Skip naar hoofdcontent (Klik enter)
Gepubliceerd op 23/09/2025

Supra: van trouwauto tot “papa’s raceauto”

Van trouwauto tot familie-icoon: Johannes Supra blijft onvergetelijk
Als 23-jarige wilde Johannes Tilman graag een snelle en betrouwbare auto, maar ook iets waarmee hij de massa zou ontspringen. De Toyota Supra die hij in 2011 kocht was regelmatig vakantievervoer, stal de show als trouwauto en is nu “papa’s raceauto”. Deze Supra is niet meer weg te denken uit Johannes’ leven.

Supra in The Fast and the Furious

Naast Vin Diesel en de helaas betreurde Paul Walker is er nóg een grote ster te zien in de film The Fast and the Furious uit 2001: een knaloranje Toyota Supra van de vierde generatie, de JZA80 die in 1993 op de markt kwam. Aan het stuur van zijn Supra verslaat Walkers karakter, undercoveragent Brian O’Conner, vrijwel al zijn tegenstanders in straatraces. In achtervolgingen hebben criminelen geen schijn van kans tegen de oranje Toyota, die een grote rol speelt in het succes van wat een lange filmreeks zou worden.

“Ieder z’n smaak”

Veel fans van de Fast & Furious-films deden met wisselend succes pogingen om hun eigen auto uit te dossen als de wagens van de grote sterren uit de films. Hoewel hij een prachtige Supra JZA80 bezit is Johannes Tilman (37) echter niet zo’n fan: “Ieder z’n smaak, maar ik vind dat tuning vaak niet netjes wordt gedaan en dat de auto daardoor juist minder mooi wordt. Aan deze Supra hoef je niks aan te passen, hij is prachtig en tijdloos door z’n ronde, gestroomlijnde vormen en die geweldige zescilinderroffel.”

Eerste auto

Inmiddels is Johannes al ruim veertien jaar eigenaar van zijn Supra. Hij was dus nog maar 23 toen hij dit icoon kocht. Het zaadje voor die aankoop werd een paar jaar eerder geplant, tijdens zijn stage in Finland: “Met een vriend zocht ik toen naar betaalbaar en betrouwbaar vervoer. Dat werd een Toyota Corolla uit 1993. Maar omdat ik die samen met een vriend kocht, in het buitenland, tel ik die niet echt als eerste auto. Voor mij was dat deze Supra, die ik kocht toen ik terug in Nederland was.”

“Toen was ik verkocht”

Niet dat Johannes specifiek een Supra zocht. Zoals zoveel leeftijdsgenoten wilde hij gewoon een snelle auto met veel vermogen. Maar hij wilde ook iets aparts, iets waarmee hij de massa zou ontspringen. Bij een specialist in het noorden van het land maakte hij een proefrit in twee Japanse sportwagens. Eén ervan was een Supra: “Toen ik voelde hoe heerlijk een Supra op de weg ligt was ik verkocht. Zeker omdat je er ook op kunt vertrouwen dat een Toyota betrouwbaar is.”

Moddervet en supercool

Sindsdien stapelen de avonturen zich op. Roadtrips, kampeervakanties met de tent – “en de kleding in vacuümzakken, omdat het anders niet in de auto past” – en een droomhuwelijk in 2018 met Joukje, met de Supra als trouwauto. Inmiddels is de Supra omgedoopt tot “papa’s raceauto”, een kwalificatie die voor Johannes meer betekent dan welk vergelijk met de Fast & Furious-films dan ook. Zoon Ivan (5) en dochter Sophie (3) steken ondanks hun jonge leeftijd niet onder stoelen of banken dat ze de Supra minstens zo moddervet en supercool vinden als papa zelf. Papa kan zijn geluk niet op.

“Ik zou gek zijn”

Voor dagelijks gebruik heeft het gezin Tilman inmiddels een andere Toyota, een praktische Corolla TS die nooit iemand zal intimideren met zijn pk’s. “Als je een tijdje niet in de Supra rijdt, vergeet je het gevoel een beetje”, zegt Johannes, “omdat Supra’s de afgelopen jaren behoorlijk in waarde zijn gestegen bekruipt me soms de gedachte dat ik dat geld beter zou kunnen gebruiken. Maar dan ga ik weer rijden, dan voel ik dat vermogen weer en hoor ik dat geluid en dan weet ik weer dat ik ‘m écht niet moet verkopen. Ik zou gek zijn.”

400 pk

Johannes’ Supra begon zijn leven in Japan en heeft niet alleen het stuur aan de rechterkant, maar ook de daar geleverde keramische turbo’s, terwijl de voor Europa gebruikelijke ‘hood scoop’ ontbreekt. Een RVS-uitlaatsysteem en een aangepaste intercooler maken dat Johannes zo’n 400 pk onder zijn rechtervoet heeft. “Dat voelt goed”, grijnst hij, “zeker als ik over de Afsluitdijk naar familie in Noord-Holland rij, of op de Duitse Autobahn. Hoewel hij inmiddels 30 jaar oud is, ben ik bij het verkeerslicht de meeste EV’s nog steeds te snel af. Boven de 4.000 toeren gaan de kranen pas écht open.”

Uit de massa springen

De verschijning van een originele JZA80 zoals die van Johannes – en het bijbehorende geluid – lokt op straat steeds meer reacties uit. Waar hij ook gaat, Johannes kan altijd rekenen op duimpjes en filmende mobieltjes. Soms ook op hele verhalen van mensen die net zo gek zijn op deze generatie Supra als hij. Hoewel hij van nature bescheiden is, geniet Johannes daarvan. “Vijftien jaar geleden kocht ik deze auto omdat ik uit de massa wilde springen”, zegt hij, “en dat doet deze Supra met verve. Ik hoop dat dat nooit verandert. Dit is een iconische Toyota.”