1. Ontdek Toyota
  2. Milieu
  3. Schonere mobiliteit
  4. Conventionele motoren

Benzine- en dieselmotoren

Investeren in een schonere toekomst voor conventionele motoren
Naast de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en nieuwe aandrijflijnen, blijven we ook investeren om onze conventionele benzine- en dieselmotoren schoner en zuiniger te maken.

De rol van de conventionele verbrandingsmotor

De verbrandingsmotor is nog altijd de meestgebruikte krachtbron voor autovoertuigen. De komende 20 tot 30 jaar zal dit ook zo blijven. In onze Environmental Challenge 2050 hebben wij ons een reductie van 90% in de uitstoot van CO2 ten doel gesteld, ten opzichte van het niveau van 2010. Dit vergt significante verbeteringen in de prestaties van conventionele motoren, alsmede een brede beschikbaarheid van nieuwe voertuigen die geen of bijna geen CO2 uitstoten.

We investeren in methodes en technologieën om elke druppel brandstof optimaal te benutten met oog op een zo laag mogelijk emissieniveau van onze benzine- en dieselmotoren. Wij produceren nieuwe motorontwerpen met de best mogelijke balans tussen prestaties en efficiency. Daarbij hebben we profijt van de kennis en ervaring die we hebben opgedaan met de ontwikkeling van onze hybride technologie, waarin een zeer zuinige en schone benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor.

Elke druppel brandstof optimaal benut

De uitdaging voor elke benzine- of dieselmotor is om alle energie uit elke druppel brandstof te persen. Een lager brandstofverbruik betekent immers ook minder emissies, wat helpt om de luchtkwaliteit te verbeteren. Voor een verbrandingsmotor zijn er een aantal fundamentele punten om dit te bereiken. Zo kan het verbrandingsproces efficiënter worden gemaakt, zodat er minder brandstof verloren gaat. Een andere mogelijkheid is om het gewicht van de motor te verlagen en om energieverlies als gevolg van frictie tussen bewegende delen te beperken. Om onze motoren lichter te maken hebben we nieuwe lichtgewicht materialen ontwikkeld, waaronder kunsthars en plastics. Ook zijn afzonderlijke componenten gecombineerd tot één enkele unit die zowel lichter als compacter is. Voor de reductie van interne frictie ontwikkelden we een speciale coating en nieuwe smeermiddelen om onze motoren soepeler te laten draaien.

  • De hybride benzinemotoren van de nieuwste generatie van de Toyota Prius laat zien wat er mogelijk is - dit is de meest efficiënte benzinemotor ter wereld, wat betekent dat er in het inwendige van de motor minder energie als warmte verloren gaat. Daardoor blijft er meer vermogen over om de wielen aan te drijven. Hoewel deze motor deel uitmaakt van een hybride aandrijflijn, hebben we voor onze nieuwe generatie van conventionele motoren vergelijkbare vooruitgang geboekt. Voorbeelden daarvan zijn de 1,2 en 1,0 liter motoren die worden gebruikt voor modellen als de Auris, Yaris en Aygo.

    Door toepassing van nieuwe, nauwkeurigere injectiesystemen, intelligente kleptiming en een verbeterd design van de cilinders hebben we meer controle over de hoeveelheid brandstof die wordt gebruikt. Onze nieuwe generatie verbrandingsmotoren zijn bovendien in staat zich aan te passen aan verschillende rijomstandigheden - bijvoorbeeld bij het wegrijden of rijden op de snelweg. Ook hier hebben wij profijt van de know-how die we hebben opgedaan met ons hybride programma.

    Behalve onder de motorkap zijn er nog meer manieren om brandstof te besparen. Zo combineren we moderne motortechnologie met aerodynamische designs die zorgen voor een lagere luchtweerstand en daarmee ook voor een lager brandstofverbruik.

  •  

    Downloads

Progressie in turbotechnologie

Met een turbolader kan er uit een relatief kleine cilinderinhoud meer vermogen worden gehaald, met als voordeel een lager brandstofverbruik en ook een lagere CO2-uitstoot. Deze subtiele balans vraagt om een zorgvuldig technisch ontwerp en we zijn erin geslaagd om deze technologie toe te passen voor een nieuwe generatie van uiterst efficiënte benzinemotoren. Deze wegen minder dan de grotere, atmosferische motoren, wat de efficiency nog eens extra ten goede komt.

We hebben tevens een meer efficiënte techologie voor turbodiesels met directe injectie ontwikkeld. Het resultaat is een reeks van moderne dieselmotoren die een uitzonderlijke thermische efficiency koppelen aan een krachtigere koppel en een lager brandstofverbruik. Met deze geavanceerde technologie bereiken we bovendien een aanzienlijke reductie in de uitstoot van stikstofoxide (NOx), wat een positief effect heeft op de luchtkwaliteit.