De highlights van het Toyota Kenshiki Forum 2023
Koolstofneutraliteit door multitechnologie-strategie
Toyota wil in Europa tegen 2035 uitsluitend emissievrije voertuigen aanbieden en tegen 2040 zelfs volledige koolstofneutraliteit bereiken als bedrijf. Daarvoor kiest Toyota wereldwijd voor een multitechnologie-aanpak waarbij mobiliteitsoplossingen met lage en nulemissie worden ontworpen om te voldoen aan specifieke regionale behoeften: producten die voldoen aan de vraag van de klant of relevant zijn voor hun lokale infrastructuur en toegankelijk zijn. Het programma omvat dan ook verscheidene hybride-elektrische, plug-in hybride-elektrische, batterij-elektrische en waterstof-elektrische systemen en verbrandingsmotoren die geschikt zijn voor waterstof en e-brandstoffen.
Zes BEV’s tegen 2026
De weg naar koolstofneutraliteit wordt ingezet met de introductie van een modellengamma met geavanceerde, alternatieve brandstof- en emissievrije aandrijflijntechnologieën. In Europa omvat het modellengamma tegen 2026 zes batterij-elektrische voertuigen (BEV’s). Als aanvulling op de al leverbare bZ4X en de Compact SUV Concept die vorig jaar zijn onthuld, gaf Toyota tijdens het Kinshiki Forum een voorproefje van nog eens twee modellen die het aanbod verder verbreden: de Urban SUV Concept en de Sport Crossover Concept.
Toyota Urban SUV Concept
De Urban SUV Concept is een voorproefje van een volledig elektrische SUV waarvan het productiemodel in 2024 wordt onthuld. De prominente positie van Toyota in het B-SUV-segment met de hybride Yaris Cross biedt bergen ervaring waarop de Urban SUV Concept voortbouwt. De SUV biedt dan ook alles wat men verwacht in dit segment, zoals het flexibele interieur dat kan worden aangepast voor meer beenruimte achterin of juist meer bagageruimte. Er zal keuze zijn uit twee batterijen met verschillende capaciteit, passend bij het budget of de eisen met betrekking tot de actieradius.
Toyota Sport Crossover Concept
Toyota FT-3e
Op het Kenshiki Forum is ook de conceptauto FT-3e getoond. Met dit ontwerp laat Toyota zien welke ontwerp- en technologische mogelijkheden het onderzoekt voor de volgende generatie batterij-elektrische modellen. De FT-3e is gebouwd op de nieuwste generatie van de veelzijdige architectuur voor batterij-elektrische auto’s. Op basis daarvan kan Toyota veel verschillende producten ontwikkelen, waaronder luxe sedans en prestatiegerichte sportauto’s zoals de FT-Se. De FT-3e is ontworpen met het oog op aerodynamica voor een zo groot mogelijke actieradius. Ook uniek zijn de digitale displays langs het onderste deel van de portieren.
Toyota Professional
Behalve personenauto’s presenteerde Toyota ook nieuws voor ondernemers. Toyota voegt namelijk de nieuwe Proace Max toe aan het Professional-assortiment van lichte bedrijfswagens. De batterij-elektrische aandrijflijn combineert een krachtige elektromotor met 200 kW (270 pk) en 410 Nm koppel met een groot batterijpakket van 110 kWh, goed voor een actieradius van maximaal 420 km (WTLP). Ook de Hilux wordt vanaf nu geëlektrificeerd middels een 48V Hybride systeem.
Toyota Professional Centre
Vanaf 2024 rolt Toyota het Professional Centre uit in Nederland. De ondernemer kan hier terecht voor een uitgebreid pakket klantgerichte oplossingen en diensten. Zo ontvangt de klant tot 10 jaar garantie en 200.000 km aangevuld met 10 jaar garantie tot 300.000 op batterijdegradatie, Toyota Pechhulpservice en een vervangende bestelwagen bij onderhoud.
Batterijen van de volgende generatie
Tot slot werd op het Kenshiki vooruit gekeken naar de techniek. Zo is Toyota gestart met de ontwikkeling van technologieën voor de volgende generatie batterijen, die na 2026 worden geïntroduceerd in nieuwe modellen. Deze batterijen zijn efficiënter, compacter en goedkoper dan de huidige generatie batterijen en moeten ervoor zorgen dat emissievrije mobiliteit betaalbaar en toegankelijk wordt. Bovendien zet Toyota de ontwikkeling van solid-state batterijen voort. Er wordt al gewerkt aan een methode voor massaproductie. Het streven is vercommercialisering in 2027-2028.