1. Ontdek Toyota
  2. Nieuws
  3. 2022-012-De-Toyota-Corolla-G6R-van-Mario

Zeldzame Corolla G6R van Mario

Geen fluwelen handschoenen, gewoon kilometers maken!
Mario is eigenaar van een unieke Toyota Corolla G6R uit 1999. Uniek om z’n uitrusting en om het rijplezier dat hij te bieden heeft, maar vooral om het verhaal dat hij met zich meedraagt. Dat gaat over een verloren wereldtitel, een persoonlijk drama en een welverdiende revanche. Het komt allemaal bij elkaar bij deze unieke auto.

Waar het begon

Met nog één rally te gaan in het kampioenschap van 1998, gaat Toyota-coureur Carlos Sainz de strijd aan met Tommi Mäkinen. Beide rijders maken nog kans op de titel. Een reporter vraagt voorafgaand aan de rally hoe Carlos Sainz zijn kansen inschat. Sainz buigt zich naar de microfoon en zegt: “It’s gonna be okay.”

Valse hoop

Bijna krijgt hij gelijk. Mäkinen raakt een betonblok, wat voor hem het einde van de etappe betekende. Voor Sainz is kampioen worden is nog slechts een formaliteit. Minimaal vierde moet hij worden en hij houdt die plek met speels gemak vast. Maar dan, in de laatste meters voor de finish van de laatste etappe, braakt de Corolla van Sainz een dramatische rookwolk uit, met de finish letterlijk in zicht. Navigator Luis Moya probeert de brand onder de motorkap te blussen en schreeuwt naar Sainz dat hij moet proberen de motor te starten. Tevergeefs… Het is klaar.

Revanche

Sainz kan het niet geloven. Mäkinen trouwens ook niet. Niemand gelooft het, maar het is echt gebeurd: Carlos Sainz en Toyota zijn in 1998 niet de grote winnaars, maar misschien wel de meest dramatische verliezers in de historie van de rallysport. De Toyota Corolla G6R, komt eind 1998 op de markt. Ongetwijfeld met de bedoeling om Sainz’ kampioenschap te vieren, maar vooral als eerbetoon aan de Corolla World Rally Car. De auto die een jaar later, in 1999, alsnog Toyota de constructeurstitel op overtuigende wijze opleverde.

Lichtgewicht uitrusting

De Corolla G6R barstte van de bijzondere details: sportstoelen, een metalen pookknop met rode cijfers waarmee je een “close-ratio” zesversnellingsbak bedient, al even rode gordels, mistlampen, sideskirts en een honingraatgrille. De kers op de taart zijn de speciale 15-inch lichtmetalen velgen en de unieke – en gewichtsbesparende – aluminium motorkap, die onderdak biedt aan de oude, vertrouwde 4A-FE 1,6-liter viercilinder, die het tot 110 pk schopt. De G6R was een “limited edition”, er werden er slechts 500 gebouwd, en daarvan kwamen er maar 200 naar Nederland. Eén van die auto’s is in bezit van de 41-jarige Mario van Anraad.

‘Gewoon een auto’

Sinds 2017 is hij de gelukkige eigenaar van zijn Corolla G6R, maar toen kende Mario de auto al tien jaar. Zijn vrouw Susan kende hij op dat moment ook tien jaar, de Corolla was van zijn schoonmoeder. “Zelf was ik meer van de Duitse auto’s, maar deze Corolla vond ik meteen al tof”, zegt Mario, “voor mijn schoonmoeder was het 'gewoon' een auto, maar ik wist dat de G6R destijds het topmodel was, en behoorlijk zeldzaam. Ik zei al meteen tegen mijn schoonmoeder dat ze mij als eerste moest bellen als ze ‘m weg zou doen.

Alles origineel

Toen Mario's schoonmoeder in 2017 de Auris van haar moeder erfde gaf ze mij de sleutels van de Corolla. Ze wist dat ik er goed voor zou zorgen.” Dat blijkt ook, uit de staat van de velgen. Origineel, zeldzaam en helemaal opgeknapt. “Ze hadden een fabricagefout, waardoor ze razendsnel lelijk werden onder invloed van het weer. Gelukkig konden de mijne worden opgeknapt.” Hetzelfde deed hij nadat een steen de motorkap raakte. Mario liet, in plaats van een goedkoper stalen exemplaar te monteren, de aluminium motorkap herstellen. “Want het moet wel origineel zijn, bij zo’n unieke auto”, klinkt het stellig.

“Hij rijdt gewoon zo lekker”

Hoe uniek de G6R ook is, hij wordt heus niet met fluwelen handschoenen aangepakt. De Corolla wordt ingezet als tweede auto, en maakt dus gewoon zijn kilometers. Formeel met Mario’s echtgenote aan het stuur, maar de realiteit is vaak anders: “We werken bij hetzelfde bedrijf, dus soms rijdt zij met mijn leaseauto, zodat ik de Corolla kan nemen. Hij rijdt gewoon zo lekker. Met z’n zesbak, airco en het mooiste vind ik nog het feit dat hij zo onopvallend is, niemand weet dat dit een heel bijzondere auto is, maar ík weet het wel!”

Bulletproof

Een vakantie met de Corolla in Noord-Italië staat op de planning. Bang voor problemen is Mario niet, ondanks het feit dat de auto al ruim 20 jaar oud is. “Het is een echte Toyota: niet kapot te krijgen. De Wegenwacht heeft me maar één keer moeten redden. Ik had olie gepeild en toen wilde de motorkap niet meer dicht. De Wegenwachter van dienst vertelde me dat het slot van de motorkap bij deze Corolla ongeveer het enige is dat kapot kan. Een extra reden om deze Corolla nooit meer weg te doen. Hij hoort gewoon bij ons.”