"Waterstofauto snel goedkoper dan hybride auto"

Professor Hirose vertelt over toekomst van waterstof en elektrisch rijden

Professor Katsuhiko Hirose is bij Toyota sinds 2003 verantwoordelijk voor de ontwikkeling van waterstoftechnologie. Hij vertelt in een exclusief interview met de Amerikaanse nieuwssite The Drive over de ontwikkelingen van waterstof, elektrisch rijden en de toekomst van mobiliteit.

Een hoop voor- en tegenstanders

De ontwikkeling van nieuwe aandrijflijnen gaat gepaard met een hoop voor- en tegenstanders. Sommigen geloven in elektrisch rijden, anderen vertrouwen op hybrides en Toyota ziet kansen in verschillende oplossingen. Een van de personen die voor Toyota toekomstige vormen van mobiliteit onderzoekt, is de Japanse professor Katsuhiko Hirose. “Ik was als wetenschapper eerst een tegenstander van waterstof, maar ik ben nu ironisch genoeg verantwoordelijk voor de ontwikkeling van waterstof”, aldus Hirose.

/
Waterstofcel is licht

Toyota levert op dit moment hybride auto’s en een waterstofauto, de Mirai. Een model dat puur op elektriciteit rijdt, zit niet in het gamma, maar Hirose heeft daar een verklaring voor: “Accu’s zijn erg zwaar en dat brengt nadelen met zich mee. Een elektrisch aangedreven vrachtwagen die 40 ton weegt en een actieradius van 500 kilometer heeft, moet 8 ton aan batterijen meeslepen. Dat werkt niet. Je wil goederen vervoeren, geen batterijen. Een waterstofcel is veel lichter, het gewicht is vergelijkbaar met een dieselmotor.”

Goedkoper dan een Corolla

Hirose denkt dat de prijzen van waterstofauto’s snel gaan dalen: “Onze eerste waterstofauto’s kostten gemiddeld 1 miljoen euro en daar zat toen 100 gram platina in. Dat koop je nu voor 3.000 dollar en slechts 10 gram daarvan zit in een moderne waterstofauto.”

Wie denkt dat een waterstofauto alleen uit exotische materialen bestaat, heeft het mis. “Het duurste materiaal dat in een waterstofcel zit, is een 0,01 millimeter dik membraan. De rest van de aandrijflijn is heel erg goedkoop. Het produceren van de auto kost het meeste geld, niet de materialen waarmee wij werken”, aldus Hirose: “Misschien wordt een waterstofauto zelfs goedkoper dan een Toyota Corolla.”

/
Geloven in duurzame mobiliteit

Hoe lang moeten we dan nog wachten op een waterstofauto? Volgens Hirose kan dat niet lang meer duren: “Het ligt eraan hoeveel we investeren in duurzame mobiliteit. Toyota kan niet alleen de wereld veranderen, dat moeten we samen doen. Het is dan ook niet een wedstrijd tussen elektrisch rijden en de waterstofcel, het gaat uiteindelijk om het eindresultaat. Ik ben nu 63, maar ik denk dat ik nog ga meemaken dat er waterstofauto’s in de showroom staan!”

/

Lees meer

Hybride belangrijke aandrijfvorm in transitietijdperk Hybride belangrijke aandrijfvorm in transitietijdperk Meer dan twintig jaar geleden bracht Toyota haar eerste hybride auto op de markt. Sinds die tijd is de vraag naar schone mobiliteit alleen maar gestegen. Een roadtrip bewijst: waterstof heeft de toekomst Een roadtrip bewijst: waterstof heeft de toekomst Waterstof gaat straks een grote rol spelen als het om autorijden gaat. Peter van Casteren, coördinator technische trainingen voor Toyota-importeur Louwman & Parqui vertelt waarom. Toyota wil in 2020 30.000 FCEV’s verkopen Toyota wil in 2020 30.000 FCEV’s verkopen Toyota wil rond 2020 jaarlijks meer dan 30.000 brandstofcelauto’s verkopen. Voor deze massaproductie worden twee nieuwe productielocaties ingericht. Rijden op waterstof, hoe werkt dat? Rijden op waterstof, hoe werkt dat? Hoe werkt rijden op waterstof precies en waar kan je waterstof tanken? In een videoverslag van een kleine roadtrip in de Toyota Mirai wordt het uitgelegd.
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.