Toyota waterstofbus gaat de weg op!

Ruim 100 stuks in en rond Tokio tijdens Olympische Spelen 2020

Toyota heeft een primeur te pakken! De Toyota waterstofbus Sora is de allereerste waterstofbus die in Japan typegoedkeuring gekregen heeft. En het blijft niet bij dit ene exemplaar.

Toyota denkt in aanloop naar de Olympische Spelen van 2020 in Tokio ruim 100 exemplaren van de waterstofbus Sora op de weg te zetten. Dit moet bijdragen aan een bredere acceptatie van de waterstofbus door het publiek. Het is ook best even wennen: een openbaarvervoersbus die geen schadelijke uitstoot kent en alleen maar waterdamp uitstoot. Hiermee willen we een bijdrage leveren aan een nog betere samenleving. Toyota is namelijk veel meer dan alleen een autofabrikant.

/

De waterstofbus Sora moet iedereen de vrijheid van mobiliteit bieden, bijvoorbeeld ook mensen met een lichamelijk beperking. Ook dat is onze bijdrage aan een betere samenleving.

5 eigenschappen waarom de waterstofbus Sora de ideale openbaarvervoersbus is:

1.

De waterstofbus Sora is uitgerust met het innovatieve Toyota Fuel Cell System. Dat zit ook in de waterstofauto Toyota Mirai. De aandrijving met een brandstofcel zorgt voor nul komma nul schadelijke uitstoot. Geen CO2. Geen stikstof. Geen fijnstof. En als de waterstof duurzaam opgewekt wordt (door wind of zon), levert dit een superschone bus op!

/
2.

De Toyota waterstofbus is voorzien van een stroomvoorzieningssysteem met een energiecapaciteit en vermogen van respectievelijk 235 kilowattuur (kWh2) en 9 kilowatt. Hiermee kan de bus dienstdoen als externe energiebron, bijvoorbeeld kort na een natuurramp.

3.

Als de zitplaatsen niet in gebruik zijn, worden ze automatisch opgeborgen. Hierdoor ontstaat er meer bewegingsruimte voor passagiers met een rollator of rolstoel.

4.

Dankzij camera’s weet de waterstofbus Sora wanneer voetgangers of fietsers in de buurt zijn. Zodra de bus bij een halte stopt, wordt de chauffeur geattendeerd op andere weggebruikers die mogelijk een gevaar vormen. Ook aan de veiligheid van medeweggebruikers is dus gedacht.

/
5.

De Sora is een vette bus. Een bus waarin je gezien wil worden. Al is het alleen maar om de stijlvolle en moderne ledverlichting aan de voor- en achterkant.

Specificaties Sora  
Lengte x breedte x hoogte (mm) 10,525 x 2,490 x 3,350
Capaciteit 79 plaatsen (22 zitplaatsen, 56 staanplaatsen, 1 chauffeursplaats)
Brandstofcel Toyota FC Stack (vastepolymeerbrandstofcel)
114 kW (155 pk) x 2
Motor AC synchronous
113 kW (154 pk) x 2
335 Nm x 2
Waterstoftanks 10 stuks met in totaal 600 liter onder een druk van 700 bar
Accu Nikkel-metaal hybride
9 kW/235 kWh

Lees meer

Waterstofauto Toyota Mirai gaat in Nederland de weg op! Waterstofauto Toyota Mirai gaat in Nederland de weg op! De eerste twee exemplaren van onze waterstofauto Mirai zijn 18 januari j.l. in Nederland de weg opgegaan! Speciaal voor deze gelegenheid was Masahisa Nagata, Executive Vice-president Research & Development van Toyota Motor Europe naar ons land gekomen. De ontwikkeling van de Toyota Mirai De ontwikkeling van de Toyota Mirai Toyota is al sinds 1992 bezig met het ontwikkelen en testen van de brandstofcelauto. Het resultaat is de Toyota Mirai, de eerste betaalbare, in serie geproduceerde Toyota die rijdt op waterstof. Deze video’s laten het unieke ontwikkel- en productieproces zien. Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport ‘Verbrandingsmotor’ zonder CO2-uitstoot Toyota introduceert mobiele kliniek op waterstof Toyota introduceert mobiele kliniek op waterstof Toyota introduceert eerst mobiele medische eenheid met brandstofcel