De SEBA-subsidieregeling bestaat sinds 2021 en geldt nog tot en met 31 december 2025. Binnen die periode is het mogelijk om een elektrische bedrijfsauto met subsidie aan te schaffen. Het subsidieplafond per bedrijfsauto verschilt per jaar. In 2023 geldt een subsidie op 10% van de aanschafwaarde met een maximum van € 5.000. Voor kleine ondernemingen en non-profitinstellingen bedraagt het subsidiepercentage 12%.
De SEBA subsidie is tot nu toe een groot succes, want sinds eind augustus is de subsidiepot volledig toegewezen en kunnen er in 2023 geen aanvragen meer worden gedaan. Binnenkort wordt het totaalbedrag van de nieuwe subsidiepot en het maximale subsidiebedrag per auto bekendgemaakt. Op 4 januari 2024 gaat het loket weer open.
Uiteraard bestaan er wel wat eisen waaraan een elektrische bedrijfsauto moet voldoen om in aanmerking te komen voor de SEBA-regeling. Zo moet de bedrijfsauto voor goederenvervoer vallen in de voertuigcategorie N1 of N2 met een maximumgewicht van 4.250 kilogram.
Daarnaast moet de aan te schaffen bedrijfsauto nieuw zijn, lokaal uitstootvrij en zijn uitgerust met een elektromotor. De netto catalogusprijs uit voertuigcategorie N1 is € 20.000 of meer, exclusief btw, inclusief bpm en inclusief opties die zijn aangebracht voorafgaand aan de aangifte van het kenteken. Het voertuig mag bovendien niet op naam staan op de aanvraagdatum van SEBA.
Extra interessant is dat deze SEBA-regeling ook te combineren is met Milieu-investeringsaftrek (MIA). Hiermee profiteert u van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag. Die aftrek komt bovenop uw gebruikelijke investeringsaftrek. Het voertuig moet dan wel op de balans van de onderneming staan. Dit kan door te kopen met eigen geld of door gebruik van financial lease.
Een elektrische bedrijfsauto biedt verschillende voordelen. U profiteert bijvoorbeeld van een zeer soepele aandrijflijn met veel trekkracht, waardoor u eenvoudig en comfortabel wegrijdt. U mag bovendien zero-emissiezones in verschillende gemeenten in Nederland rijden. Bedrijfsauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen die milieuzones niet meer in. Wie klanten heeft in zo’n stedelijke milieuzone, moet dus geschikt vervoer hebben om die te bereiken. Toyota Bedrijfswagens heeft verschillende batterij-elektrische modellen, zoals de Proace City Electric, Proace City Verso Electric, Proace Electric en Proace Verso Electric.