Zand, hitte en de ultieme samenwerking tussen mens en machine, op 6 januari 2019 ging de Dakar-rally voor de eenenveertigste keer officieel van start. Toyota GAZOO Racing-coureur Bernhard ten Brinke is in zijn Toyota Hilux twee weken lang de strijd aangegaan met de elementen.

Etappe 8

Drie dagen voor de finish zijn Bernhard ten Brinke en Xavier Panseri in de zwaarste rally ter wereld uitgevallen. Tijdens de laatste kilometers van de achtste etappe sloeg de pechduivel toe. “Dit is echt ontzettend balen. Twintig kilometer voor de finish was het over en uit”, aldus een teleurgestelde Ten Brinke.

Al snel vertraging

De Toyota equipe begon enthousiast aan de 230 kilometer lange special stage van San Juan de Marcona naar Pisco waarin duinen centraal stonden. Helaas liep het team al snel vertraging op: “Het eerste gedeelte verliep vlot en goed. Totdat een aandrijfas brak. Dat kostte 25 minuten om het te vernieuwen.” Ten Brinke was snel weer onderweg en leek af te stevenen op een mooie toptienklassering. Totdat 20 kilometer voor de finish opeens de motor afsloeg.

/
Mechanische schade

Na enkele uren wachten werd de Toyota Hilux naar het bivak gesleept. Daar kwam na uitvoerig onderzoek helaas de teleurstellende conclusie dat de auto vanwege schade aan de motor en versnellingsbak niet kon doorrijden. Zo blijkt maar weer dat autosport een mechanische sport is waarbij alles kan gebeuren.

/
Volgend jaar keert hij terug

Ten Brinke was op weg naar een mooie eindklassering en baalt enorm van dit pechgeval. Hij wil desondanks iedereen bedanken die zijn Dakar droom heeft waargemaakt: “Jullie vertrouwen in mij en de steun die ik heb mogen ontvangen, hebben me ontzettend geholpen. Het spijt me dat we onze missie dit keer niet kunnen afmaken. Maar ik beloof jullie: in 2020 keer ik terug, want mijn Dakar droom leeft nog steeds.”

Etappe 7

Een fraai stukje creativiteit maakte het verschil tijdens de etappe van gisteren. De Toyota Hilux liep vast op een zandduin, waarop Ten Brinke en Panseri besloten de auto met reservewielen en zandplaten te bevrijden. Deze inventiviteit leidde uiteindelijk tot een knappe negende plaats in het dagklassement.

De special stage rondom San Juan de Marcona zat vol listige stukken. Tijdens de klassementsproef van 2.323 kilometer moest de equipe op hoge snelheid de waypoints vinden, een lastige opgave. “Het zorgde ervoor dat ik af en toe iets tempo moest minderen en dat we na de eerste duinensectie ook nog even aan het zoeken zijn geweest”, vertelde Bernhard ten Brinke.

Zeer hoge duinen

Tijdens het zoeken naar de waypoints moest Ten Brinke een aantal zeer hoge duinen bedwingen. “Het zijn van die heftige momenten dat alles van ons en van de Toyota wordt gevergd. Gelukkig gaf de auto geen krimp”, aldus de Toyota fabriekscoureur. Het echte venijn kwam in de sectie met relatief kleine duinen. Bernhard en Xavier kwam vast te staan in een duinpan die zo diep was, dat de hydraulische krik niet werkte. Dankzij het stapelen van zandplaten en reservewielen was het team gelukkig binnen vijf minuten weer onderweg.

/
Een knappe negende plaats

Dankzij een knappe negende plaats staat Ten Brinke op de negende plaats in het algemeen klassement. De strijdlustige Ten Brinke gaat de laatste drie dagen voor het beste resultaat: “Mijn doel is om te zorgen dat Nasser de Dakar wint en dat wij als tweede Toyota-equipe aan de finish komen.”

Etappe 6

De rustdag heeft Ten Brinke en de Toyota Hilux goed gedaan. Tijdens de zesde etappe kreeg de equipe te maken met monsterlijke duinen, bloedsnelle rallypaden, listige rivierbeddingen en moeilijke navigatievraagstukken. Ten Brinke en Panseri wisten zich er echter knap doorheen te slaan met een verdiende negende plaats als eindresultaat. Het team staat nu negende in het algemeen klassement.

