Het verhaal achter het logo van Toyota

Herkenbaar en onderscheidend

Veel mensen zoeken meer achter een logo. Zo zagen we deze op-merk-e-lijk-e afbeelding voorbij komen. Inderdaad, hier kunnen we de letters T-O-Y-O-T-A uithalen. Maar, hoe inventief ook: dít is het echte verhaal:

Een logo of embleem is voor veel mensen vooral een herkenningsteken. Je kunt in een oogopslag zien met welk merk je van doen hebt. Toch willen de ontwerpers van een logo meer doen. Ze willen er de normen en waarden of soms zelfs de visie van een merk mee uitdragen. Of een herinnering of emotie oproepen. Daarom kan het bedenken van een goed logo best wel lastig zijn. Het moet bij een merk passen én mensen aanspreken.

/
Er komt een Toyota aan

Vrijwel alle merken veranderen hun logo wel eens. Of poetsen hem op. Zo ook bij Toyota. Het huidige zilverkleurig embleem stamt uit 1989. Toyota ontwikkelde voor zijn vijftigste verjaardag een nieuw embleem vanuit twee uitgangspunten: herkenbaarheid van afstand om aan te kondigen dat ‘er een Toyota aan komt’, en een logo met een sterke visuele impact dat zich onderscheidt van andere automerken.

/
Het hart, vertrouwen en omarmen

Het Toyota logo bestaat uit drie ovalen. De twee loodrechte ovalen in de grotere ovaal staan voor het hart van de klant en het hart van Toyota. Ze overlappen elkaar om de relatie en het vertrouwen in elkaar weer te geven. De buitenste grote ovaal staat voor de wereld die Toyota omarmt. De ruimte in de achtergrond staat voor de kernwaarden van het merk. ‘Superb quality, value beyond expectation, joy of driving, innovation, and integrity in safety, the environment and social responsibility’.

Altijd herkenbaar

Sinds het debuut van het embleem op het luxe model Celsior in oktober 1989, is het een herkenbaar logo voor iedereen. Het logo is zowel in de achteruitkijkspiegel, als normaal hetzelfde en dat maakt het makkelijk te onthouden voor iedereen. Zelfs voor niet-autoliefhebbers!

Lees meer

Waarom de Toyota C-HR genomineerd is als ‘Beste koop’ Waarom de Toyota C-HR genomineerd is als ‘Beste koop’ De Toyota C-HR is genomineerd voor de verkiezing ‘Autobest 2017’. Als de Toyota C-HR wint, is hij de beste auto met een goede prijs die je in Europa kunt kopen. De Toyota RAV4 Hybrid scoort als trekauto in verkiezing De Toyota RAV4 Hybrid scoort als trekauto in verkiezing De Toyota RAV4 Hybrid is de eerste hybride ooit in de Trekauto van het jaar-verkiezing van de ANWB. De RAV4 Hybrid werd door de jury zeer goed beoordeeld. De logo’s van Toyota tussen 1936 en 1989 De logo’s van Toyota tussen 1936 en 1989 Het huidige Toyota logo wordt wereldwijd herkend. En dat terwijl het logo pas bestaat sinds 1989. Hier meer over de logo’s die dit logo zijn voorgegaan. Filmsterretje in de polder Filmsterretje in de polder Er rijden nog altijd enkele tienduizenden Toyota’s Starlet rond op de Nederlandse wegen. Op occasionsites worden er dagelijks honderden te koop aangeboden en veel van die auto’s gaan grif van de hand.
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.