Goed voorbereid onderweg met de Toyota Land Cruiser
Hoe zag jullie voorbereiding eruit?
Bart: “Voordat we het grote avontuur begonnen, hebben de tijd genomen om de juiste auto te zoeken. Het werd een Toyota Land Cruiser HDJ80: robuust, betrouwbaar en comfortabel. Met ons beperkte budget werd het een oudere uitvoering, dus een goede onderhoudshistorie was belangrijk.”
Annelouc: “Zo kochten we Ted, onze Toyota Land Cruiser uit 1993. We brengen hem voor onderhoud bij 4x4 Centrum Ermelo, een familiebedrijf met gepassioneerde en ervaren vakmensen. Het voelt altijd alsof we ons kindje daarheen brengen. We kunnen altijd bij ze terecht, ook tijdens onze reis.”
Hoe weet je of je auto in goede staat is?
Bart: “Bij een inspectie op de brug in de garage bleek dat de basis heel goed was. Cruciale onderdelen – het chassis, de motor en de versnellingsbak – waren in goede staat. Dat is een fijne basis om verder op door te bouwen.”
Annelouc: “We zochten bewust een auto die in de basis een 7 of 8 scoort. Met wat upgrades en onderhoud kun je die auto dan naar een 9+ brengen. Vooral op het gebied van veiligheid en essentiële techniek; cosmetisch is minder belangrijk.”
Hoeveel weten jullie van autotechniek?
Annelouc: “Bijzonder weinig! Gelukkig hebben we een week lang sleutelcursus gedaan. Aanvankelijk zag ik best op tegen die cursus, met allemaal mensen die over differentiëlen en motorolie willen kletsen. ‘Hoe ga ik dit overleven?’, dacht ik soms. Maar niet alleen heb ik daar goede vrienden gemaakt, maar ook veel geleerd. Bij het demonteren van sloopauto’s ontdek je alle techniek die tevoorschijn komt. Zo bouw je aan het zelfvertrouwen om onderweg ook je eigen auto te checken of zelfs te repareren.”
Hebben jullie ook geleerd om aan je eigen Land Cruiser te sleutelen?
Welk onderhoud en aanpassingen hebben jullie voor vertrek gedaan?
Wat verstaan jullie onder goed onderhoud?
Annelouc: “Het begint met een technisch goede basis. Vervolgens is goed onderhoud belangrijk om de auto veilig en betrouwbaar te houden. Daarom maken we elke dag een rondje om de auto. We checken de vloeistoffen: is er nog voldoende olie voor de motor, versnellingsbak en stuurbekrachtiging? Hoe zit het met de koel-, rem- en ruitenwisservloeistof? Zitten de accupolen goed vast? Vertoont de v-snaar geen speling of scheurtjes? Zit er voldoende lucht in alle banden en zitten de wielbouten nog goed vast? Zo kun je weer veilig verder.”
Hebben jullie de afgelopen 19 maanden pech gekend?
Bart: “Alle voorbereidingen ten spijt, je kunt niet alles voorkomen. Maar het leidt ook tot onverwachte avonturen. Ted kreeg last van roest bij de wielkasten, dus zochten we hulp bij een Turkse garage. Er was pas tijd voor reparaties nadat we met iedereen thee gedronken hadden.”
Annelouc: “Het klinkt gek, maar achteraf gezien vonden we het helemaal niet erg als er iets kapot ging. Het moet niet elke week gebeuren, maar deze avonturen hadden we niet willen missen.”