Skip naar hoofdcontent (Klik enter)
Gepubliceerd op 30/09/2025

Prinsjesdag en mobiliteit: dit verandert er vanaf 2026

De belangrijkste fiscale wijzigingen voor zakelijke en particuliere automobilisten
De wereld van mobiliteit verandert snel. Tijdens Prinsjesdag 2025 (Opens in new window) zijn maatregelen aangekondigd die invloed hebben op iedereen die onderweg is. Van bijtelling en MRB tot brandstofprijzen en zero-emissiezones: deze beslissingen bepalen hoe we slimmer, duurzamer en toekomstgericht reizen. Toyota zet de belangrijkste punten overzichtelijk voor je op een rij.

Bijtelling elektrische auto’s

Vanaf 1 januari 2026 geldt voor batterij-elektrische personen- en bedrijfsauto’s standaard 22% bijtelling over de cataloguswaarde. Wie nog in 2025 een elektrische auto registreert, profiteert vijf jaar lang van 17% bijtelling over de eerste €30.000 en 22% over het bedrag daarboven. Dit kan dus een financieel voordeel opleveren voor zakelijke rijders en leaserijders.
Bereken je bijtelling

Motorrijtuigenbelasting

In 2025 betalen eigenaren van elektrische auto’s slechts 25% van de normale motorrijtuigenbelasting (MRB). Dat is ook het geval voor waterstof-elektrische auto’s. Vanaf 2026 stijgt dit percentage naar 70% en in 2030 vervalt de korting volledig. Voor plug-in hybrides verandert dit sneller: vanaf 1 januari 2026 vervalt de korting van 25% voor auto’s met een CO₂-uitstoot tot 50 g/km.

Brandstofprijzen

De tijdelijke accijnsverlaging op benzine en diesel blijft minimaal één jaar langer van kracht. Zonder deze verlenging zouden de prijzen aan de pomp met circa 20 cent per liter stijgen. Dankzij deze maatregel blijven de kosten voorlopig lager dan het reguliere accijnsniveau. Dit geeft automobilisten ademruimte, terwijl de overheid de lasten voor weggebruikers probeert te beperken.

Pseudo-eindheffing vanaf 2027

Voor brandstofauto's die vanaf 1 januari 2027 door een werkgever ter beschikking worden gesteld én privé wordt gebruikt, betaalt de werkgever een extra belasting. Dit is alleen van toepassing als de auto ook privé wordt gebruikt. De pseudo-eindheffing is 12% van de catalogusprijs van de auto bij auto’s tot en met 25 jaar oud en 12% van de marktwaarde bij auto’s ouder dan 25 jaar oud. Voor auto’s die vóór 2027 door een werkgever zijn ter beschikking zijn gesteld geldt een overgangsperiode. Deze maatregel is nog een voorstel, maar moet het gebruik van elektrische auto’s stimuleren en fossiele varianten ontmoedigen.

Heffing voor bedrijfswagens vanaf 3.500 kg

Naar verwachting gaat vanaf 1 juli 2026 een nieuwe vrachtwagenheffing gelden voor voertuigen boven de 3.500 kilo. De vrachtwagenheffing geldt niet voor emissievrije vrachtwagens tot en met 4.250 kg. Het tarief is gebaseerd op het aantal gereden kilometers en de uitstoot van de vrachtwagen. Elektrische voertuigen zoals de Toyota Proace Max Electric zijn volledig vrijgesteld van deze heffing. Voor ondernemers betekent dit een belangrijk financieel voordeel én de mogelijkheid om het wagenpark te verduurzamen. Zo wordt kiezen voor een emissievrije bedrijfswagen niet alleen duurzaam, maar is het ook fiscaal aantrekkelijk.
Ontdek de Proace Max Electric

Zero-emissiezones

Gemeenten krijgen vanaf 2026 meer vrijheid om zero-emissiezones in te stellen of uit te breiden. Auto’s met uitstoot, zoals benzine, diesel of hybride, mogen daar beperkt of helemaal niet meer rijden. Voor ondernemers is het belangrijk om het wagenpark tijdig te verduurzamen. Met elektrische voertuigen kun je stadscentra zonder problemen blijven bereiken voor leveringen of afspraken.