Skip naar hoofdcontent (Klik enter)

Toyota GAZOO Racing presenteert GR LH2 Racing Concept

Nieuwe waterstofraceauto onthuld in de week van de 24-uursrace van Le Mans
Toyota Gazoo Racing GR LH2 Racing Concept zijaanzicht
Toyota GAZOO Racing heeft in de week van de 24 uur van Le Mans een opvallende nieuwkomer gepresenteerd: de GR LH2 Racing Concept. Deze experimentele raceauto staat tijdens de week van de 24-uursrace van Le Mans tentoongesteld in het H2 Village bij het Circuit de la Sarthe in Le Mans. 

Autosport als testomgeving

De GR LH2 Racing Concept van Toyota GAZOO Racing gebruikt vloeibare waterstof als brandstof. De auto staat symbool voor Toyota’s inzet om ook via autosport bij te dragen aan een CO₂-neutrale toekomst. Toyota gebruikt de autosport om zijn technologieën verder te ontwikkelen en steeds betere auto’s te maken. Daarvoor werkt Toyota samen met partners binnen en buiten de industrie aan het opschalen van waterstofproductie, transport en gebruik, om zo bij te dragen aan een CO2-neutrale samenleving.

Toyota Gazoo Racing GR LH2 Racing Concept driekwart vooraanzicht

Vloeibare waterstof

De aanduiding LH2 geeft aan dat de nieuwe GR LH2 Racing Concept ‘op’ vloeibare waterstof rijdt. De L staat voor Liquid en H2 is waterstof. Vloeibare waterstof biedt een hogere energiedichtheid dan gasvormige waterstof, wat een grotere actieradius en meer potentieel biedt in de racerij – en in de toekomst ook in de praktijk.
Toyota Gazoo Racing GR LH2 Racing Concept driekwart vooraanzicht

Ervaring uit Japan

Toyota test al sinds 2021 in de Japanse Super Taikyu-raceserie met waterstofmotoren. Eerst met een Corolla met gasvormige waterstof en sinds 2023 met vloeibare waterstof. Toyota demonstreerde het potentieel van waterstofmotoren ook in de rallysport: in 2022 reed de GR Yaris H2 demonstratieritten tijdens de Ypres Rally, onderdeel van het FIA World Rally Championship. Die ervaringen komt nu samen in deze nieuwe GR LH2 Racing Concept van Toyota GAZOO Racing.

Stap voorwaarts

De GR LH2 Racing Concept die Toyota GAZOO Racing in Le Mans laat zien, is gebaseerd op de GR010 HYBRID waarmee het deelneemt aan het FIA World Endurance Championship. Door verder te testen met deze auto wil Toyota zijn waterstoftechnologie versneld ontwikkelen. De GR LH2 Racing Concept is – net als de GR H2 Racing Concept (voor gasvormige waterstof) van 2023 – een voorproefje van een auto voor een mogelijke toekomstige waterstofcategorie in Le Mans.

Toyota Gazoo Racing GR LH2 Racing Concept voorzijde

40 jaar Le Mans

De onthulling van de Toyota GAZOO Racing GR LH2 Racing Concept markeert tegelijk de 40e verjaardag van Toyota’s eerste deelname aan Le Mans. De nieuwe conceptauto sluit perfect aan bij een viering van verleden, heden en toekomst op het beroemde Franse circuit, waar de Automobile Club de l'Ouest in de week van 11 tot en met 15 juni de 93e 24 uur van Le Mans organiseert.
Toyota Gazoo Racing GR LH2 Racing Concept voorzijde

Bijzondere livery’s

De raceauto’s waarmee Toyota GAZOO Racing aan de Le Mans-editie van 2025 deelneemt, hebben ieder een eigen, speciale kleurstelling. De #7 GR010 HYBRID van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries heeft een rood-witte livery als eerbetoon aan de iconische TS020 die in 1998 deelnam. De #8 GR010 HYBRID – bestuurd door Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa – heeft een matzwarte livery die is opgebouwd rond het GR-logo. Het kleurenschema weerspiegelt de 'Hate to lose'-mentaliteit van het team en het 'Prototype'-concept van het bouwen van steeds betere raceauto's en voortdurende evolutie.

Toekomst in zicht

Toyota gelooft in waterstof als energiedrager voor mobiliteit. Met de GR LH2 Racing Concept laat het merk zien dat racen met vloeibare waterstof als brandstof mogelijk is en veel potentie biedt voor de toekomst.