Skip naar hoofdcontent (Klik enter)
Gepubliceerd op 02/12/2025

Op avontuur langs acht kastelen met de Hilux

Een ontdekkingsrit vol historie, modder en een vrijheid die je ervaart als alle ingrediënten kloppen
De Toyota Hilux is een icoon. Sinds 1968 is hij uitgegroeid tot de betrouwbaarste pick-up ter wereld, die al meer dan vijftig jaar mensen naar de meest afgelegen plekken op aarde brengt. De Invincible-uitvoering legt daar nog een laag comfort en uitstraling bovenop. Dit is geen puur werkvoertuig, maar een volwaardige reispartner, eentje die zich net zo goed thuis voelt op een bouwplaats als voor een kasteelpoort.

8-kastelenroute in Vorden

In het hart van de Achterhoek ligt Vorden. Dit dorp, gelegen in de gemeente Bronckhorst, is bekend omdat het acht kastelen telt waarmee het een van de meest kastelenrijke dorpen van Nederland is. Kasteel Vorden staat op de rand van het dorp en de andere zeven staan er in een kring omheen. De acht kastelen liggen in het groen, verbonden door slingerende wegen. De 8-kastelenroute wordt vaak per fiets gedaan, maar wij besluiten de bosrijke omgeving te trotseren met de Toyota Hilux, die sinds zijn introductie meer dan 20 miljoen keer is geproduceerd.

Rijk aan historie

De avontuurlijke tocht begint bij Kasteel Vorden. De eerste vermeldingen over dit kasteel komen uit 1315. In 1580 werd het geplunderd tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Herstel volgde dertig jaar later en in 1976 is het kasteel volledig gerestaureerd. Vanaf dat moment diende het als gemeentehuis, waarna het in 2004 werd verkocht aan een particulier echtpaar. Dat maakt het kasteel extra aantrekkelijk voor bezoekers. Ook buiten het kasteel is er veel te zien. Het ligt in een Achterhoeks bos en er zijn diverse wandel- en fietsroutes. In een prachtig boshuis starten we met koffie en verrukkelijk gebak.

Stoere Hilux Invincible

We vervolgen onze weg met ons ‘paard van de 21ste eeuw’: de stoere Hilux Invincible. Het glanzende staal weerspiegelt de herfstkleuren, terwijl de vallende bladeren zachtjes rond de auto dwarrelen. De Hilux stuurt moeiteloos over de prachtige weggetjes met eikenbomen naar Kasteel Hackfort. Dit kasteel is niet open voor bezoek, maar de omgeving maakt dat ruimschoots goed. Volle bossen en mooie weidse landerijen wisselen elkaar af. Het rijden in deze omgeving is een aaneenschakeling van mooie natuur. Eigenlijk doen de kastelen dienst als prachtige locaties om even te pauzeren, ideaal voor een korte wandeling of een fotostop.

300 jaar oude watermolen

Rust, natuur en historie komen bij kasteel Hackfort samen. Naast het kasteel ligt een historische moestuin. Hier worden, net als vroeger, groenten, fruit en bloemen geteeld. Je kunt de oogst kopen in een klein verkoopstalletje. Ook de 300 jaar oude watermolen aan de Baakse Beek is een bezoek waard. Op zaterdagen laten molenaars zien hoe graan tot meel wordt gemalen, dat dient als voer voor het vee op het landgoed. Wie graag prinsheerlijk wil overnachten, kan zelfs een vakantiesuite boeken op Hackfort. Wij doen dat niet en zetten in onze pick-up koers naar het volgende kasteel.

Dichter A.C.W. Staring

De route gaat vervolgens richting Den Bramel, een kasteel dat verscholen ligt achter hoge beuken. Hoewel het privéterrein is, biedt de oprijlaan een prachtig uitzicht op het statige gebouw. Een stukje verderop de route ligt De Wildenborch, het voormalig landgoed van dichter A.C.W. Staring. Het landgoed bestaat uit een groot parkbos van 30 hectare, weilanden en waterpartijen waar je naar hartenlust kunt rondstruinen. De in Engelse landschapsstijl aangelegde privétuin wordt enkele keren per jaar opengesteld voor het publiek. Hier kun je genieten van bloemenpracht, zeldzame bomen, tuinbeelden en talrijke waterpartijen.