Zware duinen

Al direct na de start kreeg het Toyota GAZOO Racing Team te maken met zware duinen. “Kort en zwaar’’, aldus de Nederlandse Toyota-fabriekscoureur. “Erg lastig om doorheen te komen en door de diepe duinpannen was het risico op vastlopen erg groot. Gelukkig hadden we de snelheid er goed in en konden meteen al een mooie stap naar voren maken.”

/
Een kwartier zoeken naar goede route

Voor het tweede deel van de special stage raceten Ten Brinke en Panseri over een WRC-achtige rallyproef, gevolgd door een strand. Hier kwam de 400 pk van de Toyota Hilux uitstekend tot zijn recht, maar het team kreeg navigatieproblemen in een drooggevallen rivierbedding. “Na een kwartier zoeken naar de goede weg vonden we uiteindelijk het waypoint.”

/
Kilometer omhoog rijden

Bernhard en Xavier belandden tijdens de zoektocht naar het laatste waypoint precies aan de verkeerde kant van de duin. “We stonden helemaal onderin en zouden een kilometer omhoog moeten rijden om de WP op te halen; volstrekt onmogelijk”, vertelt Bernhard. Het team moest uiteindelijk om de duin heenrijden om het waypoint te halen.

Knap negende

Ondanks de moeilijkheden wist het team knap negende te worden. In het algemeen klassement stijgt Ten Brinke van de veertiende naar de negende plek.

Wat doet Ten Brinke op de rustdag?

Na vijf loodzware etappes was het zaterdag eindelijk tijd voor een welverdiende rustdag, maar de rust is niet voor iedereen weggelegd. De monteurs van Toyota GAZOO Racing werken keihard om de Toyota Hilux helemaal na te kijken en in orde te maken. Ten Brinke geeft in deze video een unieke kijk achter de schermen en legt uit hoe de Hilux werkt. Na een dag sleutelen zijn Ten Brinke en de Toyota Hilux weer klaar om de strijd aan te gaan met de duinen.

Etappe 5

Bernhard ten Brinke en Xavier Panseri hebben gisteren een sportieve revanche genomen op de pech van donderdag. ‘’We hebben echt alles gegeven.’’, aldus Ten Brinke. Tijdens de vijfde etappe reed het Toyota fabrieksteam knap van de 43ste startpositie naar de 10e plaats in het dagklassement.

Na de lekke band en de gebroken draagarm stond er gisteren weer een frisse Toyota Hilux klaar voor de Nederlands/Franse equipe. Tijdens de marathonetappe mochten monteurs niet aan de Hilux sleutelen, dus Ten Brinke en Panseri waren op zichzelf aangewezen. Gelukkig konden zij rekenen op hulp van de crew van de Toyota GAZOO Racing wedstrijdtruck. Ten Brinke is dan ook erg trots op het team: “Wij hebben eerst zelf gesleuteld, waarna de monteurs van de truck ons hebben afgelost. Dit bewijst opnieuw wat voor fantastisch team het is.”

Tot het uiterste

Het Toyota GAZOO Racing Team was erop gebrand de achterstand van donderdag in te halen. Vanaf de eerste meters was duidelijk dat Ten Brinke tot het uiterste ging: “Dit was absoluut een heel speciale dag. Ik denk dat we wel 60 deelnemers hebben ingehaald. En ook héél veel stof gehapt!”

Toyota Hilux geeft geen kik

Ten Brinke voelde zich thuis op de WRC-achtige rallypaden, maar had ook moeite met het flinterdunne fesh fesh. Vele auto’s hadden het zand al doorkruist, waardoor het erg moeilijk was om doorheen te komen. Meer zand, hoge zandduinen en droge rivierbeddingen volgden, maar de Toyota Hilux gaf de hele rally geen kik. Het team kan vandaag genieten van een welverdiende rustdag, om de rest van de Dakar alles op alles te zetten om Al-Attiyah aan de overwinning te helpen.

Al-Attiyah op jacht naar overwinning

“Aan die rustdag zijn we nu echt toe! In de resterende etappes gaan we op zoek naar dagsuccessen en proberen we Nasser (Al-Attiyah, teamgenoot en leider in het algemeen klassement) te helpen in zijn jacht op de overwinning.” Ten Brinke is in het algemeen klassement gestegen van de 17e naar de 13e positie.

