1. Ontdek Toyota
  2. Milieu
  3. Schonere mobiliteit
  4. Plug-in hybride elektrisch

De Plug-in Hybrid

Meer profijt van Toyota's hybride technologie
De Prius Plug-in is onze eerste plug-in hybride, met een oplaadbare batterij die een grotere actieradius biedt om volledig elektrisch te kunnen rijden.
  • Wat is een plug-in hybrid?

    Plug-in hybrids (PHEV) zijn voor een deel elektrisch, en voor een deel aangedreven door een verbrandingsmotor. Dit type elektrische auto heeft dus twee verschillende aandrijflijnen. Als de elektromotor leeg is of als er meer vermogen nodig is, schakelt de verbrandingsmotor bij. De accu kan worden opgeladen aan een laadpaal, maar ook tijdens het rijden kan de accu worden opgeladen. Het verschil tussen hybride en plug-in hybride is dat u met de plug-in hybride zowel kan opladen tijdens het rijden als opladen bij een laadpaal.

  • Hoe werkt een plug-in hybrid?

    Zoals de naam 'Plug-in' al doet vermoeden, kan de accu van de Prius Plug-in Hybrid via een gewoon stopcontact of bij een laadpunt gemakkelijk en snel worden opgeladen. Een lege accu kan in ongeveer anderhalf uur volledig worden opgeladen. Momenteel onderzoeken we of dit met behulp van draadloos opladen sneller kan, zodat u ook geen aansluitkabel hoeft te gebruiken. De lithium-ion accu van de Prius Plug-in Hybrid is kleiner dan de nikkel-metaalhydride accu van de standaard Prius, maar levert wel meer vermogen.

    Voor het meeste woon-werkverkeer is de actieradius van de Prius Plug-in Hybrid voldoende om volledig elektrisch te kunnen rijden. Voor een rit naar kantoor van ongeveer 10 kilometer, die deels over de snelweg voert, kan de bestuurder zonder problemen gebruik maken van de accu, om deze na thuiskomst 's avonds weer op te laden. Voor langere ritten werken de benzine- en elektromotor op dezelfde soepele wijze samen als in onze andere hybride voertuigen. De Prius-Plug in Hybrid heeft daardoor uitzonderlijk lage CO2-emissies van 49 g/km.

"Gedurende de week gebruik ik mijn Prius Plug-in Hybrid volledig als elektrische auto, die ik 's avonds thuis oplaad. In de weekend maak ik langere ritten en gebruik ik de auto als hybride. Voor mij is dit het beste van twee werelden!"

Een Prius Plug-in rijder in Duitsland.

  • De voordelen van een plug-in hybrid

    • Minder uitstoot door gebruik van accu
    • Geen last van ‘range anxiety’
    • Lagere verbruikskosten
    • Makkelijk opladen bij een laadpaal
    • Volledig elektrisch rijden
    • Duurzaam voor milieu
    • Lagere Co2 uitstoot en hierdoor minder BPM
  • Nadelen van een plug-in hybrid

    • Hogere aanschafprijs
    • Zwaarder dan een reguliere hybride
    • Geen fiscale voordelen zoals een batterij elektrische auto

Technologie in de praktijk getest

]Voorafgaand aan de marktintroductie van de Prius Plug-in Hybrid, hebben we in Europa gedurende 3 jaar een proefprogramma uitgevoerd. Bij deze proef waren 200 automobilisten betrokken, waarvan 70 in het Franse Straatsburg.

  • Technologie in de praktijk getest

    We wilden er zeker van zijn dat onze Plug-in Hybride technologie het gewenste gebruiksgemak en efficiency kon bieden. Mede daarom organiseerden we in het Franse Straatsburg een 3 jaar durend pilotproject. Daarvoor gebruikten verschillende projectpartners in totaal 70 auto's, die allemaal waren uitgerust met apparatuur om data te verzamelen. Op die manier konden we de verschillende ritten en afgelegde afstanden analyseren, en in kaart brengen hoe vaak en waar de deelnemers de accu van de auto opladen.

    De informatie die we konden verzamelen op basis van 4 miljoen gereden kilometers heeft ons geholpen de Prius Plug-in verder fijn te slijpen, zodat deze zo efficiënt mogelijk rijdt. Een van de aanpassingen was het vergroten van de elektrische actieradius, zodat de auto het grootste deel van de ritten binnen de bebouwde kom volledig elektrisch kan afleggen.

  • Brandstof besparen door regelmatig op te laden

    Het onderzoek liet zien dat mensen die hun auto het vaakst hebben opgeladen, langer in de BEV (Battery Electric Vehicle) modus hebben kunnen rijden, en dus minder brandstof hebben verbruikt. Een bestuurder die de accu van zijn auto gemiddeld 1,6 keer per dag oplaadt, heeft 60% van de tijd volledig elektrisch gereden. Het gemiddelde brandstofverbruik was daarbij 69% lager.

  • Reduceren CO2-emissies

    Langer rijden in de BEV (Battery Electric Vehicle) modus betekent ook een significante reductie in de emissie van CO2. De bestuurder die de accu gemiddeld 1,6 keer per dag oplaadt, kan de CO2-emissies van zijn auto met 61% reduceren. Vergeleken met een auto met dieselmotor, ligt de CO2-reductie van de Prius Plug-in Hybrid tussen 20 en 54% lager.

  • Lagere kilometerkostprijs

    Hoe vaker de accu van de auto wordt opgeladen, hoe lager de kilometerkostprijs. Onderzoek wijst uit dat een bestuurder die gemiddeld 1,6 keer per dag de accu oplaadt, jaarlijks zo'n € 1.750 kan besparen, vergeleken met een auto met benzinemotor bij 20.000 kilometer per jaar.

  • De toekomst van plug-in hybrides

    De Prius Plug-in Hybrid was 's werelds eerste in serie geproduceerde plug-in hybride.

    In de toekomst verwachten we deze technologie in meer auto's te kunnen toepassen. Daarvoor is een verdere ontwikkeling van de laadinfrastructuur nodig. Ook zullen toekomstige emissie-eisen deze ontwikkeling in een stroomversnelling brengen.

    We zien de plug-in hybride als een logische evolutie van onze hybride technologie en als een belangrijke oplossing om schadelijke emissies in de toekomst verder te reduceren.

  • Momenteel onderzoeken we of draadloos opladen sneller werkt, zodat u ook geen aansluitkabel hoeft te gebruiken.