Toyota’s geschiedenis met de heteluchtballon

Ballonvaren hoort bij Toyota

Liever met je hoofd in de wolken of met beide benen op de grond? Wat Toyota betreft mag het allebei. Toyota heeft al geruime tijd ‘iets’ met ballonvaren en anno 2019 speelt de luchtballon nog steeds een grote rol. Er is inmiddels zelfs een nieuwe luchtballon. Toyota ambassadeur Ranomi Kromowidjojo heeft de nieuwe Toyota-luchtballon gedoopt.

Het vliegende automerk

Wie hoog in de lucht een luchtballon voorbij ziet komen, blijft kijken. Het is immers een fascinerend gezicht: een gigantische ballon met een mandje eronder, slechts voortgedreven door de wind en omhooggehouden door hete lucht. Niet gek dus dat op bijna elke luchtballon een mooie sponsornaam prijkt, een goede manier van reclame maken. Toch is dat niet de reden waarom Toyota in Nederland zo’n mooie geschiedenis heeft opgebouwd met de heteluchtballon. Het verhaal van de luchtballon en Toyota is geheel terug te voeren op Evert Louwman.

/
/
Luchtsponsor

Evert Louwman raakt begin jaren tachtig gegrepen door het ballonvaren. In 1983 organiseert hij in Raamsdonksveer zelfs het grootste ballonevenement van Europa. Er stijgen welgeteld 95 ballonnen op: gasballonnen, ballonnen in speciale vormen en zelfs een hot airschip. Sindsdien zijn er in Nederland nooit meer zoveel ballonnen bij één evenement van één terrein opgestegen (tegenwoordig mogen er maximaal 35 ballonnen tegelijk opstijgen). In deze begindagen van het heteluchtballonvaren in Nederland was Toyota een grote sponsor en was er geregeld een Toyota-ballon te zien.

Trans-Atlantische race

Maar het blijft niet bij dit onovertroffen evenement, want in die tijd droomt iedere ballonvaarder van een trans-Atlantische vaart. Evert Louwman zijn eerste poging (1985) eindigt met een landing op zee. In 1992 probeert hij het opnieuw. Hij schrijft zich in voor de allereerste trans-Atlantische ballonrace, samen met Gerhard Hoogeslag. Het lukt de Nederlanders net niet om het vaste land van Europa te bereiken: door slecht weer zijn ze gedwongen na ruim 121 uur en 4.593 kilometer te landen in het Kanaal.

/
Windstil

Inmiddels zijn we vele jaren verder en staat een ballonvaart op menig bucketlist. Terecht, want het is een onvergetelijke ervaring. De meeste luchtballonnen vertrekken rond zonsopgang of zonsondergang (dan is de lucht het meest stabiel). Zodra er genoeg hete lucht in de ballon zit, kunnen de touwen los en stijgt de ballon in een mum van tijd naar grote hoogte, om zich vervolgens stuurloos te laten meevoeren met de wind. Leuk detail: doordat je meevaart met de wind is het in de mand windstil en dus niet koud.

Lichte lucht

Toch blijft het bijzonder dat zo’n immens ding kan opstijgen zonder aandrijving. Hoe zit dat? De oplossing zit ’m in de naam: heteluchtballon. De hete lucht in de ballon is lichter dan de koude lucht eromheen en daarom stijgt hij op. Door afkoeling wordt de ballon weer zwaarder dan de omgevingslucht en zal de ballon gaan zakken. Het waren overigens de Franse gebroeders Montgolfier die dit wetenschappelijke principe van de opwaartse kracht (wet van Archimedes) wisten om te zetten in een succesvol ballonexperiment: in 1783 maakten zij de allereerste ballontocht ooit.

/
/
De nieuwe Toyota ballon

Nog altijd draagt Toyota het ballonvaren een warm hart toe. De nieuwe Toyota luchtballon werd tijdens de GoToyota Experience (19 mei 2019) door zwemster Ranomi Kromowidjojo gedoopt. Tijdens het event kon je zelfs een ballonvaart winnen. De winnaars hebben inmiddels met hun gezin een mooie vaart gemaakt in de buurt van Nijmegen. En de Toyota luchtballon is nog lang niet uitgevaren. De komende periode kan het dus zomaar zijn dat u naar boven kijkt en deze voorbij ziet varen.

/
/
Extra speciale ballon

Toyota Motor Corporation is tot en met 2024 wereldwijd TOP Partner van het Internationaal Olympisch Comité en Paralympisch Comité. Daarmee is Toyota de enige global automotive sponsor. In samenwerking met NOC*NSF voorziet Toyota Nederland de olympische en paralympische sporters van TeamNL van een hybride Toyota. Voor Toyota gaat mobiliteit verder dan alleen auto’s: het draait ook om het aangaan van uitdagingen en het waarmaken van dromen. Met de wereldwijde campagne Start Your Impossible laat Toyota zien dat het onmogelijke mogelijk gemaakt kan worden. De Toyota luchtballon staat compleet in het teken van deze droom.

Lees meer

‘Mijn Carina heeft geleefd, maar is zo mooi!’ ‘Mijn Carina heeft geleefd, maar is zo mooi!’ Roel koestert zijn Toyota Carina II uit 1984 Efficiënte krachtpatser: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid Efficiënte krachtpatser: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid Vermogen, dynamische rijeigenschappen en toch een laag verbruik. Maak kennis met de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. De e-Chargeair: stroom, wifi en schonere lucht! De e-Chargeair: stroom, wifi en schonere lucht! Dit mobiele laadpunt laadt jouw auto tijdens het rijden op. De Toyota e-Broom laat sprookjes uitkomen De Toyota e-Broom laat sprookjes uitkomen Met deze vliegende bezem kun je daadwerkelijk op pad
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.