In de collectie van Louwman's Toyota World gaat de aandacht van bezoekers al snel naar modellen als de spectaculaire Celica GT-FOUR ST185 rallywagen of het unieke prototype van de Toyota 2000GT. Over de gouden Toyota Crown uit 1964 zou je zomaar heen kunnen kijken.
Gepubliceerd op 08/12/2025
Toyota Crown - De eerste Toyota in Nederland
Toyopet
Voor dit verhaal beginnen we in 1947: een periode waarin Japan opkrabbelde na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Toyota bracht in dat jaar een nieuwe personenauto op de lokale markt onder de naam SA. Omdat twee letters wat saai stond, werd een wedstrijd uitgeschreven voor het verzinnen van een nieuwe naam. Het Japanse publiek besloot dat het ‘Toyopet’ moest worden, een term die Toyota lange tijd zou gebruiken voor de aanduiding van hun kleinere modellen.
De Crown
Na een korte sprong in de tijd arriveren we in 1955, het jaar waarin de Toyopet Crown voor het eerst het licht zag. Deze ruime vierdeurs sedan, bedoeld voor de Japanse markt, werd voorzien van moderne onafhankelijk voorwielophanging en een starre achteras. Voor de aandrijving zorgde in eerste instantie een 1,5-liter benzine viercilinder, later aangevuld met een sterkere 1,9-liter. Zijn comfortabele onderstel, gecombineerd met degelijke techniek, zorgde voor een grote populariteit in Japan, waar hij veel werd ingezet als taxi.
Naar de States
Eind jaren vijftig zette de directie van Toyota een belangrijke stap. De Japanse automarkt was in die periode nog relatief klein, waardoor het groeiende bedrijf de blik richtte op de potentieel grootste afzetmarkt: Amerika. In 1957 werd een delegatie Japanners naar de States gestuurd om te onderzoeken of de in Japan zo populaire Crown daar kans van slagen had. Uiteraard werden ook een aantal auto’s meegestuurd.
P.W. Louwman
Op een van de autoshows waar het Amerikaans publiek kennis kon maken met de Toyopet Crown, liep op dat moment ook P.W. Louwman, medeoprichter en -eigenaar van Louwman & Parqui, toen onder andere de Nederlandse importeur van Dodge. Bij het zien van de in die tijd nog volkomen onbekende Toyota, viel zijn oog op de kwaliteit en degelijke afwerking. Autoliefhebber en ondernemer pur sang, zag hij direct kansen voor dit merk in Nederland. Terugkomend stuurde hij meteen een brief naar de directie van Toyota.
Geen succes
Ondertussen was de eerste lading Crown’s op weg naar Amerika, waar ze niet het gehoopte succes hadden. Ondanks de oerdegelijke bouwkwaliteit, bleek hij het vooral van zijn Amerikaanse concurrentie af te leggen door zijn kleine cilinderinhoud en bescheiden pk’s. Ook op het gebied van de stabiliteit op hogere snelheden liet hij veel te wensen over. De naam Toyopet, die in het Engels toch vooral doet denken aan speelgoed en huisdieren, maakte de zaken al niet veel beter. Na een paar jaar verlies gedraaid te hebben, besloot Toyota de export van de Crown op te schorten.
Versie 2
Het duurde tot 1962 voordat de tweede generatie Crown (de auto in dit verhaal) op de markt kwam, een op alle vlakken grote verbetering. Gebouwd op een nieuw chassis, was hij niet alleen een stuk groter – Amerikanen houden nu eenmaal van ruime auto’s – maar kreeg ook een fris en nieuw ontwerp. De problemen met de stabiliteit waren opgelost en er was nóg meer aandacht besteed aan het zo betrouwbaar mogelijk maken van alle techniek. Als basismotor diende de bekende 1,9-liter benzine viercilinder, die snel werd aangevuld met nieuwe en veel krachtigere 2,0- en 2,3-liter zescilinders.
Importeur
Inmiddels kreeg dhr. Louwman in 1963 eindelijk de reactie waar hij op had gehoopt: er kwam een delegatie vanuit Japan naar Nederland om te overleggen over een mogelijk importschap. Dit resulteerde erin dat Louwman & Parqui zich in 1964 de officiële en eerste importeur van Toyota in de Europese Gemeenschap mocht noemen. Er werd geen enkele tijd verspild en op 14 april 1964 werd een lading van vier Toyota Crown’s (de naam Toyopet was inmiddels vervallen) op de boot gezet in Nagoya, Japan met bestemming Rotterdam, waar hij op 30 mei aankwam.