/

Etappe 4

Tijdens de marathonetappe over 405 kilometer naar Tacna sloeg het noodlot toe bij Bernhard ten Brinke en navigator Xavier Panseri. Na 70 km brak in een bocht een achterdraagarm af, waardoor de equipe maar liefst 2,5 uur verloor.

“Dit is domme pech. Er kan een streep door een mooie eindklassering, maar we geven niet op!”, aldus de Nederlandse Toyota-fabriekscoureur. De special stage was vooral lang, stoffig, maar niet al te moeilijk, het vele zand en stof maakte het echter lastig om te sleutelen aan de Toyota Hilux. “Veel stenen, fesh fesh en drooggevallen rivierbeddingen. Door al het stof en het sleutelwerk zien we eruit als holbewoners”, grapte Bernhard ten Brinke. Uiteindelijk wist de Nederlands/Franse equipe met behulp van Toyota Gazoo Racing teamgenoten Giniel de Villiers en Dirk van Zitzewitz de rally voort te zetten.

Gissen naar de oorzaak

Voor Ten Brinke blijft het gissen naar de oorzaak van de materiaalpech. ““Na 18 kilometer reden we een band lek door een steen. Die hadden we zo gewisseld. Mogelijk is bij die impact toch de draagarm beschadigd geraakt. Ik weet in ieder geval zeker dat we niets raakten toen de arm afbrak. Dit is gewoon heel erg balen.”

/
Met half vermogen naar finish

Ten Brinke en Panseri moesten zonder hulp van monteurs de auto repareren. Uiteindelijk wist het team met half vermogen naar de finish te rijden. Ze staan nu op de negentiende plaats in het algemeen klassement. Vandaag volgt deel twee van de marathonetappe: een special stage over maar liefst 517 kilometer van Tacna naar Arequipa. Zaterdag is er een rustdag.

/

Etappe 3

Na de listige duinen van Marcona bleek dag drie van de Dakar rally een echte uitputtingsslag te zijn. Menig topteam moest afhaken tijdens de zware route naar Arequipa. Bernard ter Brinke en de Toyota Hilux wisten moedig stand te houden tijdens de zware omstandigheden: “Voor een slechte dag, hebben we het goed gedaan”, aldus de fabriekscoureur van Toyota GAZOO Racing. Ten Brinke en navigator Panseri werden knap zevende.

Tijdens de special stage van 331 kilometer werd het uiterste gevraagd van mens en machine. Volgens Ten Brinke en Panseri leek de route van woensdag dan ook een avontuurlijk jongensboek. “We waren met dik 140 km/u onderweg door de fesh fesh, toen opeens een enorm gat opdoemde. Een gat dat niet in het roadbook stond. Ik kon nog enigszins afremmen, maar niet voorkomen dat we met vier wielen loskwamen en op het linkervoorwiel landden”, vertelt Ten Brinke.

/
Vast in de fesh fesh

De Toyota Hilux is gemaakt om te springen, maar dankzij de onzachte landing vloog helaas de linkervoorband van de velg. De rallyauto kwam vervolgens vast te staan in de fesh fesh, een flinterdunne zandsoort die aanvoelt als poedersuiker. Ten Brinke en Panseri wisten gelukkig razendsnel de band te wisselen en de auto te bevrijden. Binnen acht minuten was de equipe weer onderweg.

 
 
Uitstekende navigatie

De Toyota Hilux reed probleemloos door de duinen, maar scherpe rotsen sloegen een draagarm van de auto krom. Ondanks dat wisten Ten Brinke en Panseri moeiteloos de bergen te bereiken, waar de snelle stijging resulteerde in hoogteziekte en misselijkheid. Veel teams raakten vervolgens verdwaald, maar dankzij de uitstekende navigatie van Panseri wist Ten Brinke de route te vervolgen. Het resulteerde in een zevende plaats, waardoor het team met startnummer 309 nu op een zevende plaats in het eindklassement staat.

/

Etappe 2

Bernhard ten Brinke en Xavier Panseri hadden dinsdag de eerste echte etappe van Dakar 2019. Met de Toyota Hilux van Toyota GAZOO Racing gingen zij de strijd aan met metershoge zandduinen en listige offroad paden. Dankzij uitstekend navigeerwerk van Xavier Panseri eindigde de equipe op de derde plaats. “Het liep vandaag heel erg goed. Ik ben blij dat we onze snelheid om hebben kunnen zetten in een mooi resultaat.”

