Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Het verhaal van de RAV4

De auto die alle grenzen verlegde

Bij de meeste innovaties vraag je jezelf af waarom men niet eerder op het idee is gekomen. Neem de minuscule MP3-speler waarmee je honderden muziekalbums kunt beluisteren, of de camera van je mobiele telefoon waarmee je ontdekte hoe leuk fotograferen kan zijn.
Ook Toyota deed zo’n ontdekking: de Toyota RAV4.

Recreatievoertuig

In 1989 liet Toyota tijdens de Tokyo Motor Show de wereld kennismaken met een gloednieuwe concept car: de Recreational Active Vehicle met vierwielaandrijving was geboren. Vandaag de dag kennen we dit autoconcept onder de naam Toyota RAV4.

Toyota Mirai
De Toyota RAV4, tijdens de Tokyo Motor Show in 1989.
De eerste, compacte SUV

Voordat dit model werd geïntroduceerd, leken mensen tevreden te zijn met de keuzes die ze hadden met betrekking tot hun volgende auto. Ze konden bijvoorbeeld kiezen voor een compacte sedan of een hatchback – en als ze een auto wilden die ook in het terrein in zijn element was, was er keuze uit tal van grote 4x4’s.

Toen de RAV4 in mei 1994 werd gelanceerd, was er plotseling een alternatief. Toyota had simpelweg een nieuw segment gecreëerd: dat van de compacte crossover SUV. Overigens werd deze eerste generatie RAV4 in Nederland verkocht onder de naam FunCruiser.

/
1994, de introductie van de RAV4, oftewel FunCruiser.
Praktische 4x4

Voortaan kon men genieten van het beste van twee werelden. Aan de ene kant was het een praktische auto die vier personen op een comfortabele wijze vervoerde met een personenautoachtig onderstel en het dynamische rijgedrag van een conventionele personenauto, aan de andere kant bood de RAV4 de hoge zitpositie, de capaciteiten en de bodemspeling van een grote 4x4.

Schot in de roos

Het model werd dan ook onmiddellijk een succes. Het uiterlijk en het rijgedrag van de FunCruiser vielen bij veel mensen in de smaak. Het model beschikte over een origineel uiterlijk met zwarte bumpers die tegen een stootje konden. Een krachtige tweeliter 16-kleps motor zorgde voor de aandrijving, waarmee deze auto over een acceleratievermogen beschikte van het niveau van een snelle hatchback. Toyota moest dan ook al snel de productieaantallen verdubbelen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen.

Uitbreiding van het modellenaanbod

De - in eerste instantie alleen - als tweedeurs geleverde FunCruiser, kreeg in 1996 gezelschap van een vierdeursvariant met dezelfde tweelitermotor en keuze uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat. Ter gelegenheid van de subtiele modelwijziging in 1998, werd een softtop-uitvoering aan het gamma toegevoegd. Deze semi-cabriolet sprak vooral mensen aan die graag de wind in de haren wilden voelen, maar deze uitvoering was een kort leven beschoren: bij de nieuwe generatie was deze versie niet meer leverbaar.

Toyota Mirai
De RAV4 semi-cabriolet met softtop-uitvoering.
Een nieuwe eeuw, een nieuwe RAV4

De tweede generatie RAV4 (die nu ook in Nederland als zodanig werd verkocht) maakte in 2000 zijn debuut in een marktsegment waarin ondertussen veel autofabrikanten actief waren geworden. Zij zagen hoe goed de RAV4 wereldwijd verkocht en kopieerden het concept. Het nieuwe model ging de strijd aan met een auto die voor 70 procent bestond uit componenten, die specifiek waren ontwikkeld voor de RAV4, samengevoegd in een ruimere en stijvere carrosserie die voor een verbetering van het rij- en geluidscomfort zorgde.

/
De tweede generatie RAV4 uit 2000.
Nog zuiniger

Om succesvol te blijven, in wat inmiddels een bijzonder competitief marktsegment was geworden, legde de derde generatie van de RAV4 de lat in 2006 nog hoger. Net als de vorige generatie zorgde een carrosserie met een verder verbeterde stijfheid voor nog minder geluid en vibraties. Maar het grootste nieuws was toch wel de introductie van een automatisch inschakelende vierwielaandrijving. Hierbij waren – voor het eerst in dit segment – de traction control en stabiliteitsregeling samengevoegd tot één systeem. Hiermee werd afstand genomen van de permanente vierwielaandrijving, ten gunste van het brandstofverbruik en de emissies.

/
De RAV4 met automatisch inschakelende vierwielaandrijving uit 2006.
De kracht van elektriciteit

Na de succesvolle lancering van een volledig elektrische, eerste generatie RAV4 in Californië in het jaar 2007, kwam uit een samenwerking tussen Tesla Motors en het Toyota Technical Centre (dat is gevestigd in Michigan in 2011) een nieuwe RAV4 EV tot stand die aan de nieuwste eisen voldeed. Overigens was dit model uitsluitend leverbaar in de Verenigde Staten.

Het model voldeed aan het stringente nulemissie-beleid in Californië en werd vooral aan leasemaatschappijen verkocht. Deze RAV4 was voorzien van een moderne lithium-ion accu, een 156 pk sterke elektromotor en een actieradius van 113 mijl (182 kilometer) – indertijd een bijzonder knappe prestatie

Toyota Mirai
De RAV4 EV voldeed aan het nulemissie-beleid in Californië.
In de geest van het origineel

De lancering van de vierde generatie van het model, in de lente van 2013, toonde aan dat de RAV4 in de loop der jaren mee is veranderd met de tijdsgeest. Het nieuwe exterieurdesign laat direct zien dat dit een RAV4 is, maar het is chiquer en verfijnder geworden, terwijl het nog altijd dezelfde onverzettelijkheid uitstraalt als het design van de eerste generatie.

/
De vierde generatie RAV4 uit 2013.
Rijplezier in de genen

Hetzelfde DNA van dat innovatieve eerste model komt ook naar voren in de manier waarop de auto rijdt. Of het nu gaat om woon-werkverkeer of een spannende rit buiten de gebaande paden, deze auto heeft rijplezier in zijn genen zitten. Het nieuwe interieur met een premium uitstraling, is voorzien van het geavanceerde assistentiesysteem Integrated Dynamic Drive System, dat de besturing en de demping perfect afstemt op het type weg waarop gereden wordt.

/
Toyota Mirai
Van een nieuwe klasse

Meer dan 20 jaar geleden veranderde de RAV4 het verwachtingspatroon dat mensen van een auto voor dagelijks gebruik hadden. Het model bood zijn bestuurders vrijheid en flexibiliteit die indertijd alleen werden geboden door veel grotere, zwaardere en duurdere auto’s. Er was niet langer slechts keuze uit een elegante sedan, een praktische hatchback en een betrouwbare 4x4 – de RAV4 combineerde de voordelen van andere autotypes.

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.