Onze protagonist
Onder die eerste vier auto’s, bevond zich de Crown uit dit verhaal. Hij reed als eerste van de boot en werd na de typegoedkeuring op 26 juni 1964 ook als eerste op kenteken gezet en is daarmee officieel de eerste Toyota in ons land. De goudkleurige Crown, voorzien van de 1,9-liter motor en een handgeschakelde driebak, werd direct in gebruik genomen door de leden van de directie van Louwman & Parqui, en is nog steeds eigendom van deze firma.
Een succes
Het importeren van Toyota was niet zonder risico. Begin jaren zestig werden Japanse auto’s vooral gezien als minderwaardige kopieën van Amerikaanse modellen. Mede door te zorgen dat de auto’s rijker werden uitgerust dan de concurrentie, wist men de Crown toch aan de man te brengen. Het eerste jaar bleef de teller steken op 67, maar in 1965 was dit al opgelopen tot 939 stuks. Om een idee te geven: in datzelfde jaar verkocht Louwman & Parqui 250 Alfa Romeo’s, een toen geliefd merk. Tien jaar later was het aantal verkochte Toyota’s opgelopen tot meer dan 30.000.
Op Pad
De eerste Nederlandse Crown wordt gekoesterd als gewaardeerd museumstuk in Louwman’s Toyota World in Raamsdonksveer, een van de belangrijkste collecties van Toyota’s in de wereld. Speciaal voor ons werd de inmiddels op leeftijd zijnde Japanner naar buiten gehaald. De monteurs, verantwoordelijk voor de gehele Louwman collectie, vertellen ons dat zij slechts de waterpomp hebben vervangen, hebben getankt en wat lucht in de banden hebben gepompt. Meer was er niet nodig om de auto uit zijn lange slaap te halen.
Fijn!
Ik schuif op de comfortabele driepersoons voorbank en trek de zware deur naar mij toe. Met een trefzeker geluid valt hij direct potdicht. Voor mij zie ik een breed en duidelijk dashboard dat iets heel charmants heeft. Met een draai van de sleutel slaat de viercilinder soepel aan en laat daarbij een mooi geluid hoor. Schakelen gaat door middel van een hendel aan het stuur en een koppeling die zich goed laat doseren. Zoekend naar een hendel voor de richtingaanwijzer, leer je dat je die bedient met een chromen halve cirkel, gemonteerd op het midden van het stuur.
Toegankelijk
Al na de eerste meters wordt duidelijk dat de Crown een bijzonder toegankelijke auto is. De motor heeft onderin meer dan genoeg koppel om zonder horten en stoten op te trekken, de wegligging is bijzonder comfortabel en het schakelen gaat soepeler dan je van een auto uit deze periode gewend bent. Met een licht deinend onderstel en 85 pk zijn sportieve aspiraties ver te zoeken, hoewel de auto zich netjes gedraagt in de bochten. Rijden in een Toyota Crown uit de zestiger jaren is dan ook het beste te omschrijven als een gemoedelijke ervaring, ontspanning in optima forma.
Nog steeds
Na de kennismaking met deze beroemde Toyota, wordt ook duidelijk waarom P.W. Louwman zo graag dit merk naar ons land wilde halen en zijn zoon Evert Louwman dat met dezelfde energie voortzette. Het gevoel van kwaliteit, gecombineerd met een grote dosis ‘Amerikaanse’ charme, maakt het tot een zeer prettige dagelijkse auto. En dat dit een tijdloos concept is, blijkt wel uit het feit dat Toyota de Crown nog altijd produceert, 70 jaar na zijn eerste introductie in 1955.
Technische gegevens
Toyota Crown
Motor voorin, 1.897 cc viercilinder, boring x slag in mm 88 x 78, 85 pk, 232,5 Nm,
Transmissie handgeschakelde driebak, achterwielaandrijving
L x B x H in cm 461 x 170 x 120
Wielbasis in cm 269
Ledig gewicht in kg 1.260
Toenmalige verkoopprijs in gulden 9.775,-
Motor voorin, 1.897 cc viercilinder, boring x slag in mm 88 x 78, 85 pk, 232,5 Nm,
Transmissie handgeschakelde driebak, achterwielaandrijving
L x B x H in cm 461 x 170 x 120
Wielbasis in cm 269
Ledig gewicht in kg 1.260
Toenmalige verkoopprijs in gulden 9.775,-
Door Yuri van Koeveringe
Fotografie David de Jong
Fotografie David de Jong