De auto’s mochten dinsdag als eerste de route naar San Juan de Marcona overmeesteren. Bernhard ten Brinke en Xavier Panseri gingen als achtste van start en vonden al snel een goed tempo. “Al vanaf de eerste kilometers kregen we hoge duinen voor onze kiezen. We kwamen hier niettemin goed doorheen, ook dankzij goed navigatiewerk van Xavier”, aldus Ten Brinke.

Perfect voor Ten Brinke

Het tweede gedeelte van de special stage was perfect voor Ten Brinke en de Toyota Hilux. “Ineens zaten we op een heel mooie rallyproef! Het was genieten met de Hilux omdat de auto zo mooi in balans is. We hebben heerlijk gepusht en zo onze opmars naar voren door kunnen zetten.” De uitstekende wegligging van de Toyota Hilux en de perfecte navigatie van Panseri resulteerden uiteindelijk in een knappe derde plaats. In het algemeen klassement schuift de Nederlandse fabrieksrijder van Toyota op naar de tweede plaats, 28 seconden achter teamgenoot Giniel de Villiers.

/

Etappe 1

Op weg naar een topklassering

Na de technische keuring op 6 januari startte op 7 januari eindelijk de Dakar rally in Lima, Peru. Een route van 331 kilometer met een korte klassementsproef van 84 kilometer stond op het programma. Al direct na de start moesten de deelnemers gigantische zandduinen bedwingen, gevolgd door drooggevallen rivierbeddingen die vol met stenen liggen. De Toyota’s Hilux lieten gelijk zien waartoe zij in staat zijn en Nasser Al-Attiyah wist gelijk de etappe te winnen! Een vliegende start voor Toyota GAZOO Racing.

/
Een sterke etappe

Bernhard ten Brinke reed een sterke etappe en wist, met slechts 3 minuten en 19 seconden achterstand, knap achtste te worden. Ten Brinke kijkt dan ook tevreden terug op de eerste etappe: “Ik ben heel tevreden. Het liep helemaal volgens plan. We hebben in beheerst tempo gereden en geen tijd verloren. Dat is het allerbelangrijkste.”

/
Opnieuw fabrieksrijder Toyota GAZOO RACING

Het was in 2019 de elfde keer dat de Dakar-rally in Zuid-Amerika van start ging. Deze editie vond plaats in Peru, waar op 7 januari (de eerste etappe-dag) de deelnemers vanuit Lima vertrokken en op 17 januari weer in Lima finishten. Maar liefst 534 deelnemers, waaronder 49 Nederlanders gingen de strijd met elkaar aan. Voor Ten Brinke was het de zesde keer dat hij aan de start verscheen.

De 41-jarige ondernemer uit Zeddam (Gelderland) debuteerde in 2012 en werd meteen achtste in de rally. In 2019 verscheen hij voor de tweede keer als fabrieksrijder van Toyota GAZOO Racing South Africa aan de start.

‘Ik keek zelf altijd naar rally’s, naar Dakar en ik wilde zelf ook achter het stuur kruipen. Het was voor mij echt een droom’

/
Gefocust op de overwinning

“Ik keek zelf altijd naar rally’s, naar Dakar en ik wilde zelf ook achter het stuur kruipen. Het was voor mij echt een droom.‘’, aldus Ten Brinke. Vorig jaar streed Ten Brinke lang aan de top van het klassement en wist hij zelfs, als eerste Nederlander ooit, een proef te winnen. ‘’De magie van Dakar is samen met je navigatie overleven. Hoe ruwer het wordt, hoe moeilijker het wordt, hoe sterker ik word. In 2019 wilde ik die Dakar-rally winnen, punt.”

 
 
Hilux uitvoerig getest

Toyota GAZOO Racing heeft dit jaar drie auto’s ingezet voor de Dakar-Rally. Naast Ten Brinke verschenen ook Dakar-veteranen Nasser Al-Attiyah en Giniel de Villiers aan de start met een Toyota Hilux. Beiden wisten al meerdere keren de Dakar-rally te winnen. In 2019 verscheen het team aan de start met de Toyota Hilux IMA. Die is met zijn extreem lange veerwegen en een V8-motor in het midden van de auto speciaal gebouwd voor zware langeafstandsrally’s. De auto is uitvoerig getest, onder andere tijdens de Rally van Morocco, die Toyota gelijk won.

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.