Waterstof voor minder CO2-emissie fabrieken

Nog meer waterstoftoepassingen bij Toyota
Toyota gelooft in waterstof als belangrijke energiedrager voor de toekomst. Niet alleen voor de aandrijving van (grote) voertuigen, maar ook voor diverse andere toepassingen. Tot zover niets nieuws. Wat wel nieuw is? Vanaf nu maakt Toyota gebruik van waterstof (en andere hernieuwbare energie) om zo de CO2-emissie van zijn fabrieken te verlagen.

Nieuwe waterstofapparatuur, nu ook in de fabriek

Recent ontwikkelde Toyota nieuwe apparatuur voor elektrolyse. Dat is het proces waarbij waterstof ontstaat uit water. Daarvoor wordt ook apparatuur gebruikt die nu al is te vinden in de Toyota Mirai. Samen met de nieuwe apparatuur wordt deze technologie vanaf maart ook gebruikt voor de DENSO Fukishima Corporation-fabriek. Dit wordt een voorbeeld voor de bredere uitrol van de technologie. Het idee is kortgezegd dat lokaal en schoon geproduceerde waterstof lokaal wordt gebruikt, om zo de CO2-emissie sterk te verminderen.

Ervaring wordt benut

Voor het nieuwe waterstofsysteem maakt Toyota gebruik van alle opgedane kennis en ervaring met waterstofvoertuigen en de verschillende omgevingen waarin die wereldwijd worden gebruikt. Zo zijn de cellen die voor de elektrolyse worden gebruikt zeer betrouwbaar dankzij Toyota’s uitgebreide ervaring met de Mirai. Sterker nog, meer dan 90 procent van alle componenten voor het systeem van de fabriek komt overeen met de waterstofsystemen in de voertuigen. Dat biedt grote kostenvoordelen voor de productie van technologie en maakt kennis breder toepasbaar.

Kennis delen is belangrijk

Toyota zal uitgebreid verslag blijven doen over dit nieuwe waterstofproject. Daarbij speelt men open kaart over hoe bepaalde dingen worden aangepakt. De hoop is namelijk dat dit project andere partijen inspireert om ook waterstof toe te gaan passen, ook in andere industrieën en regio’s.

Met samenwerken kom je verder

Voor de verdere uitrol van waterstoftechnologie werkt Toyota samen met verschillende andere partijen. Of het nu gaat om het produceren, vervoeren, opslaan of gebruiken van waterstof. De samenwerkingen komen soms uit onverwachte hoek. Zo wil Toyota bijvoorbeeld waterstof gaan produceren met behulp van biogas van vee in Thailand.

Lees meer