Het ontstaan van Toyota
Een van de belangrijkste erfenissen van Kiichiro Toyoda is, behalve TMC zelf, het Toyota Production System. Kiichiro’s ‘just-in-time’-filosofie - productie van alleen de exacte hoeveelheid reeds bestelde onderdelen met een minimale verspilling - was een belangrijke factor bij de ontwikkeling van dit systeem. Langzamerhand werd het Toyota Production System toegepast door steeds meer automobielproducenten, verspreid over de wereld.
Herrijzend uit de as van een industriële chaos in het naoorlogse Japan, werd Toyota de grootste automobielproducent in Japan met een huidig marktaandeel van circa 42%. Aan het eind van de jaren vijftig sloeg Toyota zijn vleugels uit naar het buitenland. De eerste Crown-modellen arriveerden in de VS in 1957. En in 1965, met modellen als de Corolla, begon Toyota een reputatie op te bouwen en aantallen af te zetten die konden concurreren met die van lokale producenten.
Toyota in Europa
De eerste Toyota in Europa werd in 1963 in Denemarken geïmporteerd. In 1964 volgde Nederland. Toyota is blijven groeien in Europa’s ver doorontwikkelde en complexe markt en in 2000 leverde het bedrijf de 10 miljoenste auto af. In 2006 werden voor het eerst meer dan één miljoen Toyota’s verkocht.
Toyota is nummer één op het gebied van klantentevredenheid in de meeste Europese landen en beschikt over een uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en klantenservice. Deze reputatie is, samen met de steun van een netwerk van 28 Nationale Marketing- en Sales Organisaties en 3.000 verkooppunten, een belangrijke factor bij de ondersteuning van de verdere groei van Toyota in Europa in de komende jaren.
Toyota Motor Europe (TME) is het Europese hoofdkwartier van Toyota en is gevestigd in Brussel. In Nice bevindt zich het Europese designcenter van Toyota. De Parijse brandstore Le Rendez-Vous Toyota aan de avenue de Champs-Élysées gunt bezoekers een fascinerende kijk in de wereld van Toyota.
Toyota blijft zijn Europese activiteiten verder ontwikkelen. Het zal zijn aanbod verder versterken met auto’s die zijn ontworpen om aan de verwachtingen van de Europese automobilist te voldoen. Hiervoor zal Toyota waar nodig samenwerkingsverbanden aangaan. Een voorbeeld van een dergelijke samenwerking is die met BMW uit 2013, voor de ontwikkeling van brandstofcelsystemen, lithium-air-batterijen, lichtgewicht technologie en sportauto’s.