Betoverend (en) zeldzaam
Basis van het succes
Vol overtuiging
Met de 2000GT richtte Toyota zich op de eerste plaats op de Japanse thuismarkt, maar ook op Amerika. Vooral in dit werelddeel werden veel nieuwe sportwagens verkocht. De Europese merken hadden al een ijzersterke reputatie opgebouwd op het gebied van faam en prestaties. Als nieuw en nog onbekend merk, moest Toyota zich op de exportmarkten echter nog bewijzen. Met de lancering van de 2000GT in 1965 liet Toyota zien waartoe het merk in staat was. Met een zinnenprikkelend design, in combinatie met exotische techniek en een uitstekende bouwkwaliteit, plaatste het Japanse merk zich vol overtuiging op de prestigieuze sportwagenkaart.
Focus op design en techniek
Succes – ook op het circuit
Samenwerking met Yamaha
Zeer exclusief
Het is nooit Toyota’s doel geweest om de populaire sportwagens uit Europa met pure verkoopaantallen naar de kroon te steken. De 2000GT had de taak om het merk op de wereldkaart te zetten – een prestigeproject waarbij prestaties en bouwkwaliteit moesten overtuigen. De 2000GT werd afgewerkt met de mooiste materialen en geleverd met een zeer complete standaarduitrusting. Zo is het dashboard bijvoorbeeld ingelegd met handgemaakt fineer van rozenhout en beschikt de auto standaard over een radio met elektrisch bediende antenne – in de jaren 60 zeer ongebruikelijk en zeer exclusief!
Een volbloed sportwagen
Voortreffelijke prestaties
Verzekerd van exclusiviteit
You only live twice
Eén van de beroemdste Toyota’s 2000GT speelt een belangrijke rol in de James Bond-film You only live twice, die grotendeels in Japan is opgenomen. Dat de 2000GT werd omgebouwd tot een roadster met open dak, heeft een belangrijke reden: Sean Connery, de vertolker van geheim agent 007, blijkt simpelweg te lang te zijn om comfortabel achter het stuur van de coupé te kunnen zitten. Voor de film zijn twee exemplaren omgebouwd tot roadster. Eén van deze auto’s is te bewonderen in het fabrieksmuseum van Toyota in de Japanse stad Nagoya. Daarmee is de auto uit de film nog zeldzamer dan de drie race-2000GT’s die door Carroll Shelby zijn gebouwd.
Zestig jaar later is de Toyota 2000GT een tijdloos symbool van Japanse elegantie en technische perfectie.