3 Toyota's met ieder een eigen karakter
Iets bijzonders
Turbodruk
De Caldina van Bart is een van de twee exemplaren die in Nederland rondrijden. Uiterst exclusief dus! We rijden een stukje mee, Bart geeft gas en bij elke versnelling klinkt meteen de blazende sound van de turbodruk. Dit is geen gewone stationwagen! “Haha, dat klopt”, zegt Bart. “De aandrijflijn is van de Toyota Celica GT-Four: een 2,0-liter benzinemotor met turbo en 4x4. Het vermogen is bijna 260 pk. In 6,5 seconden zit ik al op de honderd! Ik gebruik de Caldina dagelijks. Regelmatig vragen mensen wat het is en maken ze foto’s met hun mobiele telefoon.”
Dat de Caldina GT-T ontzettend rap is, kunnen ‘jongens met GTI’tjes’ wel bevestigen die voor een rood verkeerslicht naast hem komen staan. “Ik ga altijd expres rechts staan. Nietsvermoedend gaan ze dan links van me staan. Vervolgens rij ik ze zoek”, glimlacht Bart in zijn rechtsgestuurde Caldina. Dat de bestuurspositie aan de andere kant zit, went volgens Bart vrij snel. “Links schakelen is alleen wat lastiger. De turbo- en oliedrukmeter links van het stuurwiel heb ik trouwens zelf gemonteerd”, zegt Bart die in het dagelijks leven monteur is. “De olie van deze motor moet je goed in de gaten houden.”
Midlifecrisis
Nooit meer weg
‘Fast and the Furious’
Smeuïge lijnmotor
Als Bart de sleutel omdraait en de Supra tot leven roept, begint de motor zijdezacht te lopen. Een smeuïge lijnmotor met zes cilinders. “Je kunt er een muntje opzetten zonder dat-ie omvalt”, zegt Bart over de soepele loop. Deze Supra, een type A80 voor de kenners, staat keurig in een garage achter de woning van vader Henk in het Noord-Hollandse Den Oever. “Van de drie Toyota’s die wij hebben, biedt deze gek genoeg het meeste comfort”, zegt Bart. “Er zit een zescilinder zonder turbo in, die levert zo’n 230 pk, maar ooit wil ik de sterkere twin-turbo motor erin hebben.”