1. Elektrisch rijden
  2. Waterstof elektrisch
  3. Actieradius

Actieradius van een waterstof auto

Een nieuw tijdperk van waterstof aangedreven, emissievrije mobiliteit
Waterstof is de toekomst van emissievrije mobiliteit. Door een unieke brandstofceltechniek wordt elektriciteit opgewekt. Dit zorgt voor een uiterst milieuvriendelijke manier van rijden. Vergeet schadelijke stoffen; uit de uitlaat van een waterstofauto komt enkel zuiver water.

Actieradius waterstofauto

De actieradius van een waterstofauto is afhankelijk van de inhoud en grootte van de tank. Op een kilo waterstof kan gemiddeld 100 kilometer worden gereden. De huidige generatie Toyota Mirai heeft een tankinhoud van 5,6 kilo, omgerekend heeft de auto een actieradius van 650 kilometer. Afhankelijk van omstandigheden en gebruik. In zomer én winter. Dit is méér dan een vergelijkbare batterij elektrische auto en gelijk aan een gemiddelde dieselauto.

Een waterstofauto tanken

Als je gewend bent benzine te tanken, zal je niet veel merken aan het tanken van waterstof. Het gaat namelijk net zo snel. Drie tot vijf minuten en je bent weer op weg. Wel moet je er rekening mee houden dat er nu nog maar beperkte plekken zijn om te tanken.
In Nederland kan je op dit moment op zo'n 13 plekken waterstof tanken en dit breidt zich steeds verder uit. Dat is lang niet zo veel als reguliere tankstations. Maar de wereld van waterstof is vol in ontwikkeling. Er zijn een tal van initiatieven die het netwerk van tankstations snel zullen uitbreiden. Je zult op dit moment dus iets bewuster op weg gaan, maar het is enkel een kwestie van tijd totdat er een landelijke dekking is door heel Nederland.

Zo werkt waterstof tanken. Bekijk de video

Hoe werkt een waterstofauto?

Geen CO2 uitstoten, maar alleen water. Hoe werkt dat? Waterstof is een zeer vluchtig gas, dat in zuivere vorm niet op aarde voorkomt. Dit wordt geproduceerd door bijvoorbeeld water (H2O) te splitsen in zuurstof (O2) en waterstofgas (H2). Onder de motorkap van een Toyota Mirai ligt een brandstofcel. In deze brandstofcel komen de zuurstof uit de buitenlucht en waterstof samen. Hierdoor ontstaat de elektriciteit die nodig is om de elektromotor te voorzien van elektriciteit. Uit de uitlaat komt vervolgens enkel water.