1. Ontdek Toyota
  2. Milieu
  3. Schonere mobiliteit
  4. Batterij elektrisch

i-ROAD + COMS

Elektrische auto's voor de stad
Onze filosofie ten aanzien van schonere voertuigen is niet alleen gericht op hybrides. Wij zijn ervan overtuigd dat volledig elektrisch aangedreven auto's eveneens een belangrijke rol spelen om milieubewuster te kunnen rijden.

Een belangrijke rol voor elektrische auto's

Hoewel onze hybride technologie een uitstekende reputatie geniet, zijn we ons ervan bewust dat hybrides niet de enige oplossing zijn om auto's schoner en efficiënter te maken. Als onderdeel van onze toekomstvisie ontwikkelen we daarom ook technologie voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen. We zijn ervan overtuigd dat elektrische voertuigen een uitstekend alternatief zijn voor onze mobiliteit, en dat deze in stadsverkeer kunnen zorgen voor een aanzienlijk betere luchtkwaliteit.

Waar onze hybrides, plug-in hybrides en hybrides met brandstofcel ideaal zijn voor langere ritten, zijn volledig elektrisch aangedreven auto's vooral geschikt voor korte ritten met lage snelheid bijvoorbeeld in de stad. Compacte elektrische voertuigen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan een betere luchtkwaliteit in binnensteden en tevens de verkeersdruk verminderen. Elektrische auto's zijn stil, praktisch en voordelig in het gebruik, waardoor ze ideaal zijn voor korte, zakelijke ritten en als bestelauto.

Belangrijkste voordelen

Toyota maakt deel uit van een innovatief partnership dat in het Franse Grenoble vorm geeft aan de stadsmobiliteit van de toekomst. Binnen dit project heeft Cité Lib by Ha:mo vanaf oktober 2014 gedurende 3 jaar de beschikking gekregen over elektrische voertuigen en een nieuw ontwikkelde managementtool voor deelauto's. Hiermee worden nieuwe mogelijkheden verkend om private initiatieven op gebied van mobiliteit te combineren met het openbaar vervoer.

Een uniek partnership

Cité Lib by Ha:mo is een partnership van Toyota, het stadsbestuur van Grenoble, de regio Grenoble-Alpes-Métropole, energieleveranciers EDF en Sodetrel en deelautobedrijf Cité Lib. Toyota is gedurende het 3 jaar durende programma verantwoordelijk voor de levering van een vloot i-ROAD en COMS elektrische auto's. Daarnaast stelt Toyota aan Ha:mo (Harmonieuze Mobiliteit) een IT-systeem ter beschikking dat consumenten helpt hun reis goed te plannen met behulp van diverse transportmogelijkheden, zoals de bus, tram, fiets en wandelroutes.

"Dit project is tot stand gekomen omdat alle partners dezelfde ambitie hebben - we willen allemaal bijdragen aan de stadsmobiliteit van de toekomst. Voor Toyota bieden oplossingen op het gebied van stadsmobiliteit in de toekomst een potentieel aanzienlijke groei."

Takeshi Uchiyamada, voorzitter van de Toyota Motor Corporation
Cité Lib by Ha:mo ontwikkelt een integraal netwerk van verschillende vormen van openbaar vervoer, waaronder de elektrisch aangedreven Toyota i-ROAD en COMS, bussen, treinen en trams. Onderdeel van het project is ook een praktische tool voor het plannen van routes, zodat consumenten in staat worden gesteld om gemakkelijk, betaalbaar en milieubewust te reizen.

Het stimuleren van multimodulair stadsverkeer

Het doel is om een goedkoper en beter toegankelijk transportnetwerk op te zetten, waarbij het publiek ook kan beschikken over elektrische voertuigen. Er zijn 35 Toyota's i-ROAD en 35 COMS beschikbaar voor verhuur, met in totaal 27 parkeer- en oplaadplekken door de hele stad. Het grootste deel daarvan bevindt zich op belangrijke knooppunten.

De elektrische voertuigen kunnen op veel verschillende manieren worden gebruikt: korte ritten, ritten direct van A naar B, als boodschappenauto, voor zakelijke afspraken of voor bezoek aan vrienden. De auto's zijn ook ideaal voor het eerste of het laatste deel van een reis, bijvoorbeeld om van of naar het treinstation of naar een bushalte te komen.

Via de eigen smartphone of computer kunnen mensen met behulp van praktische apps vertrektijden controleren, hun route plannen en een huurauto boeken en betalen. Na het ophalen van een auto kan de klant deze op een aangewezen parkeerplek dichtbij zijn bestemming achterlaten.

