Toyota heeft een rijke historie. Om dit te benadrukken, was het merk voor het eerst met een stand aanwezig op de gerenommeerde klassiekerbeurs Rétromobile in Parijs (5 t/m 9 februari 2025). Als pionier op het gebied van geëlektrificeerde aandrijving vierde het merk daar 60 jaar elektromobiliteit. Toch werden ook Toyota-klassiekers met een brandstofmotor en andere innovaties niet vergeten.
Toyota viert 60 jaar elektromobiliteit op Rétromobile 2025
Merk met rijke historie, ook op het gebied van geëlektrificeerd rijden
Keuzes, keuzes…
Het viel niet mee om de rijke geschiedenis van Toyota op een beursstand te illustreren met slechts enkele auto’s. Op Rétromobile liet Toyota vier bijzondere modellen zien. Een overkoepelend thema was de ontwikkeling van elektrificatie door de decennia heen. Er zijn inmiddels namelijk ook geëlektrificeerde auto’s die een plek op een klassiekerbeurs verdienen. We lopen de vier modellen een voor een langs.
Toyota Sports 800 uit 1965
Klassiekers met een brandstofmotor worden natuurlijk niet vergeten. De Toyota Sports 800 (1965) is de allereerste sportwagen die Toyota bouwde. De tweedeurs targa-coupé werd ontworpen door Shozo Sato. Voor de aandrijving zorgt een 790 cm³ tweecilinder boxermotor met 45 pk. Dankzij zijn lage gewicht van 580 kg presteerde de Sports 800 echter opmerkelijk goed. Tijdens de 24-uursrace op het circuit van Fuji in 1967 eindigde een Sports 800 als derde, achter twee veel krachtigere Toyota’s 2000 GT! De Sports 800 diende ook als basis voor de Sports EV en Sports EV Twin conceptcars uit 2010.
Toyota Prius uit 1997
Met de eerste generatie van de Toyota Prius werd een keerpunt bereikt in de moderne autogeschiedenis. Bij zijn lancering in 1997 (in 2000 in Europa) was het de allereerste hybride productieauto ter wereld. De Prius kwam tot stand nadat in 1993 een werkgroep was opgericht voor de ontwikkeling van een nieuwe wereldauto, met het revolutionaire Toyota Hybrid System als aandrijving. Bij elke nieuwe generatie van de Prius zijn tal van innovaties doorgevoerd. Inmiddels heeft Toyota meer dan 8 miljoen exemplaren van de Prius verkocht en zelfs meer dan 30 miljoen geëlektrificeerde voertuigen in totaal.
Toyota RAV4 EV uit 1996
In 1996 introduceerde Toyota een 100% elektrische versie van de eerste generatie RAV4 in Californië, dat bekendstaat als de bakermat van emissievrije voertuigen. Klanten konden via een speciaal leaseprogramma gebruikmaken van Toyota’s eerste batterij-elektrische auto. De RAV4 EV had een NiMH-batterij die een actieradius van ongeveer 200 kilometer mogelijk maakte en in zo’n 5 uur kon worden opgeladen. Banden met een lage rolweerstand helpen het stroomverbruik te verlagen en een warmtepomp verbetert de efficiëntie van het verwarmings- en airconditioningsysteem. Zijn topsnelheid is beperkt tot 125 km/u. Er zijn 1.176 exemplaren van de elektrische RAV4 geproduceerd.
Toyota GR Yaris Rally1 uit 2025
De GR Yaris Rally1 debuteerde in 2022 als hybride in het World Rally Championship en is de opvolger van de wereldkampioen van 2021, de Yaris WRC. Met de GR Yaris Rally1 won Toyota drie constructeurstitels op rij en twee kampioenschappen bij de rijders. Voor het seizoen 2025 geldt een nieuw reglement dat 100% hernieuwbare brandstof voorschrijft. De auto blijft daarmee een technologische pionier, waarmee Toyota’s sportafdeling GAZOO RACING nieuwe techniek test voor toekomstig gebruik in andere autosportdisciplines.
Toyota Sports 800 wint ‘Best of Show’ op Rétromobile 2025
Toyota viel tijdens Rétromobile 2025 ook nog in de prijzen. De Toyota Sports 800 werd namelijk uitgeroepen tot ‘Best of Show, best geconserveerde naoorlogse auto’. De jury was onder de indruk van de uitzonderlijke originele staat van de sportcoupé, die met minimale restauraties in topconditie is gebleven. De prijsuitreiking vond plaats op de Toyota-stand, waar Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum, de trofee in ontvangst nam. De onderscheiding is een eerbetoon aan de zorgvuldige instandhouding van dit unieke model en benadrukt de historische waarde van Toyota’s eerste sportwagen.