Toyota ontwikkelt vrachtwagen op waterstof

Vrachtverkeer kan milieuvriendelijker

Vrachtwagens zijn in Japan verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van de totale CO2-uitstoot van alle commerciële voertuigen in het land. Dat cijfer moet drastisch omlaag, vinden we bij Toyota. En dus gaan we samen met Hino Motors Ltd. een vrachtwagen ontwikkelen die op waterstof rijdt. Mét de waterstoftechniek uit de nieuwe Toyota Mirai!

Vrachtverkeer kan milieuvriendelijker

Toyota en Hino Motors (Trucks van Hino zijn momenteel in Europa niet verkrijgbaar, maar op het wereldtoneel is Hino een zeer bekende naam) zijn van mening dat het vrachtverkeer veel milieuvriendelijker kan. Maar een vrachtwagen die bedrijfsmatig wordt gebruikt, moet wel aan bepaalde eisen blijven voldoen op het gebied laadvermogen, actieradius en kruissnelheid. En ze moeten snel kunnen tanken, want tijd is geld. Dan valt een elektrische vrachtwagen met een groot accupakket al snel af. Maar een vrachtwagen op waterstof biedt wel kansen.

Actieradius 600 kilometer

De zogeheten Fuel Cell Truck die we gaan ontwikkelen is op basis van de Hino Profia en moet een actieradius krijgen van ongeveer 600 kilometer. Ideaal voor snelwegtransport. Er komen twee efficiënte brandstofcelstacks van de nieuwe Toyota Mirai in te liggen. Het chassis van de basisvrachtwagen passen we aan. Zodanig dat we de brandstofcelstacks dusdanig kunnen positioneren dat ze het meest efficiënt zijn. We streven verder naar een zo laag mogelijk gewicht van de Fuel Cell Truck, zo’n 25 ton. Dat is gunstig voor de laadcapaciteit en de actieradius.

Toyota Mirai schuin vooraanzicht
Voor iedereen in de samenleving

We werken al sinds 2003 met Hino Motors aan de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. In dat jaar hebben we gezamenlijk een bus op waterstof getest. We zien waterstof als een belangrijke energiebron voor de toekomst. Samen maken we ons sterk voor een maatschappij die op waterstof gebaseerd is. We ontwikkelen elektrische voertuigtechnologie voor iedereen in de samenleving. De bijna 12 meter lange Fuel Cell Truck die we gaan ontwikkelen, is een concreet voorbeeld van onze plannen op dit gebied.

Toyota Energy Observer op water
Beproefde Toyota brandstofceltechniek

Naast toepassing van de brandstofcel in de Fuel Cell Sedan Toyota Mirai, werkt Toyota met verschillende partners aan de integratie van de beproefde Toyota brandstofceltechniek in andere producten. Zo voorziet Toyota ondertussen de stadsbussen van Caetano van Toyota brandstofceltechniek en ook waterstofvaartuig de Energy Observer is voorzien van brandstofceltechniek van Toyota.

Toyota Energy Observer op water

Lees meer

Hybride belangrijke aandrijfvorm in transitietijdperk Hybride belangrijke aandrijfvorm in transitietijdperk Meer dan twintig jaar geleden bracht Toyota haar eerste hybride auto op de markt. Sinds die tijd is de vraag naar schone mobiliteit alleen maar gestegen. Een roadtrip bewijst: waterstof heeft de toekomst Een roadtrip bewijst: waterstof heeft de toekomst Waterstof gaat straks een grote rol spelen als het om autorijden gaat. Peter van Casteren, coördinator technische trainingen voor Toyota-importeur Louwman & Parqui vertelt waarom. Toyota wil in 2020 30.000 FCEV’s verkopen Toyota wil in 2020 30.000 FCEV’s verkopen Toyota wil rond 2020 jaarlijks meer dan 30.000 brandstofcelauto’s verkopen. Voor deze massaproductie worden twee nieuwe productielocaties ingericht. Rijden op waterstof, hoe werkt dat? Rijden op waterstof, hoe werkt dat? Hoe werkt rijden op waterstof precies en waar kan je waterstof tanken? In een videoverslag van een kleine roadtrip in de Toyota Mirai wordt het uitgelegd.
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.