Toyota levert brandstofcelmodules voor treinproject
Het beste van twee werelden
Een spoorlijn voorzien van bovenleiding is vaak een duur en langdurig project, dat vaak ook nog lastig is door geografische omstandigheden. Een batterij-elektrische trein is vaak geen alternatief vanwege de korte actieradius van zo’n 30 tot 70 km, afhankelijk van de omstandigheden. Een dieseltrein biedt dan weer een minder goede acceleratie en een minder hoge topsnelheid. De nieuwe brandstofcel-hybride aandrijving combineert de voordelen van beide: de prestaties van een elektrische trein en de actieradius van een diesel. De waterstoftrein wekt met zijn brandstofcel zijn eigen energie op, maar wordt ook opgeladen op trajecten met bovenleiding.
Voor alle soorten inzet
Praktijktests
Om het concept uitgebreid in de praktijk te testen wordt een trein van het type CIVIA omgebouwd tot een waterstof-hybride. De trein wordt geleverd door de Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe. Een van de belangrijkste componenten zijn de brandstofcelmodules van Toyota Motor Europe. Andere componenten van de aandrijflijn, zoals de batterijen en stroomomvormers, komen van treinfabrikant CAF, producent van de CIVIA. De eerste tests zullen plaatsvinden op Spaanse en Portugese spoorlijnen.
Uitdagingen
Voor de eerste testritten zijn er nog wel een aantal uitdagingen om aan te gaan. Zo moet de aandrijflijn nog zo worden ontworpen dat deze voldoet aan alle eisen en op een kostenefficiënte manier geïnstalleerd kan worden. Ook wordt gekeken hoe de restwarmte van de brandstofcellen op een efficiënte manier gebruikt kan worden voor de verwarming en airco in de trein. Ook stelt het project zelf richtlijnen op die de goedkeuring van waterstoftreinen in de hele EU makkelijk moet maken.