The Toyota Way

Waarom Toyota’s bedrijfsfilosofie de wereld verovert

Ook in sectoren die niets met de auto-industrie te maken hebben, heeft Toyota voor een revolutie gezorgd. Hoe? Door een bedrijfsfilosofie te ontwikkelen die van de werkvloer het fundament van een bedrijf maakt, in plaats van de sluitpost. Die filosofie heet The Toyota Way.

Toyota is anders dan andere autofabrikanten. Niet in het minst doordat het een familiebedrijf is. Die onafhankelijkheid en continuïteit zorgt ervoor dat het vooruit durft te denken. Toen Toyota bijvoorbeeld met de Prius op de markt kwam, was er helemaal niets wat op die auto leek. Toyota heeft er zelf een markt voor gecreëerd. Daarnaast gaat Toyota altijd voor klanttevredenheid – voor het maken van de beste, meest betrouwbare en innovatieve auto’s. Het gaat om durf, lef, maar ook om het uiterste halen uit je merkwaarden. En je mensen.

/
Kaizen

Die aanpak volgt uit de bedrijfsfilosofie waarmee iedereen bij Toyota werkt. The Toyota Way kent een ontstaansgeschiedenis die net zo oud is als het Toyota concern zelf. Toyota grondlegger Sakichi Toyoda heeft nooit één auto gebouwd. Hij was uitvinder en ondernemer en ontwierp en bouwde weefgetouwen waarmee hij begin twintigste eeuw de Japanse textielindustrie revolutionaliseerde. In zijn loopbaan schreef hij 44 patenten op zijn naam. Want Sakichi stopte nooit als een product goed was; het kon immers altijd beter. Dat noemen ze in Japan kaizen: ‘streven naar permanente verbetering’.

/
Zo vader, zo zoon

Kaizen was de eerste pijler onder wat The Toyota Way zou worden. Sakichi’s zoon, Kiichiro, was de man die de eerste Toyota automobielen bouwde. Als technicus wilde hij weten hoe dingen werkten. Hij ging daarvoor “terug naar de bron om door te kijken, te proberen en door fouten te maken de feiten te vinden die nodig zijn om correcte beslissingen te nemen en doelstellingen te bereiken”. Dat noemen de Japanners genchi genbutsu. Dankzij het voortrekkerswerk van Sakichi en Kiichiro ontstond een filosofie die Toyota nu nog hanteert.

/
Kiichiro Toyoda Een van de mensen die aan de basis stond van The Toyota Way
Voor de lange termijn

In 1955 kwam Toyota met het Toyota Production System. Een manier van werken waarbij er alleen wordt gemaakt wat nodig is, wanneer het nodig is en in de benodigde hoeveelheid. Het gaat niet om snel scoren, maar om het creëren van waarde in de productieketen, door een product te maken dat mensen ook écht willen hebben.

Een ander speerpunt is het voorkomen van verspilling. Of dat nu van tijd, materiaal, kwaliteit of ruimte is. Alleen betrouwbare, uitvoerig geteste technologie wordt ingezet om de mensen en processen te ondersteunen. Want technologie is een hulpmiddel, geen vervanger van mensen.

/
Bij de bron aanpakken

Verder is het proces zo ingericht dat problemen direct en structureel kunnen worden opgelost. Elke medewerker, van hoog tot laag, mag het productieproces namelijk altijd stopzetten als hij of zij denkt dat er een kwaliteitsprobleem is dat moet worden opgelost. Medewerkers roteren vaak van functie zodat ze goed bekend raken met alle handelingen en facetten en samen voor nog betere oplossingen kunnen kiezen. Dat is ook een belangrijke kernwaarde van The Toyota Way: teamwork. Als iedereen samenwerkt kan het bedrijf tot nog grotere hoogte stijgen.

Daarnaast worden medewerkers uitgedaagd en geholpen om beter te worden in hun werk. Leiders en managers moeten daarom het werk van hun medewerkers volledig begrijpen. Problemen kunnen zo bij de bron worden opgelost.

/
Oplossingsgericht Elke medewerker mag het productieproces altijd stopzetten als de kwaliteit in het geding is.
Reflectie en verbetering

Beslissingen mogen alleen worden genomen na zorgvuldig alle opties te hebben onderzocht; komt daar een besluit uit, dan moet dat snel worden uitgevoerd. Kortom: de hele organisatie moet continu bijleren door ‘onverbiddelijke reflectie’ (hansei) en ‘permanente verbetering’ (kaizen).

Mensen centraal

De principes waarop Toyota’s filosofie is gebaseerd, maken van de mensen die de producten of diensten maken de belangrijkste betrokkenen – en daar hebben veel bedrijven wereldwijd inmiddels van geleerd. Door te werken volgens The Toyota Way worden werknemers namelijk aangemoedigd om zélf hun werkprocessen te verbeteren, waarbij de managers dat proces steunen – en niet andersom. Op die manier wordt vanzelf de doelmatigheid groter.

/
Voorbeeld wereldwijd

Vandaar dat The Toyota Way allang niet meer alleen bij Toyota wordt toegepast. Heel veel andere fabrikanten gebruiken dezelfde aanpak, maar ook talloze andere ondernemingen zoals ziekenhuizen herkennen de waarde van het systeem. Want The Toyota Way draait niet om auto’s maken, maar om mensen, respect en efficiëntie. En daar kan iedereen heel veel van leren.

/
Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.