Slechts vier van de twintig bestverkochte automerken in Europa hebben hun gemiddelde CO2-uitstoot in 2019 weten te verlagen ten opzichte van een jaar eerder. Toyota realiseert de grootste verbetering, namelijk 97,5 in plaats van 99,8 g/km in 2018. En dat terwijl de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte personenauto’s in Europa in 2019 juist toenam ten opzichte van een jaar eerder, namelijk van 120,5 naar 121,8 g/km.
De lage gemiddelde CO2-uitstoot van Toyota is volgens het onderzoeksbureau vooral te danken aan het uitgebreide aanbod aan hybride modellen. Die zijn in 2019 goed voor zestig procent van alle Toyota verkopen in Europa. “Toyota heeft een voorsprong op andere volumemerken zónder de inzet van honderd procent elektrische modellen”, aldus JATO Dynamics.
Vanaf 2021 geldt in Europa een strengere norm voor een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 gram. Toyota is met zijn uitgebreide aanbod aan hybride modellen goed op weg om dit te realiseren. Dit aanbod bestaat uit onder meer de Toyota Yaris Hybrid, Corolla Hybrid en RAV4 Hybrid. Stuk voor stuk Toyota modellen die dankzij hun hybride aandrijflijn tot vijftig procent van de rijtijd elektrisch kunnen rijden. Zónder de accu zelf te hoeven opladen!