Skip naar hoofdcontent (Klik enter)
Gepubliceerd op 01/12/2025

Betoverend (en) zeldzaam

De legendarische Toyota 2000GT wordt 60 jaar
De Toyota 2000GT zag in 1965 het levenslicht. Een sensationele sportwagen, die is uitgegroeid tot een legendarische en zeer waardevolle klassieker. Dat heeft de 2000GT te danken aan zijn beeldschone design, exotische techniek en geweldige prestaties. En niet te vergeten: aan zijn zeldzaamheid. Er zijn slechts 351 exemplaren van de Toyota 2000GT gebouwd. In het Louwman Museum in Den Haag is de jubilaris in al zijn schoonheid te bewonderen.

Basis van het succes

Al twaalf jaar op rij is Toyota de grootste autoproducent ter wereld. In 2024 werden wereldwijd meer dan 10 miljoen Toyota’s verkocht. De basis voor dit enorme succes werd echter al lang geleden gelegd. Al in 1964 verschenen de eerste Toyota’s op de Nederlandse wegen, maar in veel andere landen werd het merk pas later actief. Om het publiek te laten zien wat de Japanse technici en designers allemaal in hun mars hadden – en dat er in de toekomst absoluut rekening gehouden moest worden met Toyota – werd een sensationele sportwagen ontwikkeld: de 2000GT.

Vol overtuiging

Met de 2000GT richtte Toyota zich op de eerste plaats op de Japanse thuismarkt, maar ook op Amerika. Vooral in dit werelddeel werden veel nieuwe sportwagens verkocht. De Europese merken hadden al een ijzersterke reputatie opgebouwd op het gebied van faam en prestaties. Als nieuw en nog onbekend merk, moest Toyota zich op de exportmarkten echter nog bewijzen. Met de lancering van de 2000GT in 1965 liet Toyota zien waartoe het merk in staat was. Met een zinnenprikkelend design, in combinatie met exotische techniek en een uitstekende bouwkwaliteit, plaatste het Japanse merk zich vol overtuiging op de prestigieuze sportwagenkaart.

Focus op design en techniek

Voordat Toyota halverwege de jaren 60 voet aan Europese en Amerikaanse wal zette, had het merk in thuisland Japan al jarenlang nuttige ervaring opgedaan met het perfectioneren van de techniek en het stroomlijnen van de productieprocessen. Om de entree in de nieuwe marktgebieden tot een succes te maken, kon Toyota zich dus volledig focussen op het design en de goede producteigenschappen. Aanvankelijk reageerde het Europese publiek met enige terughoudendheid, maar de eerste Toyota’s overtuigden algauw met hun rijke standaarduitrusting, spreekwoordelijke betrouwbaarheid en scherpe prijsstelling.

Succes – ook op het circuit

In Amerika raakte Toyota veel sneller ingeburgerd. Met hun overtuigende rijeigenschappen, zuinige en krachtige motoren, gemakkelijke bediening en riante aankleding, wisten de modellen van het merk in korte tijd al veel nieuwsgierige kopers te trekken. Kwaliteiten die met de lancering van de Toyota 2000GT extra werden onderstreept – ook op het circuit. In nauwe samenwerking met de legendarische coureur/constructeur Carroll Shelby werden drie race-2000GT’s geprepareerd. Onder leiding van de oud-winnaar van de roemruchte 24-uursrace op Le Mans, kwam de Toyota 2000GT aan de start van het Amerikaanse SCCA-kampioenschap.

Samenwerking met Yamaha

De technische lay-out van de Toyota 2000GT vormde immers een perfecte basis voor de ombouw naar racespecificatie. De lichtgewicht aluminium carrosserie rustte op een ijzersterk ruggengraatchassis, waar de exotische zescilinder lijnmotor en de op racetechniek gebaseerde wielophanging aan was bevestigd. Voor de ontwikkeling van de motor had Toyota de handen ineen geslagen met de specialisten van Yamaha. Op het beproefde, oerdegelijke motorblok van de Toyota Crown werd een volledig nieuwe cilinderkop geplaatst. Voorzien van twee bovenliggende nokkenassen, halfbolvormige cilinderkamers en drie dubbele carburateurs, lag een vermogen van 150 pk binnen bereik – een winst van 35 procent!

