandeld, zodat je snel op weg kunt in je nieuwe Toyota.

Waar letten we op?

Bij het afsluiten van een lening voor je auto controleert Toyota Financial Services bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) of je betalingsachterstanden heeft. We beoordelen op basis van je persoonlijke en financiële gegevens of de lening bij jouw financiële situatie past. We kijken naar je gezinssituatie, inkomen en je vaste maandelijkse lasten (bijv. huur of hypotheek). Je aanvraag wordt afgewezen als we verwachten dat je niet aan de maandelijkse termijnen van de lening kunt voldoen. Bijvoorbeeld als uit de BKR-controle blijkt dat je een betalingsachterstand hebt.

Jouw digitale aanvraag, snel, makkelijk en veilig

Met het digitale aanvraagproces kun je snel, makkelijk én veilig je aanvraag voor een financiering of private lease doorlopen en je gegevens aanleveren met je DigiD. Zo weet je snel waar je aan toe bent. Je kunt het proces zowel thuis als bij je dealer in de showroom doorlopen, wat het beste bij jou past.

  • De voordelen

    • Volledig online proces

    • Jouw gegevens zijn altijd actueel en correct

    • Je hoeft niet op zoek naar losse papieren en documenten

    • Het proces is snel, makkelijk én veilig

  • Wat heb je nodig?

    • Mobiele telefoon waarop je e-mails kunt ontvangen

    • Gebruikersnaam en wachtwoord van je DigiD

    • Mobiel Bankieren app op je mobiele telefoon (om je contract te ondertekenen)

    • Ockto-app op je mobiele telefoon (voor het ophalen van de vereiste persoonlijke en financiële gegevens)

Ockto-app

Ockto is een door de overheid goedgekeurde service waarmee je veilig financiële gegevens kunt ophalen en verzenden, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een lening of private lease. Via een beveiligde verbinding worden deze gegevens overgedragen aan Toyota Financial Services en niet door Ockto opgeslagen. Deze manier van gegevens ophalen wordt veel gebruikt door banken en hypotheekverstrekkers.

  • Uitleg digitale aanvraag

  • Explanation digital application 

Hoe werkt een digitale aanvraag?

1.      Maak je account aan in de Mijn Contract-omgeving

Nadat je je aanvraag hebt ingestuurd, ontvang je een e-mail van Toyota Financial Services met uitnodiging om een account aan te maken in de Mijn Contract-omgeving. Dit is jouw persoonlijke digitale omgeving. Hierin staat informatie over je aanvraag, de auto én hier lever je de vereiste gegevens aan om je aanvraag af te ronden.

2.      Aanvraag starten

In de Mijn Contract-omgeving kies je voor het digitaal aanleveren met de Ockto-app van je gegevens om je aanvraag af te ronden.

3.      Gegevens aanleveren

Scan de QR-code en download de Ockto-app met je smartphone of tablet en log in bij Ockto met je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. Via Ockto log je met DigiD in bij verschillende (overheids)instanties om de vereiste persoonlijke en financiële gegevens op te halen. Dit gaat dus via de Ockto app en niet direct via de DigiD-app. Doe je je aanvraag samen met je partner? Dan moet ook je partner gegevens aanleveren via Ockto met behulp van DigiD.

4.      Beoordeling gegevens

Zodra je de gegevens hebt opgehaald en met ons hebt gedeeld, wordt een besluit genomen over je aanvraag. Je ziet direct de uitkomst van je aanvraag en ontvangt daarover een e-mail. De mogelijke uitkomsten zijn:

• Je aanvraag is goedgekeurd. Je krijgt via e-mail bericht dat je digitaal je contract kan ondertekenen in de Mijn Contract-omgeving.

• Er zijn aanvullende gegevens nodig. Je krijgt via e-mail bericht dat er aanvullende gegevens nodig zijn; deze lever je via de Mijn Contract-omgeving aan.

