Ze zijn er nog: klassieke Toyota’s die je, zodra je het portier dichttrekt, het gevoel geven dat je in een tijdmachine bent gestapt en een paar decennia terug in de tijd bent gereisd. In Drachten staat zo’n auto: de Celica Supra uit 1984 van Toyota-dealer Jan Wiebe Tolman. Deze Celica Supra ziet eruit alsof hij gisteren uit de fabriek is gerold.
Celica Supra illustreert kwaliteit Toyota
37-jarige Celica Supra
Nóg minstens 40 jaar
Eigenaar Jan Wiebe Tolman vindt beslist van niet. “Deze auto kan nog gemakkelijk veertig jaar mee”, zegt hij. Tolman kocht deze Celica Supra bij een collega die de Toyota uit Frankrijk haalde. “Mijn zoon Jelmer kreeg van hem een appje, met de vraag of hij interesse had in deze Toyota”, vertelt Tolman. Zoiets hoef je hen geen twee keer te vragen. Het familiebedrijf Tolman in Drachten werd in 1983 Toyota-dealer en de liefde voor het merk zit diep. Net als de liefde voor klassieke auto’s. De Celica Supra combineert die twee liefdes op weergaloze wijze.
Nóg minstens 40 jaar
Eigenaar Jan Wiebe Tolman vindt beslist van niet. “Deze auto kan nog gemakkelijk veertig jaar mee”, zegt hij. Tolman kocht deze Celica Supra bij een collega die de Toyota uit Frankrijk haalde. “Mijn zoon Jelmer kreeg van hem een appje, met de vraag of hij interesse had in deze Toyota”, vertelt Tolman. Zoiets hoef je hen geen twee keer te vragen. Het familiebedrijf Tolman in Drachten werd in 1983 Toyota-dealer en de liefde voor het merk zit diep. Net als de liefde voor klassieke auto’s. De Celica Supra combineert die twee liefdes op weergaloze wijze.
Gran Turismo
De Amerikaanse markt werd in de jaren zeventig overspoeld door stoere coupés met krachtige motoren. Dergelijke auto’s vielen in de smaak bij kopers die zochten naar een auto waarmee ze – desnoods supersnel – kilometers konden maken, maar waarmee ze óók konden flaneren. Daarop speelde Toyota in en tilde het succesvolle recept in 1978 naar een – veel – hoger plan met een Celica met een zescilindermotor – een ontspannen Gran Turismo. Deze topversie van de Celica kreeg de toevoeging ‘Supra’. Die groeide uit naar een zelfstandig model, dat door kenners op handen wordt gedragen.
Zescilinder lijnmotor
De zescilinder lijnmotor onder de lange motorkap van de Toyota Celica Supra klinkt zwaar en gewichtig. Het is geen hoogtoerige, nerveuze machine, maar een relaxte krachtbron, die echter ook voldoende spierballen heeft om de Celica Supra een vlot karakter te geven, ongeacht de gekozen versnelling. ‘Gewichtig’ is ook de beste beschrijving voor de besturing en bediening van de Celica Supra. De hele auto voelt stevig, analoog en klaar om heel Amerika te doorkruisen zonder moe te worden.
Smetteloos en foutloos
‘Ongelooflijk’
Wat Jan Wiebe Tolman betreft, verdient zijn auto het predikaat ‘ongelooflijk’. Dat zegt hij als liefhebber én als dealer: “Ik herinner me de introductie van deze auto nog wel. Net als de nieuwe Supra nú was de Celica Supra toen een fantastisch mooie auto die bij iedereen tot de verbeelding sprak. In Friesland was er niet echt een markt voor. Volgens mij hebben wij destijds één Supra verkocht, in 1988. Maar door deze Celica Supra zie ik dagelijks hoe onze klanten zich realiseren dat de Toyota Supra heel bijzonder is.