Met vertrouwen op weg
Voor het kiezen van de juiste aandrijflijn is de actieradius cruciaal. Vind de aandrijflijn die bij jou past.
De vernieuwende geëlektrificeerde* auto's van Toyota geven een nieuwe kijk op actieradius.
Voor het kiezen van de juiste aandrijflijn is de actieradius cruciaal. Vind de aandrijflijn die bij jou past.
Je kunt je actieradius vergroten door bewust om te gaan met het gaspedaal, ofwel iets langzamer rijden en gelijkmatig accelereren. De batterij raakt sneller leeg wanneer je veelvuldig hard rijdt en snel accelereert. Elektrische en hybride auto's hebben een krachtig koppel, zodat je soepel mee kunt rijden met het verkeer.
Door de Eco-modus te selecteren rijd je efficiënter en vergroot je je actieradius. Hetzelfde geldt voor de Auto Eco-modus voor de verwarming. Denk er ook aan om de airconditioning uit te schakelen wanneer deze niet nodig is. Gebruik van de stoel- en stuurverwarming is een meer energiezuinige manier om warm te blijven, dan de temperatuurinstelling voor de verwarming te verhogen. Tijdens koude periodes is het handig de auto eerst voor te verwarmen via de MyToyota app wanneer deze nog aan de laadpaal gekoppeld is, zo gebruik je stroom uit de laadpaal en niet uit je batterij.
Zorg er ook voor dat de bandenspanning in orde is. Rijden op te zachte banden vermindert je actieradius. Ook rijden op winterbanden verbruikt op droge wegen meer energie dan rijden met zomerbanden. Onnodige bagage zorgt eveneens voor een hoger energieverbruik, dus zorg ervoor dat je overbodige bagage uit de auto verwijdert.
Kijk tot slot kritisch naar je eigen rijgedrag. Rijd zoveel mogelijk met een constante, gematigde snelheid en probeer onnodig accelereren en remmen te voorkomen. Op die manier haal je meer kilometers uit een volle batterij. En is het nodig om je snelheid te verhogen, doe dit dan zo geleidelijk mogelijk om je energieverbruik te verlagen.
Bij het loslaten van het stroompedaal of tijdens het remmen wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie, die de batterij oplaadt. Dit verhoogt de efficiëntie en het bereik van je voertuig. Door de ECO of one-pedal drive modus aan te zetten zal de auto harder afremmen en meer energie regenereren.
De WLTP actieradius is een geschatte waarde op basis van de WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) voorschriften. Dit is een wereldwijde norm die Toyota volledig onderschrijft. De opgegeven waarden dienen slechts ter vergelijking. Vergelijk deze alleen met voertuigen die volgens dezelfde technische procedures zijn getest.
De daadwerkelijke actieradius van jouw auto verschilt van deze berekende waarde, aangezien er veel verschillende factoren van invloed zijn op de actieradius van een auto. Van invloed zijn bijvoorbeeld factoren als de gekozen uitvoering, gemonteerde opties en accessoires, rijstijl, snelheid, wegomstandigheden, de conditie van de auto, bandentype (zomer/winter) en -druk, belading, het aantal passagiers, buitentemperatuur, de temperatuur van de batterij, etc.
* Een geëlektrificeerde auto is een auto die volledig of tot op zekere hoogte wordt aangedreven door één of meer elektromotoren. Sommige geëlektrificeerde auto’s, waaronder hybrides en plug-in hybrides, hebben ook een benzinemotor. Andere, zoals de Toyota bZ4X, zijn batterij-elektrisch.
1. Toyota biedt tot 10 jaar garantie op de batterij met een maximum van 300.000 km en tot 70% van de oorspronkelijke netto capaciteit. Mits in onderhoud bij de dealer. Deze bestaat uit:
5 jaar 100.000 km garantie op mankementen (fouten)
8 jaar 160.000 km garantie op degradatie (slijtage) en dat tot 70% van de oorspronkelijke netto capaciteit.
Aanvullend tot 10 jaar 300.000 km mits periodiek onderhoud bij Toyota dealer en of Erkend Reparateur is uitgevoerd.
2. Voor de Toyota bZ4X 411km tot 512km volgens de WLTP cyclus. Deze actieradius is een geschatte waarde op basis van officiële homologatiecijfers in een gecontroleerde omgeving (WLTP). Deze waarden dienen slechts ter vergelijking. Vergelijk de gegeven waarden alleen met andere auto's die volgens dezelfde technische procedures zijn getest.
De daadwerkelijke elektrische actieradius kan afwijken van deze berekende waarden, aangezien er veel factoren van invloed zijn op de actieradius van een auto. Van invloed zijn bijvoorbeeld factoren als de gekozen uitvoering, gemonteerde opties en accessoires, rijstijl, snelheid, wegomstandigheden, de conditie van de auto, bandentype (zomer/winter) en -druk, belading, het aantal passagiers, buitentemperatuur, de temperatuur van de batterij, etc
3. Er treden wel emissies op bij andere aspecten van de levenscyclus van de auto (inclusief het maken), van het produceren van elektriciteit tot het dagelijks gebruik, met slijtage van banden en remmen.