Toyota presenteert toekomstige EV-modellen

Van stadsauto tot ruime SUV
Toyota heeft grootse elektrificatieplannen. Akio Toyoda, President Toyota Motor Corporation, licht uitgebreid toe wat de plannen precies inhouden. Vóór 2030 worden bijvoorbeeld liefst 30 batterij-elektrische modellen geïntroduceerd. Vanaf 2035 zijn alle in West-Europa verkochte nieuwe modellen volledig elektrisch, mits de infrastructuur dat dan toelaat. Ook de fabrieken moeten dan CO2-neutraal zijn.

Zeer divers aanbod

Toyota gelooft niet in ‘one size fits all’. Wereldwijd levert Toyota dan ook meer dan 100 verschillende modellen in meer dan 170 landen. Voor Lexus zijn dat ruim 30 modellen in ruim 90 landen. Daarbij gaat het om modellen met alleen een brandstofmotor, hybrides en plug-in hybrides. Daar komt nog een net zo divers aanbod van volledig elektrische modellen bij. Daarbij ligt de nadruk op echt volledig CO2-neutrale modellen die in hun gehele levenscyclus niets uitstoten.

Uitgebreide ervaring

Al in 1992 begon Toyota met de ontwikkeling van elektrisch aangedreven modellen. Dat resulteerde onder meer in 1996 in de RAV4 EV en in 1997 in de eerste hybride Prius. Ook waterstof werd niet vergeten, met bijvoorbeeld de Toyota FCHV in 2002 en in 2014 de eerste Mirai als productiemodel. Nu is het tijd voor batterij-elektrische modellen.

Maak kennis met de nieuwe Toyota bZ4x

Dit jaar al werd de bZ4X onthuld. Het is de eerste Toyota die specifiek is ontworpen voor batterij-elektrische aandrijving (BEV) en de eerste van een reeks toekomstige batterij-elektrische auto’s van Toyota. De Toyota bZ4X is een ruime SUV met een grote actieradius van ruim 450 kilometer (WLTP). Met zijn uitstekende vierwielaandrijving en grote actieradius brengt de robuuste Toyota bZ4X je bovendien overal naartoe. De bZ4X staat medio 2022 in de showroom.

bZ-familie verder uitgebreid

In de exclusief voor volledig elektrische aandrijving ontworpen bZ-familie staat niet alleen emissievrij rijden, maar ook rijplezier centraal. De uitbreiding van deze line-up bestaat uit een middelgrote en een hele compacte SUV. Om te zorgen voor voldoende actieradius zonder grote en zware batterijpakketten te gebruiken, is de energie-efficiëntie bij de ontwikkeling heel belangrijk. Ook komt er een sedan voor de middenklasse, een grote SUV met derde zitrij en nog veel meer. Waarschijnlijk worden de modellen de meest efficiënte van het hele compacte SUV-segment.

Geëlektrificeerde lichte bedrijfswagens

Ook lichte bedrijfswagens komen aan bod. De batterij-elektrische Toyota Proace Electric, leverbaar met keuze uit drie lengtematen en drie uitvoeringen, is al met afstand de onbetwiste nummer 1 in zijn klasse. Daarnaast heeft Toyota plannen om de populaire Hilux te elektrificeren. Van de robuuste pick-up zijn sinds de introductie in 1968 maar liefst 18 miljoen exemplaren verkocht. Op de rol staat tevens de Compact Cruiser EV, een studiemodel van een compacte SUV met off-road-capaciteiten.

Toyota-showroom van de toekomst

Emissievrij rijden is fijn, maar het moet wel bereikbaar zijn voor een groot publiek. Daar gaan met name de bZ-modellen, die tegen redelijke prijzen in massaproductie gaan, ook voor zorgen. Ook is er aandacht voor zaken als personalisatie en autodelen. Kortom: straks is er echt een EV voor iedereen. Het zijn er te veel om op te noemen. Kijk maar naar de foto hieronder: hier zie je de Toyota showroom van de toekomst!

Bewuste keuzes

Straks heeft Toyota dus een zeer divers aanbod, met allerlei soorten modellen en allerlei soorten aandrijving. Nu nog vooral hybride-elektrisch en plug-in hybride-elektrisch en waterstof-elektrisch, straks ook batterij-elektrisch. Toyota kiest bewust voor zo’n breed aanbod zodat het snel in kan spelen op veranderingen in de markt. Niemand kan namelijk de toekomst voorspellen, maar dat die emissievrij is, dat staat vast!