Toyota grootste autofabrikant ter wereld
Toch een stijging
Het verkooptotaal van 10.495.548 voertuigen van Toyota omvat ook de verkopen van dochtermerken Lexus, Daihatsu en Hino; allemaal onderdeel van Toyota Motor Corporation. Ondanks de huidige turbulente en onzekere tijden wist Toyota een groei van 10,1% te realiseren ten opzichte van 2020, daar waar de grootste concurrenten veelal te kampen hadden met dalende verkoopcijfers. In totaal wist Toyota ruim 1,5 miljoen auto’s meer te verkopen dan de nummer twee.
Veel vraag
In december 2021 daalde de wereldwijde verkoop ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Dat kwam mede door de aanhoudende effecten van het tekort aan onderdelen als gevolg van de verspreiding van COVID-19 in Zuidoost-Azië en de grote wereldwijde vraag naar essentiële onderdelen, zoals halfgeleiders.
Crossover bestverkochte model
Dat er toch successen geboekt konden worden, is deels te danken aan de populariteit van de Toyota RAV4. De compacte crossover is het bestverkochte model van Toyota. Het aanbod aan diverse krachtige en zuinige aandrijflijnen – waaronder een plug-in hybride – in combinatie met veelzijdigheid en betrouwbaarheid, maakt dat veel mensen vallen voor de charme van de stoere SUV.
Toekomst
Hoewel het lastig is een inschatting te maken welk effect COVID-19 zal hebben op de branche in 2022, doet Toyota er alles aan om de impact zo klein mogelijk te houden. Een goed voorbeeld is de uitbreiding van het aanbod, met onder meer de nieuwe bZ-modellen (‘beyond Zero’). Daarvan is de nieuwe Toyota bZ4X – met 450 kilometer actieradius – de eerste. De batterij-elektrische SUV komt nog dit jaar op de Europese markt en luidt hiermee een nieuw tijdperk voor Toyota in.