Skip naar hoofdcontent (Klik enter)

Opladen elektrische auto: hoe werkt het?

Alles over het opladen van een (deels) elektrische auto

Oplaadmethoden elektrische auto's

Bij het opladen van een batterij-elektrische of plug-in hybride auto kom je in aanraking met diverse aspecten van opladen. Welke oplaadmethode is het beste geschikt? Hoe gebruik je een laadpaal of wallbox en hoe werkt een laadpas? Moet je veel kilometers maken op een dag, dan is snelladen voor een batterij-elektrische auto belangrijk, maar hoe gaat dat in zijn werk? In dit artikel lichten we verschillende manieren toe om een plug-in hybride of batterij-elektrische auto op te laden.

Thuis opladen met een laadpaal of wallbox

Veel bezitters van een elektrische auto kiezen ervoor thuis een laadpaal of wallbox te installeren. Met een professioneel slim laadpunt kun je snel en veilig thuis opladen. Dat kan tot vijf keer sneller dan via een stopcontact. Hoe snel hangt af van diverse factoren, waaronder de netaansluiting van de woning, het gekozen laadpunt en laadkabel en de specificatie van de elektrische auto. Laat je dus goed informeren. Ook zijn slimme laadpunten in staat om dynamisch te laden waardoor het stroomverbruik van andere apparaten het opladen niet verstoort en vice versa.
Bekijk de Toyota thuislaadpakketten

Opladen via een standaard stopcontact

Het is mogelijk om je elektrische auto op te laden via een geaard stopcontact. Dit wordt vaak gezien als een noodoplossing, omdat deze manier van opladen langer duurt en minder efficiënt is. Als we uitgaan van 12 uur per dag opladen met 2,3 kW, dan kun je dagelijks 27,6 kWh laden via het stopcontact. Dat is genoeg om met een gemiddelde elektrische auto zo’n 125 tot 150 kilometer te rijden. Voor een plug-in hybride auto is deze methode beter bruikbaar. Zo is de batterij van de Toyota Prius Plug-in Hybrid en Toyota C-HR Plug-in Hybrid na 6,5 uur volgeladen.
Oplaadtijd berekenen

Openbare laadpalen

Onderweg kun je gebruikmaken van openbare laadpalen of snelladers. Publieke laadpalen vind je op veel plekken en ook in woonwijken. Snelladers tref je meestal langs snelwegen en grote winkelcentra. Om bij openbare laadpalen of bij snelladers te laden, heb je meestal een laadpas nodig. Met een laadpas heb je toegang tot vrijwel alle publieke oplaadpunten en snelladers in Nederland en in sommige gevallen bij diverse partnernetwerken in Europa. De meeste openbare laadpalen laden met 11 kW, terwijl duurdere snelladers vermogens van 50 tot 350 kW kunnen bieden. De tarieven verschillen per laadpaalaanbieder en kunnen variëren op basis van tijdstip en locatie.

Hoe werkt een laadpaal?

Een laadpaal sluit je met jouw laadkabel aan op de auto. Met een laadpas activeer je het opladen. Soms kan dit ook met een QR-code of betaalterminal. De stroom wordt daarna via de laadpaal naar de On-Board Charger van de auto gestuurd die de wisselspanning (AC) omzet naar gelijkstroom (DC). Bij een snellader wordt de stroom al als gelijkstroom (DC) naar de auto gevoerd. Kleurt het lampje blauw, dan laadt de auto op. Een groen lampje geeft aan dat het opladen klaar is. Een rood lampje doelt op een foutmelding.

Hoe werkt een laadpas?

Een laadpas is een kaart of app die je toegang geeft tot laadpalen. Bij aankomst bij een laadpaal houd je de pas voor de lezer om de laadsessie te starten. De kosten van het laden worden vervolgens via de laadpasaanbieder verrekend. Met de juiste laadpas(sen) kun je bij vrijwel alle laadpunten in Nederland en Europa terecht.
Meer over de Toyota laadpas

Snelladen van je auto

Met snelladen kan je een auto in korte tijd opladen. Dat kan handig zijn als je met een elektrische auto op vakantie gaat. Snelladers leveren hogere laadvermogens, waardoor de batterij sneller wordt opgeladen, maar zijn wel duurder. Gebruik snelladers alleen wanneer het echt nodig is. Laad niet meer dan nodig om je bestemming te kunnen bereiken. De laadsnelheid bouwt tijdens het laden rustig op tot het maximale piekvermogen en daarna weer rustig af. Hoe snel hangt af van temperatuur, of er meer auto’s aan het laden zijn en de specificaties van het station en voertuig. 

Hoe vaak per dag snelladen?

Kun je zo vaak als mogelijk snelladen (DC-laden) op een dag? In principe wel, maar houd rekening met de gezondheid van de batterij. Het beste is om de batterij tussen 10 en 80 procent te snelladen. Een DC-laadpaal stuurt veel stroom in korte tijd naar je batterij. Dat levert gemak op, want na 20 tot 40 minuten kun je vaak weer honderden kilometers rijden. Maar dat snelle opladen zorgt ook voor extra warmte en mogelijke slijtage. De batterij is daarom beveiligd. Het snelladen gaat met een piekvermogen dat rustig opbouwt en weer afneemt. Wanneer je theoretisch vaak achter elkaar gaat snelladen binnen 24 uur, kan de laadsnelheid gaan afnemen om de batterij te sparen. Dit is afhankelijk van het gekozen model en type batterij. In algemene zin heeft snelladen na 80% batterijvulling minder zin omdat dan de laadsnelheid fors wordt beperkt zodat de batterij niet wordt overbelast.

Eenvoudiger dan het lijkt

Het opladen van een batterij-elektrische of plug-in hybride auto is eenvoudiger dan het lijkt. Of je nu thuis oplaadt via een laadpaal of kiest voor een openbare laadpaal of snellader: er zijn volop mogelijkheden om je auto van stroom te voorzien. Door op de hoogte te zijn van laadsnelheden, kosten en laadpasaanbieders, zorg je ervoor dat je altijd met een volle batterij op pad kunt. Toyota ontzorgt eigenaren van een elektrische auto’s van A tot Z, onder meer met een Toyota laadpas en de Toyota Oplaadservice.

Toyota oplaadservice

Je Toyota opladen op een moment en plek die jou het beste uitkomt? Dat kan met de Toyota Oplaadservice. Jouw Toyota adviseur helpt je bij het vinden van de juiste laadoplossing, zodat je zonder zorgen op weg kunt. Om berijders toegang te bieden tot een breed netwerk van betrouwbare en betaalbare laadpunten, werkt Toyota Oplaadservice samen met Vattenfall. Zo is er altijd een geschikte laadoptie beschikbaar, of je nu thuis, onderweg of zakelijk wilt laden.
Meer over de Toyota oplaadservice