1. Ontdek Toyota
  2. Nieuws
  3. Veilig reizen door weer en wind

Op pad in barre weersomstandigheden

Bart en Annelouc over hun avonturen
Tijdens hun avontuurlijke rondreis hebben Bart en Annelouc de meest barre weersomstandigheden getrotseerd. Van stromende regen en stormen tot hagel- en sneeuwbuien. Gelukkig heeft Ted, hun trouwe Toyota Land Cruiser, hen door weer en wind door grote delen van Europa en het Midden-Oosten gebracht. In deze aflevering praten Bart en Annelouc ons bij over verraderlijke omstandigheden, behulpzame bestuurders en het belang van een betrouwbare auto.

Welke weersituaties zijn jullie zoal onderweg tegengekomen?

“Van smeltend asfalt en stoffige bergweggetjes in de zomer tot hevige regenbuien en sneeuwstormen tijdens de wintermaanden”, vertelt Annelouc. “Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het in de afgelopen anderhalf jaar gehad onderweg.”

Bart herinnert zich een bergpas in Bulgarije. “Toen we die overstaken, regende het zo hard dat we vanwege het slechte zicht niet harder durfden dan 20 km/u. Langzaam veranderde de weg in een riviertje. Andere weggebruikers kwamen ons met oogverblindend groot licht tegemoet of gingen langs de kant van de weg stilstaan, zo hevig was het.”

Wat vonden jullie de meest spannende momenten?

“In bergachtig gebied kunnen de wegen gevaarlijk worden”, legt Annelouc uit. “Vooral na zo’n regenbui kan de weg voor je bedolven zijn onder stenen, modder en een dikke laag slijk. Ook al reden we heel voorzichtig, we zijn toen bijna uit de bocht gevlogen.”

Zodra het rijden te vermoeiend wordt, besluit het stel bewust om even te stoppen. “Onze koplampen haperden, maar gelukkig konden we in die hevige regenbui even schuilen bij een tankstation”, vertelt Bart. “Een draadje bij de hoofdzekering bleek doorgebrand. Na een snelle reparatie konden we weer verder.”

Hoe blijven jullie kalm onder zulke uitdagende weersomstandigheden?

“Belangrijk is vooral: neem je tijd en maak gerust een tussenstop als het onderweg spannend wordt”, zegt Annelouc. “Wij gaan dan ergens thee drinken of wat eten, even bijkomen van de stress. Zo voorkom je dat je op de automatische piloot blijft doorrijden.”

“In Nederland zijn we een goed verlicht wegennet gewend. Dat is niet overal even vanzelfsprekend. Na onze avonturen in Georgië en Turkije weten we hoe belangrijk goede verlichting is. We stoppen liever als het donker wordt; overdag rijden vinden we prettiger en veiliger. Daarnaast: we hebben geen haast.”

Hoe heeft Ted de Land Cruiser zich gehouden onder die zware omstandigheden?

“Vooral in slecht weer waren we blij met onze keuze voor Ted”, zegt Bart. “Deze robuuste auto kan alles aan: van ondergelopen wegen tot besneeuwde bergpassen. Ted schrikt niet van regen, sneeuw of andere moeilijke omstandigheden.”

“Na bijna 30 jaar en 670.000 kilometer is het belangrijk om lief te zijn voor Ted”, vervolgt Bart. “Als het hier in Turkije -20 graden is, laten we de motor eerst een half uurtje warmdraaien voordat we wegrijden. Als je de auto op bedrijfstemperatuur laat komen, blijft de techniek veel langer goed.”

Welke vreemde verkeerssituaties hebben jullie meegemaakt?

“Overal zien we weer andere verbazingwekkende dingen”, zegt Bart. “Van slechte eenbaanswegen vol gaten in Armenië tot steile bergpassen in Bulgarije en de drukke Iraanse verkeerspleinen. En op de meest onoverzichtelijke plekken willen mensen elkaar inhalen. In Albanië werden we zelfs op de meest smalle bergweggetjes gepasseerd door gehaaste automobilisten.”

“We hebben van alles zien gebeuren”, vult Annelouc aan. “Spookrijdende motorrijders, auto’s die achteruitrijden op de snelweg na een gemiste afslag. En automobilisten die in de file een extra rijstrook afdwingen; dit fenomeen hebben wij de ‘squeeze lane’ gedoopt.”

Hoe is de plaatselijke verkeerscultuur jullie bevallen?

“Na 40.000 kilometer kunnen we zeggen dat we de regels van de plaatselijke verkeersculturen redelijk onder de knie hebben”, lacht Bart. “En dat zonder brokken te maken.” Annelouc vult aan: “Bart rijdt soms als een Iraniër: op een druk kruispunt moest hij eigenlijk voorrang verlenen, maar wurmde hij zich toch door het drukke verkeer.” Bart: “Misschien moet ik toch weer een rijlesje nemen als we in Nederland terugkeren? Aan de andere kant: daar moet je soms voorrang afdwingen, anders hadden we er nu nog gestaan!”

Hoe maak je je reis makkelijk en stressvrij?

Annelouc: “Samen reizen is prettig. Onderweg help je elkaar, bijvoorbeeld bij het navigeren of met een extra paar ogen bij drukke, onoverzichtelijke kruisingen. Zo kijkt de ander actief mee als we afslaan. Zo ziet de bestuurder niks over het hoofd.”

“Rustig rijden, daar nodigt onze grote Land Cruiser toe uit”, grinnikt Annelouc. “Door op tijd je rust te pakken, hou je voldoende ruimte om je eigen keuzes te maken. Soms zit een ongeduldige medeweggebruiker achter je te drukken. Tover dan een glimlach op je gezicht en besef dan: het komt altijd goed.”

3 reistips van Bart en Annelouc

  • Neem de tijd, dan rij je aandachtiger en veiliger. Voorkom haastige spoed en stress onderweg; dan maar een paar minuutjes later op je bestemming.
  • Laat je niet opjutten. Maak je niet druk achter het stuur, maar probeer mild voor elkaar te zijn. Verwonder je over verkeerssituaties, accepteer foutjes van medeweggebruikers en zie het verkeer soms als een spel waar je van kunt genieten.
  • Maak gerust een tussenstop wanneer het onderweg te spannend wordt. Neem even rust en gun jezelf wat te eten of drinken.
Gepubliceerd 24 oktober 2022