Toyota streeft onophoudelijk naar nieuwe, schone technologieën en mobiliteitsoplossingen in alle sectoren. In het Verenigd Koninkrijk wordt daarom een nieuwe mogelijkheid onderzocht voor een waterstof-elektrisch aangedreven bedrijfswagen. Toyota Motor Manufacturing (VK) start nu de ontwikkeling van een waterstof-elektrisch aangedreven prototype van de Toyota Hilux.
Ontwikkeling waterstof-elektrisch prototype van Hilux gestart
Nieuwe stap richting een CO2-neutrale toekomst
Waterstof-elektrische techniek van de Toyota Mirai
De ontwikkeling van de Toyota Hilux met waterstof-elektrische aandrijving vindt plaats in samenwerking met hooggekwalificeerde technische partners uit het Verenigd Koninkrijk: Ricardo, ETL, D2H en Thatcham Research. Om de Hilux te transformeren tot een waterstof-elektrische alleskunner worden voor de aandrijflijn brandstofcelcomponenten van de tweede generatie gebruikt, onderdelen die onder meer in de Toyota Mirai te vinden zijn.
Schone mobiliteit in alle sectoren
Toyota presenteerde het idee van de waterstof-elektrische Hilux vorig jaar aan het Advanced Propulsion Centre (APC) in het Verenigd Koninkrijk. Het APC stelt fondsen beschikbaar voor de ontwikkeling van nieuwe, schonere technologieën en mobiliteitsoplossingen. De fondsen zullen door Toyota worden ingezet tijdens het laatste gedeelte van de onderzoek-en-ontwikkelingsfase waarbij het idee wordt omgezet naar een tastbaar prototype. In dit geval een Toyota Hilux met een brandstofcel, een product dat voortkomt uit de veranderende vraag van klanten en Toyota’s visie om te voorzien in schone mobiliteit
Waterstof als belangrijke bouwsteen
Al meer dan 20 jaar werkt Toyota aan verschillende benaderingen voor een CO2-neutrale toekomst. Dat doet het onder meer door een gevarieerd aanbod te bieden van voertuigen met geëlektrificeerde technologieën, waaronder hybride elektrisch, plug-in hybride elektrisch, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Toyota ziet een vervoerssector op waterstof als essentiële bouwsteen om dat doel te bereiken. In de loop van 2023 zullen de eerste prototypes geproduceerd worden in Burnaston, Engeland. Als de resultaten goed zijn is het bedoeling om vervolgens de auto in kleine aantallen te produceren.
Belangrijke markt voor pick-ups
Met dit project onderzoekt Toyota meer toepassingen voor Toyota's waterstoftechnologie met een voertuig dat voor een aantal beroepsgroepen van essentieel belang is. Vindt ook Matt Harrison, voorzitter en CEO van Toyota Motor Europe: “Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke markt voor pick-ups en een belangrijke markt voor Toyota. Deze financiering biedt een geweldige kans om een emissievrije oplossing te ontwikkelen in een voor ons cruciaal marktsegment. Wij danken de Britse regering voor de financiering die de ontwikkeling van een waterstof-aandrijflijn voor de Toyota Hilux mogelijk maakt en die onze ambitie van koolstofneutraliteit ondersteunt.”