1. Elektrisch rijden
  2. Waterstof elektrisch
  3. Voordelen en nadelen

De voor- en nadelen van waterstof en een waterstof auto

Zit er toekomst in?
Waterstof rijders zijn pioniers van de toekomst van emissievrije mobiliteit. Een technologie met ontzettend veel potentie. Het is de nieuwe generatie van elektrisch aangedreven auto’s. Met duurzame opwekking, tanken zoals je gewend bent, 0% emissie, ruime actieradius en een minder grote impact op het milieu bij de recycling van de kleinere batterij. Dat zijn veel voordelen, maar toch zie je een Mirai nog niet veel op de weg.

Hoe werkt een waterstofauto?

Geen CO2 uitstoten, maar alleen water. Hoe werkt dat? Waterstof is een zeer vluchtig gas dat van nature niet op aarde voorkomt. Dit wordt geproduceerd door middel van bijvoorbeeld het proces van elektrolyse. Daarbij wordt er een elektrische stroom door water geleid, waarna de waterstof vrijkomt. Onder de motorkap van een Toyota Mirai ligt een brandstofcel. In het aandrijfsysteem komt zuurstof uit de buitenlucht en waterstof samen in de brandstofcel. Hierdoor ontstaat de elektriciteit die nodig is om de elektromotor te laten draaien. Uit de uitlaat komt vervolgens enkel water.

 
Ontdek de Mirai

Voordelen van waterstof en een waterstofauto?

100% elektrisch, zonder stekker
Met een tankbeurt van tussen de 3 à 5 min, sta je even lang aan de pomp als dat je gewend bent met een benzine- of dieselauto. Je bent in tegenstelling tot een 100% elektrische auto dus weer sneller op weg.

500 km actieradius
Met de tankinhoud van de nieuwe Mirai rij je afstanden tot wel 650 km volledig elektrisch.

0% schadelijke emissies
In tegenstelling tot fossiele brandstoffen komt bij waterstofauto’s alleen water uit de uitlaat.

Schone productie
Waterstof komt in meerdere vormen; grijs, blauw en groen. In het geval van groene waterstof, wordt bij de winning van waterstof gebruik gemaakt van hernieuwbare energie. Het gehele proces verloopt volledig emissievrij en daarmee wordt deze schone brandstof nog groener.

Lokale productie – profijt voor de volgende generatie
Waterstof kan lokaal geproduceerd worden en Nederland is hiervoor uitermate geschikt. Nederland kent namelijk een zeer goed gasnetwerk dat kan worden omgebouwd voor het gebruik van waterstof. Zo kunnen we onafhankelijk aan energie komen, zonder tussenkomst van externe energieleveranciers. En dat betekent generaties lang zekerheid van de beschikbaarheid van energie.

Een onuitputtelijke voorraad
Waterstof is het meest voorkomende element in het universum, en kan uit allerlei materialen en stoffen worden gewonnen. Bovendien is de verbranding van waterstof circulair: het element (H) wordt weer water (H2O). Een tekort aan waterstof is dus onwaarschijnlijk. Dit betekent energiezekerheid voor iedereen en gemoedsrust voor de toekomst.

Eenvoudig op te slaan en te transporteren
Het is soms moeilijk om elektriciteit op te slaan en over grote afstanden te transporteren. Elektriciteit, van groene energie, gebruiken we bij voorkeur om waterstof te winnen. Waterstof is daarnaast ook makkelijk op te slaan onder de grond. En is het vervoer ook simpeler via bijvoorbeeld bestaande (gas)leidingen.

Kleinere milieu impact bij recyclen
Aan het einde van de levenscyclie van een batterij elektrisch auto kost het recyclen erg veel energie. Het afbreken van Lithium-ion is slecht voor het milieu. Waterstofauto's hebben een zeer kleine batterij en hebben dus een minder grote footprint bij recycling.

De nadelen van waterstof en een waterstof auto

Ook al is het een visionair product, waterstof is nog volop in ontwikkeling. Als pionier van deze schone toekomst moet nu nog wel rekening worden gehouden met een beperkt aantal waterstoftankstations. Daardoor zal je op dit moment iets bewuster op weg moeten gaan. Toch is een landelijke dekking enkel een kwestie van tijd.

Als je aan de pomp staat is het op dit moment nog geen reden om te juichen om de prijs. Deze ligt rond de €10 à €12 per kilo. De huidige Toyota Mirai heeft met een tankinhoud van 5 kilo en een actieradius van omgerekend 500 kilometer. Per kilometer komt dit ongeveer neer op dezelfde prijs als fossiele brandstof. Hoe meer we waterstof gaan gebruiken (in industrieën, transportsector, huishoudens en in de bouw), hoe meer vraag er ontstaat. En is het zeer aannemelijk dat de kostprijs van waterstof snel gaat dalen.

Daartegenover staat wel dat met een emissievrije auto geen motorrijtuigenbelasting hoeft worden betaald. En voor zakelijke rijders bedraagt de bijtelling voor waterstofauto’s in 2020 8% over de volledige aanschafwaarde. Ondernemers die in 2020 een waterstofauto aanschaffen hebben recht op een milieu-investeringsaftrek van 36% én een vervroegde afschrijving van de investering tot maximaal 75% van de aanschafprijs.

Conclusie

De Mirai is werkelijk een visionaire auto. 0% schadelijke emissies, 100% elektrisch zonder stekker. Tel daar het gemak van snel tanken en een grote actieradius. Kort gezegd, de Mirai is een pionier in de toekomst van mobiliteit. Op dit moment is de echte uitdaging de tankinfrastructuur. Toch is het slechts een kwestie van tijd totdat er een landelijke dekking kan worden gerealiseerd en de waterstofauto voor iedereen toegankelijk wordt. Daar komt bij dat de overheid het rijden op waterstof stimuleert. Zakelijke rijders worden namelijk financieel gecompenseerd bij de aanschaf en ook consumenten maken gebruik van 0% wegenbelasting. 

Samenwerking aan waterstof

Samenwerking aan waterstof Waterstoftechnologie heeft ontzettend veel potentieel, maar waterstof wordt nu nog op kleinere schaal geproduceerd. Alleen met een vergroten van het aantal waterstoftankstations kan de waterstofauto een opmars maken. Daarom worden de krachten gebundeld van olieconcerns en autofabrikanten. Toyota werkt hiervoor samen met bedrijven als Shell, Total, BMW, Daimler, Honda, Hyundai, Linde Group en Air Liquide. Ook investeert Toyota de komende vijf jaar in totaal tien miljard euro in waterstof gerelateerde producten.