Wat wordt de brandstof van de toekomst?

De multidisciplinaire visie van Toyota

Wat wordt de brandstof van de toekomst? Wordt het elektriciteit? Of toch waterstof? En hoe zit dat eigenlijk met benzine en diesel? Tijdens een persevent in het Louwman Museum deelde Toyota zijn multidisciplinaire visie.

Meerdere partijen waren tijdens het event uitgenodigd, zoals Shell Nederland, TU Delft en RAI Vereniging. Over één ding waren alle partijen het wel eens: mobiliteit moet schoner. Zónder enige schadelijke uitstoot. Welke brandstof heeft de beste kaarten?

Elektriciteit

Elektriciteit is een goed alternatief voor benzine en diesel. Echter, het heeft een beperkte actieradius en lange oplaadtijd. Maar hoe zit het met de ‘supercharger’ van Tesla dan? Laden gaat inderdaad een stuk sneller. Maar je verbruikt in korte tijd tot 120 kW stroom. Bijna net zoveel als 40 huishoudens per dag!
Desondanks speelt volledig elektrisch vervoer in de toekomstvisie van Toyota een belangrijke rol. Maar alleen voor korte afstanden. Zoals ons proefproject met de Toyota i-Road in de Franse stad Grenoble. In de stad is de winst hoog: een verbetering van de lokale luchtkwaliteit.

Waterstof

Voor de lange afstand zien we meer kansen voor waterstof. Duurzaam opgewekt, maar dat spreekt voor zich. Een tankbeurt is zo gepiept en vervolgens kun je een afstand rijden die vergelijkbaar is met een benzineauto. Maar dan zonder schadelijke uitstoot. Uit de uitlaat komt alleen het onschuldige waterdamp. Het mooie is dat waterstof in een brandstofcelauto omgezet kan worden in elektriciteit. Wordt de auto niet gebruikt, dan kan de brandstofcel in de toekomst energie leveren aan je woning. Kortom, je eigen energiecentrale aan huis.

/
Benzine

De rol van benzine is nog niet uitgespeeld. Maar dan wel in de vorm van een uiterst efficiënte verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor. Hybride dus. Zoals we al sinds 1997 laten zien met de Toyota Prius. De nieuwste generatie is volgens TNO, ANWB en Travelcard zelfs de zuinigste auto in de praktijk.
Het toonbeeld van hybride rijden is de nieuwe Prius Plug-in Hybrid. Volledig elektrisch rijden tot 50 kilometer en met een snelheid tot 135 km/uur. En deze Prius komt ook met een dak dat uit zonnecellen bestaat zodat de auto zichzelf oplaadt.

/
Diesel

Wie heeft diesel nodig als je hybride kunt rijden? Een hybride Toyota stoot niet alleen minder CO2 uit, maar ook minder NOx. Deze stikstofoxiden zijn slecht voor de lokale luchtkwaliteit en dus voor de gezondheid. Huidige dieselauto’s stoten in de praktijk zelfs vaak meer NOx uit dan de norm voorschrijft. Tot maar liefst 7,5 keer.
Vanaf 2017 moet de uitstoot van NOx door dieselauto’s vanwege regels drastisch omlaag. En vanaf 2020 nog eens. En door alle technische aanpassingen om dit mogelijk te maken, worden ze veel te duur.

Mix van aandrijflijnen

Wat is de brandstof van de toekomst? Wat Toyota betreft is dit een mix van aandrijflijnen. Puur elektrisch voor de korte afstanden, hybride voor de meeste automobilisten en waterstof om zonder schadelijke uitstoot lange afstanden te overbruggen.

Van 1 naar 20 waterstof stations

Overigens kunnen we het niet alleen. We hebben bijvoorbeeld de overheid nodig voor de uitrol van de benodigde infrastructuur voor waterstof. En ook oliemaatschappijen zoals Shell. Die kunnen onderdak bieden aan een punt waar je waterstof kunt tanken. Dat kan reeds in Rhoon, Zuid-Holland. In 2020 moet het aantal waterstofstations in Nederland twintig bedragen. Hier maakt het Nationaal Waterstof Platform zich sterk voor. Toyota is een van de deelnemers.

/

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.