Klassieke tuinen

Na een slingerweg langs houtwallen komen wij bij Kasteel ’t Medler. De oprijlaan is bijna een kilometer lang, met aan weerskanten eikenbomen. ’t Medler is een uit de 17e eeuw daterend herenhuis. Het wordt al sinds 1688 bewoond door de familie Van Dorth tot Medler. Even verderop ligt Huis de Wiersse, beroemd om zijn klassieke tuinen die nog steeds met de hand worden onderhouden. De symmetrie van paden, hagen en waterpartijen past perfect bij de rust van de Achterhoek. Hier leven mens en natuur al eeuwenlang in harmonie. Een evenwicht dat deze streek haar karakter geeft.

De Hilux komt tot leven

Ons vervoer is comfortabel op de keurig geasfalteerde wegen, maar de Hilux komt pas echt tot leven zodra de weg smaller wordt en de ondergrond losser. Zand, grind of modder: hij rijdt er zonder enige inspanning overheen. De vierwielaandrijving en hoge bodemvrijheid geven vertrouwen, ook op paden waar andere auto’s zouden omkeren. De ophanging filtert oneffenheden zonder dat het zweverig wordt. Aan alles is te merken dat de Hilux maar één doel heeft: je naar je bestemming brengen, en dat ook nog eens op een plezierige manier.

Filmdecor

We rijden verder naar Het Onstein, een indrukwekkend landhuis. De oprijlaan doet denken aan een filmdecor. In 1494 werd hier nog een boerderij vermeld, maar sinds 1613 staat er een echt landhuis. In 1711 gaf de toenmalige burgemeester van Zutphen, Jan Evert ten Broeck, het kasteel zijn elegante vormen en tuinen. De laatste stop is De Kieftskamp, gebouwd in 1776 en daarmee het jongste kasteel van de route. Na een rit van ongeveer 30 kilometer eindigt de route waar hij begon, in Vorden. Daar zijn genoeg horecagelegenheden om lekker bij te komen met een hapje en een drankje.

Hilux doet wat hij moet

Acht kastelen, talloze kilometers aan prachtige bossen en de nodige wegen waar de Toyota Hilux optimaal tot zijn recht komt. De 8-kastelenroute laat zien dat er in eigen land genoeg avontuur te vinden is, zeker met een auto die overal inzetbaar is. Terwijl we Vorden en de prachtige regio achterlaten, bedenken we: dit is precies waarom de Hilux al decennia een begrip is. Geen uiterlijk vertoon of loze beloftes, maar gewoon doen wat hij moet: van iedere route een belevenis maken en de inzittenden zonder enige moeite naar hun bestemming brengen.

500 Nm aan koppel!

De Hilux Invincible heeft een 2.8-liter D-4D dieselmotor met 204 pk en 500 Nm koppel. Dat is indrukwekkend, maar het mooiste is hoe soepel hij zijn werk doet. Binnenin verrast hij met moderne technologie zoals een riant scherm met Apple CarPlay en Android Auto, comfortabele met leder beklede stoelen en een behoorlijk stille cabine. Wij reden met de grijs-kentekenversie. Die is praktisch en aantrekkelijk voor ondernemers door de € 77.000 lagere BPM. De bergruimte achter de stoelen is afgescheiden door een degelijk tussenschot. De laadbak daarachter is breed en robuust. Een echte alleskunner, die ook nog eens tot 3.500 kilogram mag trekken.

BPM-voordeel grijs kenteken

Sinds dit jaar is de vrijstelling van de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) voor nieuwe bedrijfswagens op grijs kenteken met verbrandingsmotor vervallen – dus ook voor de Toyota Hilux bedrijfswagenversie met verbrandingsmotor. Dit betekent dat voortaan BPM moet worden betaald. Voor hybrides als de Hilux is die afhankelijk van de (lagere) CO2-uitstoot.

Toyota introduceert in 2026 de volledig elektrische versie van de Hilux. Die is wél vrijgesteld van BPM. Wat betreft motorrijtuigenbelasting geldt voor bedrijfsauto’s een verlaagd tarief. Voor volledig elektrische voertuigen geldt in 2026 slechts 70% van dat tarief.