Groen-verlichte Eiffeltoren dankzij Toyota
Energy Observer Developments
De GEH2-generator is een project van de start-up EODev (Energy Observer Developments), dat zich volledig richt op het bedenken en aanbieden van duurzame energie-oplossingen. Volgens Jérémie Lagarrique van het bedrijf, is het de bedoeling om nieuwe oplossingen zo snel mogelijk in de praktijk te brengen. “We hopen dat ons initiatief van de duurzaam groen verlichte Eiffeltoren een vervolg krijgt van andere soortgelijke initiatieven, waarin schone energie een belangrijke rol speelt.” Lagarrique is overigens geen onbekende in deze wereld, hij was ook betrokken bij de Energy Observer, het eerste schip dat de wereld rond vaart op waterstof.
De steden van morgen
De groen verlichte Eiffeltoren maakt deel uit van het evenement ‘Paris de l’hydrogène’, het parkgebied dat wordt begrensd door de Eiffeltoren. De gebruikte GEH2-generator voedt het Energy Observer-dorp dat tijdens het duurzame event aan de voet van de Eiffeltoren te vinden is. Veel ondernemingen met energie- en mobiliteitsoplossingen waarbij waterstof een rol speelt, presenteren hier hun voertuigen en toepassingen waarmee ze een duurzaam en innovatief perspectief op de steden van morgen demonstreren. De technologie van Toyota speelt een belangrijke rol op het evenement
Stadsbus met brandstofceltechnologie
Zo zijn er zijn meerdere toepassingen te zien die gebruikmaken van Toyota’s vernieuwende brandstofceltechnologie, waaronder de nieuwe Toyota Mirai, een stadsbus met brandstofceltechnologie, de REXH2 maritieme ‘range extender’ en de GEH2-generator ontwikkeld met EODev. Al deze toepassingen zijn op de markt verkrijgbaar en bieden, mede dankzij Toyota-technologie, echte oplossingen voor bestaande problemen.
Op weg naar CO2-neutraal
Matt Harrison, President en CEO bij Toyota Motor Europe, legt uit waarom investeren in deze technologie zo belangrijk is: “Waterstof en brandstofceltechnologie spelen een sleutelrol wat betreft het doel van Toyota om per 2050 klimaatneutraal te zijn. Deze toezegging hebben we in 2015 gedaan toen we onze milieuplannen voor 2050 aankondigden en de Toyota Mirai net was gepresenteerd, ’s-werelds eerste in massa geproduceerde waterstofauto. Brandstofceltechnologie speelt een cruciale rol wat betreft het realiseren van een CO2-neutraal transportecosysteem. Niet alleen in de automobielsector, maar ook in de bus-, vrachtwagen-, spoor-, luchtvaart-, maritieme en stationaire energiesectoren.”