Skip naar hoofdcontent (Klik enter)
Gepubliceerd op 22/07/2025

Legendarische Toyota motoren

Motoren om van te watertanden
Door de jaren heen heeft Toyota vele ingenieuze motoren ontwikkeld. Stuk voor stuk hebben zij hun specifieke eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan efficiëntie en betrouwbaarheid, maar ook aan bloedstollende prestaties. Er zijn genoeg motoren die bij de liefhebber van mooie techniek een gevoelige snaar raken. Maak kennis met het allerbeste dat Toyota op motorisch gebied heeft ontwikkeld.

De legende: 2JZ

De 2JZ-zescilinder wordt in dezelfde adem genoemd als de Toyota Supra A80. Door zijn ijzersterke constructie heeft de relatief eenvoudig uitgevoerde motor de naam onverwoestbaar te zijn. In 2JZ-GE standaardvorm, zonder turbo’s, levert de 3,0-liter lijnmotor al 220 pk. Voor velen is dat al krachtig genoeg, maar het blok laat zich heel eenvoudig – én probleemloos! – tot veel hogere vermogens opvoeren. Gespecialiseerde tuners weten zomaar 800 pk eruit te peuteren. In Nederland is de turboversie van de motor, de 2JZ-GTE, geleverd in de Toyota Supra Turbo (330 pk). De 2JZ-GE is in Nederland ook geleverd, maar dan in de eerste generatie Lexus IS 300 en Lexus GS 300.

Op volle toeren: 2ZZ

Voor de 2ZZ-motor heeft Toyota alle registers opengetrokken. De 1,8-liter viercilinder is grotendeels vervaardigd uit lichtmetaal en voorzien van allerlei technologisch lekkers. Denk daarbij aan VVT-Li variabele kleptiming én kleplichthoogte, maar ook aan nokkenassen met een dubbel profiel. Dankzij deze constructie heeft de 2ZZ-motor een tweeledig karakter: veel power bij lage toerentallen voor een optimale dagelijkse bruikbaarheid, maar daarnaast óók veel trekkracht en vermogen bij hoge toerentallen voor de beste prestaties. In Europa is de 2ZZ-motor geleverd in de sportieve T Sport-versies van de Celica (192 pk) en Corolla (225 pk, dankzij een mechanische supercharger).
Lees het verhaal van Henk en zijn Celica T-Sport

Onverwoestbaar: 22R en 22R-E

Zelfs moedwillige pogingen om de Toyota Hilux te vernietigen, mislukken kansloos. De wereldwijde populariteit van deze pick-up is mede te danken aan de oerdegelijke constructie van zijn 22R of (met injectiesysteem) 22R-E viercilinder. Uit zijn cilinderinhoud van 2,4 liter levert de motor niet zozeer een hoog vermogen bij hoge toerentallen, maar vooral veel trekkracht onder in het toerenbereik. Dankzij deze eigenschap is de motor een heel lang leven beschoren. Een geruststellende gedachte, wanneer je van een Toyota Hilux afhankelijk bent voor bijvoorbeeld zwaar werk in onherbergzame gebieden.
Lees ook: Hilux onmisbaar voor Strandwacht

De wereldkampioen: 3S-GTE

Het WK rally’s is nooit zo fel bevochten als in de jaren 90. Toyota staat aan de start met de illustere Celica GT-Four – ‘El Matador’ Carlos Sainz, ‘Vliegende Fin’ Juha Kankkunen en de temperamentvolle Fransman Didier Auriol winnen maar liefst dertig rally’s en vier titels bij de coureurs. Toyota wordt in 1992 en 1993 wereldkampioen bij de constructeurs. Dit enorme succes is mede te danken aan de oerdegelijke tweeliter 3S-GTE turbomotor. Een technisch hoogstandje, met een ‘Twin-Entry’ turbo, oliegekoelde zuigers en een intercooler. In de straatversie van de Celica GT-Four levert de motor een vermogen van 245 pk.

De veelzijdige: 4A-GE

De 4A-GE is in allerlei uitvoeringen gebruikt, in tal van modellen – vanaf 1980 tot aan 2002. Dat de motor zo geliefd is, heeft hij vooral te danken aan de illustere Toyota AE86, een compacte sportieveling met achterwielaandrijving die tussen 1983 en 1987 in Nederland is verkocht als Corolla Coupé GT. Met 16 kleppen en twee bovenliggende nokkenassen, levert de lichtmetalen 1,6-liter motor in standaardtrim al 130 pk, maar de motor leent zich uitstekend voor tuning – bijvoorbeeld met een mechanische supercharger of een turbo – en is daardoor bijzonder populair in de zogenaamde JDM (Japanese Domestic Market) liefhebbersscene.
Lees het verhaal van Art en zijn Toyota AE86

De exoot: 3M

De meest exotische Toyota aller tijden is de 2000GT uit 1967. In deze periode is Toyota op de wereldmarkt een nog relatief nieuwe naam, maar met deze beeldschone sportcoupé laat het merk zien waartoe het in staat is. Vooral in Noord-Amerika is de koper zeer gevoelig voor dergelijke prestigieuze sportwagens. De 2000GT beschikt over een tweeliter zescilinder lijnmotor, die is voorzien van drie dubbele carburateurs en twee bovenliggende nokkenassen. In standaard configuratie levert de motor een vermogen van 150 pk. Met de 2000GT wint Toyota tal van prestigieuze langeafstandsraces en breekt het maar liefst dertien snelheids- en afstandsrecords.
Meer over de 2000GT