Samenwerken aan waterstof

Autofabrikanten en olieconcerns verenigd in de Hydrogen Council

Waterstoftechnologie heeft ontzettend veel potentieel, maar waterstof wordt nu nog op kleinere schaal geproduceerd. Dat moet veranderen. Dertien olieconcerns en autofabrikanten, waaronder Toyota, bundelen daarom de krachten.

Hydrogen Council

Toyota investeert samen met bedrijven als Shell, Total, BMW, Daimler, Honda, Hyundai, Linde Group en Air Liquide de komende vijf jaar in totaal tien miljard euro in waterstofgerelateerde producten. Dat is omgerekend 1,4 miljard euro per jaar. Het is voor het eerst dat deze bedrijven, verenigd in de Hydrogen Council, op zo’n grote schaal met elkaar samenwerken.

Toyota heeft voorzittersrol

Toyota heeft een voorzittersrol in de Hydrogen Council. Niet verwonderlijk, want we zetten ons al jaren in voor waterstoftechnologie, ook wel bekend als brandstofceltechnologie. Toyota is met de Toyota Mirai zelfs de eerste fabrikant ter wereld die een brandstofcelauto voor het grote publiek te koop aanbiedt.

/
Klimaatdoelstellingen

De reden waarom Toyota en de andere bedrijven zich zo sterk maken voor de toekomst van waterstof ligt voor de hand. Waterstoftechnologie kan de CO2-uitstoot wereldwijd namelijk drastisch verminderen. En dat sluit weer naadloos aan op de klimaatdoelstellingen van Parijs. Het is een belangrijke bouwsteen voor de overgang naar duurzame energie. “We kunnen het niet alleen doen. Ook overheden moeten zich inzetten om van waterstoftechnologie een succes te maken, onder meer door op grote schaal te investeren in tankinfrastructuur”, zegt Benoît Potier, bestuursvoorzitter van Air Liquide.

/
Opmars

Alleen met een fatsoenlijk aantal waterstoftankstations kan de waterstofauto een opmars maken. Naar verwachting zijn in Nederland rond 2020 op circa twintig locaties waterstoftankplaatsen gerealiseerd. Nu kan dat nog op twee locaties.

Samenwerking zoeken

“De Hydrogen Council zoekt naar samenwerking met én begrip van regeringen, de industrie en, het belangrijkste, van het publiek”, zegt Takeshi Uchiyamada, voorzitter van Toyota. Dat laatste is essentieel, want het publiek moet de voordelen van waterstof als brandstof beter leren kennen. Ook willen alle partijen oplossingen bedenken om waterstof op grotere schaal in te kunnen zetten.

Voordelen waterstof

Wat die voordelen zijn? Nou, de verschillen in gebruik ten opzichte van een benzineauto zijn opmerkelijk klein. Het tanken duurt circa 3 minuten. Met het tanken van een benzineauto ben je net zo lang bezig. Verder is het aangenaam stil in een auto met brandstofcel, omdat je feitelijk elektrisch rijdt. In de brandstofcel-stack wordt waterstofgas omgezet naar elektriciteit die de elektromotor gebruikt om de wielen aan te drijven. Het restproduct is alleen maar waterdamp. Drinkbaar water dus.

/

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.