• Je aanvraag is afgewezen. Op basis van de door jou aangeleverde financiële gegevens kunnen wij je geen contract aanbieden.

5.      Contract ondertekenen

Als je aanvraag is goedgekeurd, teken je digitaal je contract in de Mijn Contract-omgeving. Dat doe je met behulp van iDIN via je Mobiel Bankieren app. Als je contract klaar staat om te ondertekenen, ontvang je een bericht per e-mail.

 

iDIN

Documenten en contracten voor een lening of private lease moeten worden ondertekend. Bij het aangaan van een lease- of financieringscontract doe je dit digitaal. Met je Mobiel Bankieren app onderteken je het document via iDIN. Er worden met iDIN geen bankgegevens verstuurd. Door met iDIN te ondertekenen bevestig je je identiteit.

Samen met je partner de auto financieren

Het is mogelijk om je nieuwe Toyota samen met je partner te financieren. Door beide inkomens mee te nemen in de aanvraag, heb je in veel gevallen meer financieringsruimte. En is de kans groter dat je het bedrag kan lenen. Je partner wordt medecontractant en moet dezelfde stappen van het aanvraagproces doorlopen. Dit betekent dat je partner ook getoetst en geregistreerd wordt bij het BKR. Wanneer je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, moet je altijd samen de aanvraag doen.

Meer informatie

Jouw dealer als vast aanspreekpunt

Bij de financiering van een nieuwe of gebruikte auto kun je bij alle landelijke Toyota merkdealers terecht voor het Toyota Betaalplan. De dealer helpt je graag bij je financieringsaanvraag. Je maakt zelf de keuze of je de financiering afsluit. De dealer kan je informeren over aanvullende diensten. Zo kies je via Toyota Onderhoud op Maat uit verschillende onderhoudspakketten, waardoor je auto altijd het officiële fabrieksonderhoud heeft. Ook kan de dealer een autoverzekering voor je afsluiten. Kortom, de Toyota dealer ontzorgt je van A(anvraag) tot Z(orgeloos) op weg in je nieuwe Toyota.

Vind je Toyota dealer Meer over Onderhoud op Maat

Veelgestelde vragen

Om je aanvraag te beoordelen, hebben we gegevens nodig. We vragen eenmalig inzicht in de betaalrekening waarop je salaris of ander inkomen wordt gestort, evenals de betaling van je woonlasten. Deze kunnen afkomstig zijn van verschillende rekeningen bij diverse banken. We hebben geen gegevens nodig van je spaar- en/of beleggingsrekeningen.

 

Je kunt je gegevens op twee manieren aanleveren: via Ockto, de digitale route, of door je documenten handmatig te uploaden in de Mijn Contract-omgeving. Ongeacht de route die je kiest, vragen we je om de belangrijkste inkomsten en structurele lasten te delen. Als je ervoor kiest om je gegevens handmatig te uploaden, vragen we je om 3 rekeningafschriften te delen. Via Ockto krijgen we eenmalig inzicht in je gegevens, waarbij alleen de vereiste informatie wordt gedeeld voor het beoordelen van je aanvraag. Dit is je inkomen en zijn je vaste lasten, zoals huur/hypotheek, eventuele aflossingen van studieschulden, of maandelijkse alimentatie.

Er wordt geen informatie opgeslagen door Ockto. Zodra je de informatie hebt doorgegeven aan Toyota Financial Services, blijft er geen informatie bewaard op het Ockto platform. Ook als Ockto wordt afgesloten, wordt alle informatie uit het Ockto platform direct verwijderd.

Ockto vraagt na jouw toestemming (financiële) gegevens op bij verschillende (overheids)instanties. Met deze informatie kan (label) Financial Services een financieel profiel van je huishouden maken.

  • Mijn Overheid
    Bij de website Mijnoverheid.nl (Opens in new window) verzamel je met de Ockto app onder andere informatie uit de Basisregistratie Personen (BPR), het Kadaster en het WOZ-waardeloket.

