De prestaties waren van het hoogste niveau: een 150 pk sterke tweeliter zescilinder lijnmotor bracht de 2000GT naar een topsnelheid van 220 km/h, terwijl de sprint van 0 naar 100 km/h slechts 8,6 seconden vergde – iets waar menig hedendaagse auto jaloers op is.
Gelukkig was de rest van de componenten hierop afgestemd: het remsysteem beschikte over rembekrachtiging en schijfremmen op alle vier de wielen, er was een onafhankelijke wielophanging toegepast en het model was voorzien van een gelimiteerd sperdifferentieel en lichtgewicht magnesium wielen – zaken die niet alleen voor het eerst werden toegepast op een Japans productiemodel, maar die er ook voor zorgden dat de bestuurder op veilige en comfortabele wijze het prestatiepotentieel kon benutten.
Nog voordat de verkoop in 1967 begon, wist de 2000GT al een plekje in de geschiedenisboeken en in de autosport te veroveren. Een aangepaste versie van de Toyota 2000GT schreef tal van snelheidsrecords op zijn naam, waarbij drie wereldrecords en 13 internationale records het meest tot de verbeelding spreken. Ook deed de 2000GT van zich spreken bij diverse autoraces in de V.S. en Japan, zoals bij de Fuji 24-uursrace die in 1967 werd verreden.
Na een productieperiode van slechts drie jaar waarin rond de 350 exemplaren werden gebouwd, verliet de laatste 2000GT de fabriek in 1970. Doordat er wereldwijd maar zo weinig te vinden zijn, is het een bijzonder genoegen om er eentje in het echt te kunnen aanschouwen. Het in perfecte staat verkerende exemplaar dat op de foto’s is te zien, is te bewonderen in het Louwman Museum in Den Haag.
Dit is niet alleen een van de meest begeerlijke en zeldzame Japanse auto’s, hij voldeed ook zonder de hulp van James Bond aan het eisenpakket waaraan het model moest voldoen. Deze auto behoort met recht tot de meest tot de verbeelding sprekende auto’s aller tijden.
Met dank aan Ronald Kooyman en zijn team van het Louwman Museum in Den Haag voor hun hulp bij de totstandkoming van dit artikel.