Zeer exclusief

Het is nooit Toyota’s doel geweest om de populaire sportwagens uit Europa met pure verkoopaantallen naar de kroon te steken. De 2000GT had de taak om het merk op de wereldkaart te zetten – een prestigeproject waarbij prestaties en bouwkwaliteit moesten overtuigen. De 2000GT werd afgewerkt met de mooiste materialen en geleverd met een zeer complete standaarduitrusting. Zo is het dashboard bijvoorbeeld ingelegd met handgemaakt fineer van rozenhout en beschikt de auto standaard over een radio met elektrisch bediende antenne – in de jaren 60 zeer ongebruikelijk en zeer exclusief!

Een volbloed sportwagen

Wat bij een eerste ontmoeting met de 2000GT direct in het oog springt, zijn de compacte afmetingen. Met een lengte van 4,17 meter, is de auto net zo lang als de nieuwe Toyota Yaris Cross. Uiteraard is de 2000GT veel lager dan de hedendaagse cross-over: het dak steekt niet meer dan 1,16 m boven het asfalt uit. Het klassieke design van de sportwagen komt daardoor echter uitstekend tot zijn recht: een lange neus, een korte achterpartij – net als bij de Toyota GR Supra. Zó hoort een volbloed sportwagen er volgens kenners uit te zien!

Voortreffelijke prestaties

Het vermogen van de zescilinder lijnmotor werd al eerder genoemd: 150 pk. Naar hedendaagse maatstaven lijkt dat weinig, maar dankzij zijn aluminium carrosserie weegt de 2000GT niet meer dan 1.130 kilo. Daardoor levert de auto voortreffelijke prestaties. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 8,6 seconden, mag de Toyota 2000GT in 1965 gerekend worden tot de snelste auto’s die worden toegelaten op de openbare weg. Via de zeer trefzeker schakelende vijfversnellingsbak geven de achterwielen van de auto het motorvermogen vrij op het wegdek, en ligt een topsnelheid van 220 km/h binnen bereik.
Lees ook: Legendarische Toyota motoren

Verzekerd van exclusiviteit

De Toyota 2000GT beleefde zijn debuut op de autotentoonstelling van Tokio, in augustus 1965. Op dat moment was de auto nog een designstudie. De productie startte pas in 1967, waarvoor Toyota opnieuw de samenwerking aanging met Yamaha. Zoals gezegd: de 2000GT is nooit bedoeld voor grote productieaantallen. Uiteindelijk zijn niet meer dan 351 exemplaren met de hand gebouwd. Veruit de meeste auto’s zijn in Japan gebleven; voor de export naar Amerika zijn 62 auto’s gebouwd met het stuur aan de linkerzijde. Wie tegenwoordig beslag weet te leggen op een Toyota 2000GT, is zodoende verzekerd van exclusiviteit!

You only live twice

Eén van de beroemdste Toyota’s 2000GT speelt een belangrijke rol in de James Bond-film You only live twice, die grotendeels in Japan is opgenomen. Dat de 2000GT werd omgebouwd tot een roadster met open dak, heeft een belangrijke reden: Sean Connery, de vertolker van geheim agent 007, blijkt simpelweg te lang te zijn om comfortabel achter het stuur van de coupé te kunnen zitten. Voor de film zijn twee exemplaren omgebouwd tot roadster. Eén van deze auto’s is te bewonderen in het fabrieksmuseum van Toyota in de Japanse stad Nagoya. Daarmee is de auto uit de film nog zeldzamer dan de drie race-2000GT’s die door Carroll Shelby zijn gebouwd.

Zestig jaar later is de Toyota 2000GT een tijdloos symbool van Japanse elegantie en technische perfectie.