1. Modellen
  2. Heritage

Van de GR Supra GT4 tot racehistorie

Sinds 2020 verschenen verschillende GR Supra GT4 raceauto’s aan de start van meer dan 280 races. De resultaten zijn overtuigend, met 37 zeges en 82 finishes voor het podium. In 2022 zal de GR Supra GT4 meestrijden in meer dan twaalf verschillende kampioenschappen op drie continenten.

Race ontwikkeling

Het team van TOYOTA GAZOO Racing doet mee aan 's werelds meest prestigieuze racewedstrijden, van de World Endurance Championship (WEC) en het World Rally Championship (WRC) tot de 24-uurs race op de Nürburgring. Door in de hitte van de strijd de grootst mogelijke uitdagingen aan te gaan, ontwikkelen we onze mensen en nieuwe technologieën, met als doel om telkens weer betere auto's te maken. 
Na de onthulling van de GR Supra GT4 Concept in 2019, versterken we onze focus op de autosport met de compleet nieuwe GR Supra GT4 raceauto. Deze is ontwikkeld op het uitgebalanceerde chassis en de stijve, lichtgewicht carrosserie van de productieversie en biedt raceteams en enthousiaste coureurs een eenvoudige, betaalbare instap in de Europese GT4-klasse.

Klaar voor de start

De door TOYOTA GAZOO Racing Europe (TGR-E) ontwikkelde GR Supra GT4 is ontworpen voor coureurs van elk niveau, met unieke snufjes als het Intelligent GT4 Racing System dat afleiding voor de bestuurder tot een minimum beperkt. Met dit systeem behoudt de bestuurder ook in het heetst van de strijd volledige concentratie.

Prestaties voor het circuit

De 3,0 liter zescilinder lijnmotor met twin-scroll turbolader van de productieversie is getuned tot 430 pk, gecombineerd met een 7-traps automatische sporttransmissie met schakelpaddles en een mechanisch sperdifferentieel. Een Akrapovič race-uitlaatsysteem en Ravenol smeermiddelen staan garant voor uitstekende prestaties en dito betrouwbaarheid.

Strakke wegligging

De splitter aan de voorzijde en de achterspoiler zijn gemaakt van een composiet op basis van natuurlijke vezels. Mede door de gewichtsbesparing van deze componenten bedraagt het totale gewicht slechts 1.350 kilo. De wielophanging bestaat uit MacPherson veerpoten voor en multi-link draagarmen achter, gecombineerd met instelbare high-performance schokbrekers van KW voor en achter. Deze combinatie garandeert een consistent, nauwkeurig weggedrag

Gevoel en kracht op de limiet

Voor optimaal gevoel en kracht tijdens het rijden op de limiet heeft het remsysteem een upgrade gekregen met Brembo remklauwen voor de racesport - met zes zuigers voor en vier zuigers achter. Lichtmetalen vijfspaaks velgen van OZ Racing met Pirelli-banden in het formaat 305/660 dragen bij aan het prestatiepotentieel.

Veiligheid voor de bestuurder

Met oog op extra veiligheid voor de bestuurder wordt de lichtgewicht carrosserie voorzien van een robuuste rolkooi, gecombineerd met een volgens FIA-normen vervaardigde racestoel en een zespunts veiligheidsgordel. Het doelmatige interieur wordt compleet gemaakt met een uit carbonfiber vervaardigd dashboard en stuurwiel, specifiek ontworpen voor de GT4 klasse.

Technische specificaties

Zescilinder lijnmotor, twin-scroll turbocharger

Cilinderinhoud 2.998 cm3
Vermogen 430 pk
Koppel 650 Nm
Gewicht 1.350 kg
Lengte 4.460 mm
Breedte 1.855 mm
Hoogte 1.250 mm
Transmissie 7-traps automaat met schakelpaddles,
achterwielaandrijving

Racing Supra

Twee woorden die een hele generatie van racefans en Gran Turismo® spelers nostalgisch maken, met de legendarische Castrol TOMS Supra GT en de flink gehavende Supra GT LM uit het midden van de jaren '90.De GR Supra zette zijn eerste stappen in de wereld van de autosport echter al aan het begin van de jaren '80. Hoewel de vierde generatie van de GR Supra met afstand de meest succesvolle was in de autosport, hadden de A60 en A70 ook veel succes in verschillende raceklasses.

Toerwagen

De beroemde toerwagencoureur Win Percy won in 1984 het British Saloon Car Championship in een A60 Celica Supra.  Een jaar later nam motorcoureur Barry Sheene het stokje over. Er kwam veel publiek op af, om te zien hoe de tweewielerlegende zou presteren achter het stuur van de Celica Supra. 
Le Mans

Als een van de zwaarste wedstrijden voor mens en machine maakte Le Mans zijn reputatie volledig waar tijdens de twee edities waarin de GR Supra van het Nippon Denso team aan de start verschenen. Door stevige concurrentie, technische problemen en de nodige incidenten tijdens deze endurance-race eindigde de GR Supra in 1995 op een 14e plaats in het algemeen klassement. Een jaar later moest de Supra de strijd voortijdig staken. Het lijkt alsof voor Toyota de vloek op Le Mans daarmee is begonnen...
Japans GT Kampioenschap

Van 1995 tot 2005 werd het Japanse GT Kampioenschap gedomineerd door de GR Supra. Vier maal behaalde een GR Supra de eindoverwinning - in 1997, 2001, 2002 en 2005. Hoewel de productie in 2002 werd stopgezet, bleven fabrieksteams tot de allerlaatste race in 2007 gebruikmaken van de Supra.
Rally

Nadat Per Eklund met een Celica Supra al vroeg succesvol was in het Britse Rally Championship, maakte de A70 GR Supra zijn debuut in de Groep A rallyklasse. De auto verdiende al snel zijn sporen in zwaar terrein, bijvoorbeeld in de beruchte Safari Rally in Afrika.