Prinsjesdag en mobiliteit: dit verandert er vanaf 2026
Bijtelling elektrische auto’s
Motorrijtuigenbelasting
Brandstofprijzen
De tijdelijke accijnsverlaging op benzine en diesel blijft minimaal één jaar langer van kracht. Zonder deze verlenging zouden de prijzen aan de pomp met circa 20 cent per liter stijgen. Dankzij deze maatregel blijven de kosten voorlopig lager dan het reguliere accijnsniveau. Dit geeft automobilisten ademruimte, terwijl de overheid de lasten voor weggebruikers probeert te beperken.
Pseudo-eindheffing vanaf 2027
Voor brandstofauto's die vanaf 1 januari 2027 door een werkgever ter beschikking worden gesteld én privé wordt gebruikt, betaalt de werkgever een extra belasting. Dit is alleen van toepassing als de auto ook privé wordt gebruikt. De pseudo-eindheffing is 12% van de catalogusprijs van de auto bij auto’s tot en met 25 jaar oud en 12% van de marktwaarde bij auto’s ouder dan 25 jaar oud. Voor auto’s die vóór 2027 door een werkgever zijn ter beschikking zijn gesteld geldt een overgangsperiode. Deze maatregel is nog een voorstel, maar moet het gebruik van elektrische auto’s stimuleren en fossiele varianten ontmoedigen.