Rijden op waterstof

Is dat wel veilig?

Waterstof komt, in combinatie met andere elementen, van nature voor op onze wereld. Het is overal: in de lucht, in water en in de natuur. Waterstof is niet gevaarlijk. Maar wat als we het gebruiken als brandstof? Hoe veilig is het dan?

Rijden

De energiedichtheid van waterstof is van nature te klein om te fungeren als relevante energiedrager. Als we op waterstof willen rijden, dan moet deze energiedichtheid worden vergroot.
Dit doen we door onder grote druk de waterstof te comprimeren: bij personenauto’s met maar liefst 700 bar. Op het moment dat waterstof vrij zou komen (bijvoorbeeld tijdens een ongeval), gebeurt dit ook met 700 bar druk.

/
Hoe

Dit is krachtig en kan bovendien gevaarlijk zijn. Om deze reden zijn er veel voorzieningen om de veiligheid te garanderen. Ook Toyota voldoet natuurlijk aan al deze veiligheidseisen. Zo zijn de waterstoftanks omhuld met kogelvrije extreem sterke kevlar wanden en liggen ze centraal in de auto.

Tanken

Ook het tanken van waterstof gaat gepaard met veiligheidsvoorschriften. Het werkt als volgt: via een dataprotocol wordt informatie uitgewisseld tussen de auto en het tankstation. Als alles gecontroleerd en goedgekeurd is, wordt de tanktransactie gestart. Op het moment dat er iets niet goed werkt in de waterstofauto of in het tankstation, wordt het hele systeem uitgeschakeld en stopt het tanken automatisch. Bijvoorbeeld als de temperatuur tijdens het tanken te hoog zou oplopen.

Lang verhaal kort: zowel de auto als het tankstation voldoen aan verschillende veiligheidseisen en worden gecheckt voor en tijdens iedere tankbeurt. Hierdoor wordt de veiligheid tijdens het tanken gegarandeerd.

/
Opslaan

Waterstof is, net zoals benzine en LPG, ontvlambaar. Daarom moet het onder strikte voorwaarden worden opgeslagen. In de Toyota Mirai, onze waterstofauto, gebeurt dit in drie luchtdichte brandstoftanks. Deze zijn gemaakt van Kevlar. Dit materiaal is zo sterk, dat het de waterstof onder hoge druk aan kan. Deze brandstoftanks hebben meerdere crash tests doorstaan, zijn ‘bulletproof’ en zijn dus zeker zeer veilig te noemen.

/
Dus, is waterstof veilig?

Net als iedere andere brandstof is waterstof niet geheel zonder risico’s. Maar als er wordt gewerkt door vakmensen en met gecertificeerd materiaal, zijn de risico’s gelukkig minimaal. Uiteraard staat de veiligheid altijd voorop. Daarom bestaan er veel regels en veiligheidsvoorschriften rondom waterstof. Deze worden allemaal nageleefd door Toyota en alle partners in de tankinfrastructuur.