  • Belastingdienst
    Je haalt de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) op bij de Belastingdienst. Hierin staan gegevens over jouw huishouden, inkomen, bezittingen en schulden. Dit is precies dezelfde informatie die al vooraf is ingevuld bij het doen van je jaarlijkse belastingaangifte.

  • UWV
    Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen (UWV) haal je je actuele werkgever en salaris op. Je werkgever moet iedere maand van jou als werknemer opgeven wat je hebt verdiend.

  • Mijnpensioenoverzicht.nl
    Je haalt al je pensioen aanspraken op bij Mijnpensioenoverzicht.nl (Opens in new window). Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht deze gegevens aan jou beschikbaar te stellen.

  • DUO
    Bij de website Duo.nl (Opens in new window) verzamel je met de Ockto-app informatie over de hoogte van je eventuele studieschuld en je maandelijkse aflossing. Als je geen studieschuld (meer) hebt, dan wordt dit gedeeld.

  • Rijbewijsregister RDW (RBR)
    Bij het RBR haalt Ockto gegevens op over je rijbewijs en de geldigheid. Het is voor de hoofdcontractant verplicht om in het bezit te zijn van een geldig NL rijbewijs.

  • Banktransacties
    Ockto vraagt toestemming tot het eenmalig ophalen van banktransacties van de laatste 3 maanden. Hierbij wordt gekeken naar inkomsten en structurele lasten, zoals huur of hypotheek. Staan je inkomsten en lasten op meerdere rekeningen? Dan is het belangrijk dat je beide rekeningen deelt via de Ockto-app. Spaar- of beleggingsrekeningen hoeft je niet te delen.

Als je getrouwd bent of geregistreerd partner bent, dan ben je verplicht om de aanvraag samen met je partner te doen. Jullie worden in dat geval ook beide contractant op het financieringscontract. Woon je samen, maar ben je niet getrouwd of heb je geen geregistreerd partner? Dan heb je de keuze om samen de aanvraag te doen.

 

Het kan verstandig zijn om de aanvraag direct samen met je samenwonende partner in te dienen, omdat in de financiële toetsing dan rekening wordt gehouden met beide inkomens. Dit vergroot de kans op een positieve beoordeling van de aanvraag. Wel worden jullie dan ook beiden geregistreerd bij het BKR.

 

Kies je er in eerste instantie voor om je aanvraag alleen in te dienen en wordt vastgesteld dat het op basis van alleen je inkomen niet mogelijk is je een contract aan te bieden, dan heb je altijd de mogelijkheid om je aanvraag alsnog met je partner samen te doen. Je moet je aanvraag dan wel volledig opnieuw opstarten. Als je de aanvraag samen met je partner doet, moet je partner dezelfde stappen doorlopen met het ophalen van gegevens via de Ockto-app en beide digitaal het contract ondertekenen.

Zeker, je hebt altijd inzicht in welke gegevens je met ons deelt. Voordat je de gegevens verstuurd kun je inzien welke gegevens aan Toyota Financial Services worden verzonden. Na jouw akkoord worden de gegevens gebruikt om te toetsen of je verantwoord een contract kunt afsluiten. Of je de informatie doorstuurt bepaal je helemaal zelf. Zodra je Ockto afsluit worden alle verzamelde gegevens bij Ockto verwijderd.

Nee, helaas is dat nog niet mogelijk. Je kunt alleen de Ockto-App gebruiken met je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. 

Je kunt je DigiD gebruikersnaam niet opvragen of wijzigen. Wijzigen kan alleen als je een nieuwe DigiD aanvraagt.

Heb je een geactiveerde DigiD en wil je jouw huidige wachtwoord wijzigen?

1.      Log in via mijn.digid.nl. (Opens in new window)

2.     Klik op “Wachtwoord wijzigen”.

3.     Vul je oude wachtwoord in en vul daarna je nieuwe wachtwoord in.