Toyota rijders zijn het meest merktrouw

Alleen merkloyaliteit Toyota neemt toe

Is uw volgende auto ook weer een Toyota? De kans is groot van wel. EDM onderzocht met het brandswitchmodel de merkloyaliteit van autobezitters in Nederland. Wat blijkt? Nederlanders zijn steeds minder merktrouw, maar Toyota rijders juist steeds meer. Zelfs dure merken zoals BMW en Mercedes-Benz scoren minder goed. Gemiddeld is 50% van de occasionkopers merktrouw, bij nieuwe auto’s is dat 66%. De meest merktrouwe autobezitters? Toyota rijders!

Toyota gaat aan kop

Op basis van zowel eigen gegevens als die van de RDW heeft EDM onderzocht hoe merktrouw autobezitters zijn. Dit onderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd. Daardoor blijkt dat de merkloyaliteit ieder jaar verder afneemt. Voor de meeste merken dan, want bij Toyota stijgt dit juist. Ook gaat Toyota aan kop: liefst 81% van de Toyota rijders zou als volgende auto weer een Toyota kopen. Bij occasions is dit 61%. Rijders van Japanse merken blijken het meest merktrouw, gevolgd door de premium Duitse merken. Bij eigenaren van met name de Franse volumemerken neemt de merkloyaliteit het sterkst af.

Toyota gaat aan kop
Betrouwbaarheid speelt grote rol

Volgens EDM speelt de betrouwbaarheid van Toyota’s waarschijnlijk de grootste rol bij de toenemende merkloyaliteit. Ook zijn Toyota’s tweedehands nog steeds gewild, wat goed is voor de restwaarde en het gemak bij verkoop. Vooral in het compacte A-segment heeft Toyota een sterke positie. Het aanbod jong gebruikte Aygo’s is bijvoorbeeld groot en gewild. Wellicht speelt ook mee dat van andere merken relatief veel tweedehands diesels te koop staan, waar steeds minder vraag naar is. In verhouding voldoen dus veel meer Toyota’s aan de wensen van de occasionkoper. Ook blijkt dat vooral Mazda rijders overstappen naar Toyota.

Betrouwbaarheid speelt grote rol
Ook nieuw steeds gewilder

Bij nieuwe auto’s is te zien dat vooral eigenaren van een Nissan, Opel of Peugeot overstappen naar Toyota. Ook voor veel Volkswagen rijders blijkt Toyota een gewild alternatief, als een van de weinige merken die niet tot de Volkswagen Group behoren. Het is duidelijk: steeds meer ander-merk-rijders zien Toyota als een aantrekkelijk alternatief. Ook bij nieuwe auto’s stapt men waarschijnlijk over vanwege de betrouwbaarheid en veel vraag naar gebruikte exemplaren bij inruil. Daarnaast weet ook de hybride aandrijving veel kopers voor zich te winnen.

Lees meer

Toyota levert brandstofcelmodules voor treinproject Toyota levert brandstofcelmodules voor treinproject Emissievrij met de trein zonder bovenleiding MR2 is de liefde van Edwards leven MR2 is de liefde van Edwards leven Alleen het beste is goed genoeg Toyota introduceert mobiele kliniek op waterstof Toyota introduceert mobiele kliniek op waterstof Toyota introduceert eerst mobiele medische eenheid met brandstofcel AYGO X prologue: Toyota’s visie op het A-segment AYGO X prologue: Toyota’s visie op het A-segment Sterke persoonlijkheid en gedurfde stijl