Toyota waardevolste automerk ter wereld

En laat alle automerken achter zich
Toyota is het waardevolste automerk ter wereld. Dat blijkt uit de ranglijst die het gerenommeerde internationale merkenonderzoeksbureau Interbrand heeft opgesteld over 2021. Toyota staat op plaats 7 van de ranglijst van waardevolste wereldmerken en daarmee schaart het zich tussen iconische merken als Apple, Amazon, Coca-Cola, Disney en McDonalds. En dus vóór alle andere automerken.

Toyota groeit verder in merkwaarde

Volgens de berekeningen van Interbrand heeft Toyota een merkwaarde van ruim 54,1 miljard dollar, omgerekend zo’n 46,4 miljard euro. Volgens het onderzoeksbureau is de merkwaarde van Toyota het afgelopen jaar met maar liefst 5% gestegen. Daarmee loopt Toyota in op Coca-Cola, het merk dat op de zesde plaats 1% in waarde steeg, en loopt het uit op Mercedes-Benz, dat op de achtste plaats 3% in waarde groeide.

Gerenommeerde automerken op afstand

Bij de automerken laat Toyota dus alle andere automerken op de ranglijst achter zich. Na Mercedes-Benz volgen BMW op 12 en Tesla op 14. Honda staat op plaats 25 en Hyundai op 35. Om de top 10 bij de automerken volledig te maken: Audi staat op 46, Volkswagen op 47, Ford op 52 en Porsche op 58. Toyota heeft dus een aanzienlijke voorsprong op andere gerenommeerde automerken.

Jaarlijks overzicht

Jaarlijks publiceert het Britse Interbrand samen met het Amerikaanse zakenweekblad BusinessWeek een overzicht van de waardevolste merken op de wereldmarkt. De ranglijst is gebaseerd op de financiële prestaties van merken, hun kracht ten opzichte van concurrerende merken en de rol die ze spelen in het keuzeproces van hun doelgroep. Dit jaar staat Apple op plaats 1 met een merkwaarde van bijna 408,3 miljard dollar (350 miljard euro).