Betere luchtkwaliteit, minder verkeer, meer ruimte

Het programma is zo gebruiksvriendelijk en efficiënt mogelijk opgezet. Door laagdrempelige en schone voertuigen onderdeel te maken van het openbaar vervoer, rijden er dagelijks minder auto's op de weg. Dat vermindert de verkeersdruk in de stad, verbetert de luchtkwaliteit en is beter voor het milieu. Ook wordt het werk van stadsplanners hierdoor vergemakkelijkt, aangezien zij kunnen volstaan met minder en kleinere parkeerplaatsen.

Cité Lib by Ha:mo Gallery

Toyota elektrische auto's

De i-ROAD and COMS laten zien hoe de combinatie van slim design en een elektrische aandrijflijn resulteert in compacte, milieuvriendelijke voertuigen die ideaal zijn voor de stad.

  • COMS: een praktische elektrische auto

    Net als de i-ROAD is ook de COMS een compacte elektrische auto voor stadsverkeer. De COMS heeft een meer conventioneel design, met 1 zitplaats en vier wielen, maar voelt tijdens het rijden meer als een conventionele auto. Binnen het Cité Lib by Ha:mo project is de COMS beschikbaar als alternatief voor de i-ROAD. De Toyota Coms beschikt over een kleine bagageruimte waarin de bestuurder boodschappentassen of een weekendtas kan meenemen.

    De Toyota COMS wordt gemaakt door Toyota Auto Body en beschikt over een conventionele lood-zuur accu.

  • De Toyota COMS heeft een actieradius van ongeveer 50 kilometer en een begrensde topsnelheid van 45 km/u.
  • De COMS heeft een praktische kofferbak voor boodschappentassen of andere kleine bagage.
  • Het design komt overeen met dat van een conventionele auto, met onder meer vier wielen.
  • De COMS heeft een eenzits interieur met een dak en portieren die de bestuurder beschermen tegen de elementen.
  • Met zijn compacte afmetingen is de COMS gemakkelijk te manoeuvreren en neemt hij op het trottoir weinig ruimte in beslag.
  • i-ROAD : wendbare, elektrische tweezitter

    De Toyota i-ROAD is ontworpen voor stadsverkeer. Hij is maar iets breder dan een motorscooter, maar heeft een dak en twee portieren. Daarbij is de i-ROAD stabieler, met twee wielen voor en één wiel achter. Met onze Active Lean technologie helt de i-ROAD over in bochten, vergelijkbaar met de wijze waarop een skiër zijn bochten maakt.

    Net als in een gewone auto hoeft u slechts te sturen. De i-ROAD blinkt uit in rustgevend rijplezier en wordt aangedreven door een oplaadbare, compacte lithium-ion accu en produceert dus geen schadelijke emissies. Achter de bestuurder bevindt zich een tweede zitplaats, wat de i-ROAD extra praktisch maakt.

  • De Active Lean technologie staat garant voor een unieke rijervaring, met het plezier van rijden op tweewielen en een uitzonderlijke wendbaarheid.
  • Behalve praktisch is de i-ROAD ook heel leuk om in te rijden.
  • Door zijn compacte afmetingen kan hij overal eenvoudig parkeren.
  • De i-ROAD is ontzettend wendbaar en tegelijkertijd ook heel stabiel.
  • Dankzij de elektrische aandrijving produceert de i-ROAD tijdens het rijden geen schadelijke emissies.
  • De i-ROAD in Japan

    Voor Akihiro Yanaka, Chief Engineer voor de i-ROAD was het een uitdaging om een compact en zeer wendbaar voertuig te ontwerpen. In skiën, een van zijn favoriete hobby's, vond hij inspiratie.

    "De bestuurder en het voertuig moeten synchroon bewegen. Ik heb bedacht wat hiervoor de meest natuurlijke manier is en dat bracht me op de gedachte van skiën. Dat deze sport me heeft geïnspireerd, kun je merken aan de wijze waarop de bestuurder van de i-ROAD de controle heeft, terwijl hij tegelijkertijd de aangename sensatie heeft dat hij één is met het voertuig. Ik denk dat dit zorgt voor een compleet nieuwe beleving in onze dagelijkse mobiliteit", aldus Yanaka.

  • De Active Lean technologie staat garant voor een unieke rijervaring, met het plezier van rijden op tweewielen en een uitzonderlijke wendbaarheid.
  • We ontwikkelen het potentieel en de mogelijkheden van de i-ROAD binnen het Open Road project, een eenjarig onderzoeksprogramma in Tokio.

    Gedurende een maand krijgen honderd mensen de beschikking over een i-ROAD om ideeën in twee specifieke richtingen te onderzoeken: het vinden van ruimtebesparende parkeerplekken en laadpunten voor de i-ROAD en het zoeken naar manieren om de i-ROAD met behulp van kleurrijke, 3D-geprinte onderdelen te personaliseren. We gebruiken feedback uit dit project om de toekomst voor de i-ROAD verder vorm te geven, waarbij we voortborduren op zijn aantrekkelijke design en praktische toepasbaarheid in de stad.

De i-ROAD in Parijs